Cilinder kapot?

Hi all,

Nieuw hier en hoop wat advies te krijgen. Vorige week viel er ineens vermogen weg en ging auto( uit 2013) inhouden. Bleef wel rijden en starten maar epc en slipgevaar ging branden. Auto is met wegenwacht opgehaald die constateerden zonder onderzoek kapotte boubine en is naar garage gebracht. Garage zegt na dagen onderzoek dat cilinder kapot is en reparatie rond 3.500 kost en ik auto beter weg kan doen. Dit was even slikken, goed onderhouden wagen, geen grote problemen mee en nu dit..Andere garage wil second opinion doen voor me. Kan ik hem daar nog heen rijden 30 km? Hoor graag jullie advies. Alvast dank!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen polo  Polo 6R  1197 1.2 TSI 
Hi all,

Nieuw hier en hoop wat advies te krijgen. Vorige week viel er ineens vermogen weg en ging auto( uit 2013) inhouden. Bleef wel rijden en starten maar epc en slipgevaar ging branden. Auto is met wegenwacht opgehaald die constateerden zonder onderzoek kapotte boubine en is naar garage gebracht. Garage zegt na dagen onderzoek dat cilinder kapot is en reparatie rond 3.500 kost en ik auto beter weg kan doen. Dit was even slikken, goed onderhouden wagen, geen grote problemen mee en nu dit..Andere garage wil second opinion doen voor me. Kan ik hem daar nog heen rijden 30 km? Hoor graag jullie advies. Alvast dank!
Ik zou niet rijden, zekere voor het onzekere
 
Mooiste zou een scan zijn van de auto. Dan weet je waarom je EPC en traction control lichten branden of globaal waar je in moet gaan zoeken. Wegenwacht geen stekker aan je auto gehangen?

Dat is hier dan ook wel een beetje gek, waarom zou de diagnose van een kapotte cilinder (wat dan, geen compressie, kleppen lekken, geen zuiger meer) in de traction control gaan zitten?

Maakt de auto geen gekke geluiden zou ik het nog wel eens overwegen om te gaan rijden ( zet de 3.5K er tegenover, erger kan het niet worden). Let wel op dat de auto constateert dat er iets mis is, zodanig dat deze zijn vermogen terug schroeft dus is niet zonder risico als je neit meer weet.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Tsja, kapot issie toch al volgens garage 1, ik zou persoonlijk t ding aantrappen en erheen rijden.

Kapotte cilinders ken ik niet echt van de 1.2TSI, wel bobines, bougiekabels, bougies, intercoolers, waterpompen, distributiekettingen etc.
Als ik het goed heb, heeft de 1.2TSI een geperste nokkenas, misschien dat 1 van de nokken verdraaid zit op de nokkenas? Dan heeft die ene cilinder geen compressie meer en zal dus niet meer mee doen terwijl het mechanische deel van de cilinder zelf nog in goede staat is. Vraag de second opinion garage maar eens een lektest te doen met de cilinder op ontbranding.

@Grutte Pier EPC en ESP lampje gaan vaker branden met een motorstoring. ESP schakelt uit vanwege een storing in de ECU (correct me if im wrong) EPC gaat vaak branden met een missfire of gasklep gerelateerde problemen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Dank voor de reacties. Garage 1 gaf aan geen compressie maar wist er niet meer over te vertellen. Wegenwacht keek en luisterde en zei boubine en verder niks onderzocht. Denk dat hij dacht hup afvoeren dat ding dan is het snel gedaan. Auto maakt geen vreemde geluiden en reed in zn 2 redelijk oke toen ik van garage naar huis reed. Zodra ik harder ga begint het behoorlijk in te houden en trillen. Ben benieuwd naar second opinion. Auto is verder helemaal in orde en oa onlangs nog nieuwe schokdempers en remschijven gehad.
 
Volkswagen polo  Polo 6R  1197 1.2 TSI 
Hoe kan een cilinder kapot gaan, tis niet eens een heel oude auto en OP heeft hem goed onderhouden. Nummer 1 oorzaken kapotte cilinder is oververhitting, slechte/weinig olie of slijtage

OP: wat is de km stand?
 
Volkswagen  Polo 6c 2017  1.2 TSI 150pk 
Wat is de status, ben wel benieuwd wat hier uitkomt....
Hij staat nog voor de deur en wordt deze week opgehaald door garage die second opinion gaat doen. Iedereen was op vakantie. Ik ben ook erg benieuwd wat eruit komt. Het lijkt heel waarschijnlijk dat het de cilinder is en ik hoop dat het op te lossen is. De auto is verder nog zo goed.
 
Volkswagen polo  Polo 6R  1197 1.2 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!