Bevestiging remklauw doorgedraaid

Hallo allemaal!

Ik ben helemaal nieuw hier. Ik ben reeds 5 jaar in bezit van mijn Polo 6R en na al die jaren, heb ik de moed verzameld om zelf mijn remschijven en remblokken vandaag te vervangen.

Nu is eigenlijk alles goed verlopen, behalve dat ik een van de twee bevestigingen van de remklauw op de linker fusee per ongeluk heb doorgedraaid. Hij blijft er wel in steken, maar hij zit niet vast vast waardoor hij er naar verloop van tijd uit zal gaan trillen. Nu wil ik niet beginnen aan een nieuwe fusee aangezien ik net een nieuwe lager erin heb laten persen. Nu lees ik dat helicoil vaker worden gebruikt ook bij garages, mijn eerste idee was dat de pin/torc schroef niet beschadigd is en het enkel de bevestiging is om hem vast te houden, zou ik hem dan ook met loctite vast kunnen zetten/borgen? Het lijkt mij dat hij alleen maar vastgehouden hoeft te worden tegen trillen (aangezien ik hem er niet uitgetrokken krijg wanneer ik hem volledig erin “schroef” of is dat een slecht idee? De auto heeft 270.000 kilometer gelopen, vast is vast lijkt mij, en ik denk niet dat de auto nog een nieuwe remschijf of remblokken nodig zal hebben voor het einde van zijn levensduur (of ik kan hem dan altijd uitboren). Iemand enig idee/tips wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
fusee vervangen. niet gaan lopen kutten.
Mijn monteur van de garage heeft mij een bericht gestuurd en gezegd dat deze doorgedraaide bevestiging eenvoudig opnieuw een schroefdraad kan krijgen zonder enig risico. Gebeurd volgens hem ook soms bij de dealer (daarom wordt er nu altijd met een momentsleutel gewerkt en geen standaard ratel) en wordt dan op dezelfde manier gerepareerd. Blijkbaar is dat een ander verhaal met de andere 1.2 variant die het andere type remklauw heeft. Loctite was volgens hem een heel slecht plan en raadde hij ten strengste af.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
het werkplaatshandboek schrijft voor om geen reparaties te doen aan de gegoten metalen onderdelen van de wielophanging en assen. dus ik geloof eigenlijk niet dat de dealer dit doet.

deze bouten zorgen ervoor dat de reklauw op z'n plaats blijft en kan glijden (zwevende klauw) dus je wilt dat die op z'n plek blijft en 100% loodrecht staat op de fusee. twee goeie redenen (de derde is werkplaatshandboek) om 'm gewoon te vervangen en niet te lopen klooien met schroefdraad tappen.
 
het werkplaatshandboek schrijft voor om geen reparaties te doen aan de gegoten metalen onderdelen van de wielophanging en assen. dus ik geloof eigenlijk niet dat de dealer dit doet.

deze bouten zorgen ervoor dat de reklauw op z'n plaats blijft en kan glijden (zwevende klauw) dus je wilt dat die op z'n plek blijft en 100% loodrecht staat op de fusee. twee goeie redenen (de derde is werkplaatshandboek) om 'm gewoon te vervangen en niet te lopen klooien met schroefdraad tappen.
Het is alleen de vraag wat valt nou onder de reparatie van een gegoten metalen onderdeel? Als er een scheur in zou zitten van de schroefdraad tot bovenkant en er gelast zou moeten worden dan zou ik inderdaad zeggen dat het gevaarlijk zou zijn, maar twee millimeter rondom uitboren om, uiteraard in het midden, een nieuwe schroefdraad aan te brengen, lijkt mij toch niet een enorme ingreep wat de stevigheid van de bevestiging in gevaar zal brengen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Geen reparatie uitvoeren aan het fusee zoals Iichel al zegt. Je loopt letterlijk te kloten met je veiligheid. Daarnaast zijn de kosten van een sloop fusee minder dan het uitboren, tappen (met risico op het breken van de tap IN het oude fusee) en het plaatsen van de helicoil. Neem van mij aan dat het plaatsen van een helicoil in gietijzer echt een kutwerk is. Gietijzer is zo bros dat het risico op het breken van je tap significant is. Daarnaast is het 100% recht boren en tappen in je fusee een behoorlijke uitdaging.

Overigens kan je meteen een nieuw wiellager gaan bestellen, ik zou niet vertrouwen op een sloopwiellager. Demontage word daar vaak niet met fluwelen handschoenen gedaan en een flinke klap op je wielnaaf en je kunt t wiellager afschrijven ivm schade op de binnen en buitenring.

Als dit, in combinatie met de redenen van Iichel, je nog niet heeft overgehaald reken dan eens uit wat t kost als jij jezelf ergens om een boom heen vouwt (het meest gunstige geval als er 1 voorrem weigert, een tegenligger zal wel erg naar zijn om tegen te komen) doordat je rem weigert en je auto plots zeer sterk 1 kant op trekt. En geloof mij, dat ga jij in een splitsecond NIET corrigeren!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Ik heb vandaag een tweedehands fusee laten plaatsen bij de garage van een sloopauto met schade rechtsvoor. Voor nu met het bestaande wiellager, aangezien deze volgens de onderhoudshistorie, nog geen 5000 km voor het ongeval van deze auto was vervangen. Ongeval was rechtsvoor en ik heb de linker voorkant overgenomen. Onderaan de streep viel de financiële schade nog mee, 275 euro inclusief montage. Bedankt voor alle adviezen!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Catunambu en JelleR
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!