400-450 km op een volle tank.

Hoe hard rijd je?

Ik rijd 100km/u op cruise control want daarboven begint ie te zuipen.
Meestal heb ik de airco uit of het moet echt warm worden.
Wel vaak de ramen open.
Redelijk veel snelweg.
In de stad rijd ik rustig.

Gisteren getankt en de BC gaf 700km. actieradius aan. (niet dat ik dat ga halen hoor :()
Gemiddeld verbruik ligt op de 1:15.4. = 6.51/100km. (BC: 6.37/100km.)

Met ramen open kan vaak onvordeliger zijn dan de airco aanhebben aangezien je dan veel meer luchtweerstand hebt.
 
Er zit zoals [MENTION=4480]Ruud9N[/MENTION] zegt idd weinig relatie tussen de temperatuur van de koelvloeistof en van de motorolie.
In mijn ex-GTI kwam de naald van de koelvloeistoftemperatuurmeter ook nooit boven de 90 graden uit, terwijl die van de olie wel boven de 100 kwam.
En andersom ook: als de koelvloeistof al warm was, was de olie nog koud (onder de 50 graden).
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Dat klopt, die meter geeft de temperatuur van de koelvloeistof aan maar het dient als indicatie voor de temperatuur van het motorblok. Als het motorblok op temperatuur is zal de olie daarin niet zo heel lang koud blijven. Een aparte temperatuurmeter voor de olie heb ik natuurlijk ook niet.

Na een kilometertje of 3 is de koelvloeistof vaak al 90 graden terwijl als ik vanaf huis de snelweg op draai en netjes 120 rij dat de olie pas na een dikke 10kilometer 50graden is. Rij ik eerst wat bebouwde kom en moet ik veel optrekken dan is de olie na 7-8km op 50graden terwijl de normale werktemperatuur +- 90 graden is.

O.K. vertel dan eens wat we wel aan de temperatuurmeter in de polo hebben.

Koelvloeistof meter in een auto is ervoor om te controlleren of de motor niet over de kook gaat zoals bij veel berg(op) rijden en om te controlleren of de termostaat wel werkt. Ook als het koelwater te warm wordt kan het aanduiden op een lek of te weinig vloeistof.
 
De huidige serie polo's hebben geen koelvloeistoftemperatuurmeter meer, het is nog iets van van vroeger uit in de auto zit omdat men het nodig vond de werking van de thermostaat cq. het koelsysteem te kunnen controleren. Tegenwoordig is dit echter achterhaald en zit het bij de 9n en 9n3 er meer in voor de show dan dat het echt functioneel bedoeld is. ;)
 
Volgens mij hebben alleen de bluegt en de gti nog een olie EN koelvloeistof temp meter idd.

VW-Polo-Blue-GT-Tacho-Rundinstrumente-fotoshowImage-adef917c-612522.jpg
 
Koelvloeistof meter in een auto is ervoor om te controlleren of de motor niet over de kook gaat zoals bij veel berg(op) rijden en om te controlleren of de termostaat wel werkt. Ook als het koelwater te warm wordt kan het aanduiden op een lek of te weinig vloeistof.
Prima verwoord! Big Grin
Nog een mogelijke oorzaak van het te warm worden van het koelwater: de ventilator(en) op de radiateur doen het niet.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Volgens mij hebben alleen de bluegt en de gti nog een olie EN koelvloeistof temp meter idd.

Ik heb een olietemp.meter op mijn Blue GT.
Er is inderdaad een groot verschil tussen de wijzer die aangeeft hoe het met het koelsysteem is gesteld en de werkelijke olietemp die een veel beter indicatie is voor de bedrijfstemp van de motor. Olie op 90-95gr is een must bij iedere rit. Korte ritten zijn een ramp voor je motor, verbruik en de uitstoot/het milieu. Beter iets omrijden dan te korte ritten.
 
Ik heb een olietemp.meter op mijn Blue GT.
Er is inderdaad een groot verschil tussen de wijzer die aangeeft hoe het met het koelsysteem is gesteld en de werkelijke olietemp die een veel beter indicatie is voor de bedrijfstemp van de motor. Olie op 90-95gr is een must bij iedere rit. Korte ritten zijn een ramp voor je motor, verbruik en de uitstoot/het milieu. Beter iets omrijden dan te korte ritten.

Kort ritje mag wel, maar niet alleen korte ritjes. Als de motor nooit warm wordt krijg je sludge vorming in de olie en kunnen olie kanalen en de olietoevoer naar de turbo verstopt raken. Ik woon in Groningen maar als ik naar vrienden aan de andere kant van de stad ga ga ik niet een omrit maken zodat de motor warm wordt. Mijn vriendin rijd elke dag Groningen - Assen dus sludge vorming zal bij ons niet voorkomen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!