Nadat onze buurjongen me de afgelopen week al 3 keer uit de brand heeft geholpen met startkabels heb ik vandaag de multimeter maar een gepakt en ben gaan meten.
Onze accu loopt langzaam leeg, dit wisten we al na 2 keer terug te komen van vakantie en een lege auto aan te treffen. We verdenken de goedkope bluetooth radio en het alarm.
Nu gaat het echter wel erg snel, ongeveer 2 dagen niet rijden en de accu is leeg
De meetresultaten geven me weinig houvast, dus vandaar dat ik het hier maar neerzet in de hoop dat iemand met verder kan helpen waar te zoeken.
De accu was 12,08 volt met de motor uit. Dit lijkt me prima.
Met de motor aan was het maar 13,8 volt. Als leek die alle info van het internet heeft, lijkt me dit aan de lage kant. Ik ging uit van een spanning tussen de 14 en 14,4
Bij een beetje gas geven kwam het niet hoger dan 13,9 volt laadspanning. ik ben maar eens gaan meten hoeveel het dan was met diverse stroomverbruikers aan:
Met de radio, groot licht, airco en achterruitverwarming was de laadspanning 13,25 volt. Dit lijkt me te laag!
Als laatste heb ik de lekstroom gemeten. Ik had een redelijk verbruik verwacht, maar ik meette een lekstroom schommelend tussen 150-170 mA. Dit is lager dan verwacht en volgens mij redelijk normaal met een autoalarm (met 2 ledjes) en een cheap ass autoradio met ook een ledje.
Al met al heb ik dus nog geen oorzaak gevonden, of wel?
De laadspanning van 13,8 is laag, maar is het zodanig laag dat mijn dynamo niet meer goed functioneert?
De lekstroom van 150 mA lijkt me zodanig laag dat dit binnen 2 dagen geen probleem moet veroorzaken.
De accu is 2 keer echt behoorlijk leeg geweest waardoor de auto elektrisch ontregelt was. Hierdoor werkte de electrische ramen en cruise control niet op de dag dat de accu leeg was. Nadat een flink stuk rijden en een tijdje stil staan werkte alles weer. Zou de accu kapot zijn? Deze is nu precies een jaar oud (44ah accu van Profparts)
Onze accu loopt langzaam leeg, dit wisten we al na 2 keer terug te komen van vakantie en een lege auto aan te treffen. We verdenken de goedkope bluetooth radio en het alarm.
Nu gaat het echter wel erg snel, ongeveer 2 dagen niet rijden en de accu is leeg
De meetresultaten geven me weinig houvast, dus vandaar dat ik het hier maar neerzet in de hoop dat iemand met verder kan helpen waar te zoeken.
De accu was 12,08 volt met de motor uit. Dit lijkt me prima.
Met de motor aan was het maar 13,8 volt. Als leek die alle info van het internet heeft, lijkt me dit aan de lage kant. Ik ging uit van een spanning tussen de 14 en 14,4
Bij een beetje gas geven kwam het niet hoger dan 13,9 volt laadspanning. ik ben maar eens gaan meten hoeveel het dan was met diverse stroomverbruikers aan:
Met de radio, groot licht, airco en achterruitverwarming was de laadspanning 13,25 volt. Dit lijkt me te laag!
Als laatste heb ik de lekstroom gemeten. Ik had een redelijk verbruik verwacht, maar ik meette een lekstroom schommelend tussen 150-170 mA. Dit is lager dan verwacht en volgens mij redelijk normaal met een autoalarm (met 2 ledjes) en een cheap ass autoradio met ook een ledje.
Al met al heb ik dus nog geen oorzaak gevonden, of wel?
De laadspanning van 13,8 is laag, maar is het zodanig laag dat mijn dynamo niet meer goed functioneert?
De lekstroom van 150 mA lijkt me zodanig laag dat dit binnen 2 dagen geen probleem moet veroorzaken.
De accu is 2 keer echt behoorlijk leeg geweest waardoor de auto elektrisch ontregelt was. Hierdoor werkte de electrische ramen en cruise control niet op de dag dat de accu leeg was. Nadat een flink stuk rijden en een tijdje stil staan werkte alles weer. Zou de accu kapot zijn? Deze is nu precies een jaar oud (44ah accu van Profparts)