Vandaag was het zover

9:15u stond ik bij de hal waar Mark van Tuningcenter Lowering de draagarmrubbers ging vervangen! Al met al had Mark het wel een beetje onderschat voor dit type auto maar hij krijgt alles wel voor elkaar!
Patiënt op de brug, Mark aan het werk.
De oude rubbers. Zo op het eerste gezicht zien ze er geen eens zo slecht uit, maar je kan hier al zien dat de zeshoekige punt van de draagarm niet 100% in het midden van het gat zit maar naar rechts 'hangt'.
Oude rubbers kunnen er relatief makkelijk uitgetikt worden aangezien deze een kunststof omhulsel hebben.
Hier kan je mooi zien dat de oude rubbers een 'enorme' bewegingsvrijheid hebben in vergelijking met de Ibiza Cupra Tdi rubbers...
Voor de voorste rubbers had ik Poly meegenomen maar na het bekijken van de originele rubbers is dit dus totaal niet nodig! Deze hebben het vrij 'makkelijk' onder de auto en zijn nog als nieuw! Mark is ook nog geen auto tegengekomen waar deze wel versleten waren. Daarom niet laten vervangen.
Dan over naar het leukste gedeelte.... de Cupra rubbers erin persen :-o
!!!GA DIT AUB NOOIT ZELF PROBEREN als je geen geschikte tools ervoor hebt!!!... Je gaat ze er dan nooit inkrijgen en aangezien je de oude kapot mept/drukt kan je niet meer terug...
Na het persen van de rubbers kan de draagarm weer terug wat ook een geweldig leuk klusje is. Met de hand krijg je deze niet meer in het rubber omdat ze zo stug zijn en ze er onder een hoek terug in moeten. We hebben uiteindelijk met z`n tweeën en een spanband de boel erin moeten trekken. Maar het resultaat mag er dan wel zijn
En hoe rijdt dat dan? Mijn eerste gevoel toen in daar wegging was 'scherper!'
Sturen... bij het initieel insturen voel ik niet meer dat de auto zich lichtjes 'zet', het ietwat 'wollige' randje is weg.
Remmen... directer! de draagarm kan zich nu niet eerst zetten maar de kracht gaat gelijk van de remmen naar de auto.
Optrekken... nog niet flink doorgereden maar het voelt allemaal veel strakker! Wielen willen niet meer springen bij flink optrekken door de ruimte die in de oude rubbers wel zat.
Aankomende woensdag wordt de boel uitgelijnd, al met al zeker de moeite waard!