Accu om de 2 dagen leeg

Nadat onze buurjongen me de afgelopen week al 3 keer uit de brand heeft geholpen met startkabels heb ik vandaag de multimeter maar een gepakt en ben gaan meten.
Onze accu loopt langzaam leeg, dit wisten we al na 2 keer terug te komen van vakantie en een lege auto aan te treffen. We verdenken de goedkope bluetooth radio en het alarm.

Nu gaat het echter wel erg snel, ongeveer 2 dagen niet rijden en de accu is leeg :(

De meetresultaten geven me weinig houvast, dus vandaar dat ik het hier maar neerzet in de hoop dat iemand met verder kan helpen waar te zoeken.

De accu was 12,08 volt met de motor uit. Dit lijkt me prima.
Met de motor aan was het maar 13,8 volt. Als leek die alle info van het internet heeft, lijkt me dit aan de lage kant. Ik ging uit van een spanning tussen de 14 en 14,4
Bij een beetje gas geven kwam het niet hoger dan 13,9 volt laadspanning. ik ben maar eens gaan meten hoeveel het dan was met diverse stroomverbruikers aan:
Met de radio, groot licht, airco en achterruitverwarming was de laadspanning 13,25 volt. Dit lijkt me te laag!

Als laatste heb ik de lekstroom gemeten. Ik had een redelijk verbruik verwacht, maar ik meette een lekstroom schommelend tussen 150-170 mA. Dit is lager dan verwacht en volgens mij redelijk normaal met een autoalarm (met 2 ledjes) en een cheap ass autoradio met ook een ledje.

Al met al heb ik dus nog geen oorzaak gevonden, of wel?
De laadspanning van 13,8 is laag, maar is het zodanig laag dat mijn dynamo niet meer goed functioneert?
De lekstroom van 150 mA lijkt me zodanig laag dat dit binnen 2 dagen geen probleem moet veroorzaken.
De accu is 2 keer echt behoorlijk leeg geweest waardoor de auto elektrisch ontregelt was. Hierdoor werkte de electrische ramen en cruise control niet op de dag dat de accu leeg was. Nadat een flink stuk rijden en een tijdje stil staan werkte alles weer. Zou de accu kapot zijn? Deze is nu precies een jaar oud (44ah accu van Profparts)
 
Als hij de 14 niet bereikt is het meestal je dynamo die gewoon op is. Dan laadt hij hem gewoon niet voldoende op. Overigens zou ik sowieso een nieuwe accu kopen want Profparts is niet echt iets wat voor vertrouwen zorgt, haha! Een Varta heb je al voor 5 tientjes.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Je meet niet de laadstroom maar de resultante tussen de accu en de laadstroom, inclusief een stukje electronica, de spanningsregelaar. naar mijn mening even de accu door laten meten met belasting doen ze dat en weet je zeker wat de kwaliteit is van het moment.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Thanks allemaal voor de reacties.

Een nieuwe accu zal het wslk wel worden. Iig wordt de volgende geen Profparts maar een fatsoenlijk merk ;)
Ik zal van de week eens langs de garage rijden voor een echte meting.

De remlichtschakelaar zou evt kunnen, maar dan neem ik aan dat mijn remlicht ook aan blijft staan?! Dat is iig niet zo.
 
Als je accu zo snel leeg is heb je gewoon een verbruiker die altijd aan staat. Deze kun je vinden door de auto van het contact af te zetten en vervolgens met een multimeter alle zekeringen bij langs te meten. Meter op volt 1 pen aan massa en met de andere alles bij langs, kijken op welke zekering spanning blijft staan.
 
Lekstroom meet je niet met een volt-meting maar met een ampere meter, deze plaats je tussen je accu en vervolgens kun je dan een voor een een zekering lostrekken om zo te kijken in welk circuit het zit.
Ik zou toch als eerst de Accu verdenken, als deze rot is komt hij ook nooit op 14,4 volt! Laat deze even doormeten, als die gewoon goed is kun je je dynamo ook even laten testen.
 
Thanks Johan, ik ga het zeker even door laten meten door een deskundige. De accu is ook wel de usual suspect, zeker zo'n B merk en ervan uitgaande dat accu's er niet goed tegen kunnen om echt helemaal leeg te worden getrokken.
Daarnaast rijden we te weinig lange afstanden en te vaak kleine stukjes om de accu goed op te laden.
 
Lekstroom meet je niet met een volt-meting maar met een ampere meter, deze plaats je tussen je accu en vervolgens kun je dan een voor een een zekering lostrekken om zo te kijken in welk circuit het zit.
Ik zou toch als eerst de Accu verdenken, als deze rot is komt hij ook nooit op 14,4 volt! Laat deze even doormeten, als die gewoon goed is kun je je dynamo ook even laten testen.
Is idd ook een manier, maar ga er niet vanuit dat iiedereen thuis een stroomtang heeft. Met voltmeter werkt gewoon.
 
Idd goede tip!! Thanks!

Als ik trouwens op die site mijn auto invoer in de zoekmachine dan komt ie met accus vanaf 54Ah. Zou mijn accu van 44Ah dan eigenlijk aan de kleine kant zijn? (Ik heb een 1.4 FSI benzine motor erin liggen)
 
Nou, afgelopen woensdag had ik weer eens wat pech met de auto. De auto was aan het stotteren en het motormanagementlampje brandde, dus de ANWB gebeld, die voor de derde keer in enkele maanden tijd een bobine heeft vervangen.
Aardige kerel; ik vertelde hem het verhaal van de accu en hij heeft 'm gelijk even doorgemeten voor me. Niet al te beste accu was de conclusie, dus hij heeft 'm aan de snellader gelegd voor me. Die lader gaf aan dat de accu maar met 6 a 7 ampère kon worden geladen ipv de 20 ampère normaal. Uitdraai van het bonnetje gekregen waarop stond dat de accu moest worden vervangen.

Vanochtend langs geweest bij de winkel waar de accu vandaan kwam en ondanks dat de accu 13 maanden geleden was gekocht (en dus 1 maand over de garantie heen was), kreeg ik op basis van het ANWB bonnetje gelijk een nieuwe mee zonder het eerst zelf door te meten.
Dus chapeau voor van de Peijl in Middelburg/Goes en hier bedankt voor alle mensen die hebben meegedacht!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!