DSG schakelt in M pas op zodra je in het rood (6000rpm) komt of terug wanneer de auto bijna afslaat (1100rpm). Het is met de bluegt totaal niet nodig om tot 6000rpm door te trekken aangezien het max koppel al bij 2250rpm geleverd wordt.
Wat bedoel je met "naar jouw hand zetten?" Als je daarmee bedoelt meer controlle over de auto dan is het meer gebrek aan rij ervaring met een automaat/dsg denk ik. Tegenwoordig hebben alle duurdere auto's een automaat/dsg. Kijk maar naar de BMW M5, Audi S en RS modellen, Mercedes AMG, Ferrari F12 en 458 etc etc hebben ook allemaal automaat terwijl dat toch rijders auto's zijn.
DSG is een dure optie maar het file rijden en rijden in de stad wordt zoveel relaxter. Ook heb ik op vakantie gemerkt dat het best een "slimme" automaat is, bij berg op schakelt die automatisch terug en bij berg af op de cruise control schakelt die ook terug naar een lagere versnelling zodat er maximaal op de motor geremt wordt.
Mijn advies: Doe een lange proefrit met een DSG auto, rij je veel woon/werk? Dan is DSG helemaal aan te raden. Wil je 1600euro besparen neem dan een handbak, DSG is best duur maar ik heb op dit moment nog geen minuut spijt gehad (net zoals het winterpakket trouwens, stoelverwarming is heerlijk! Owja neem ook de automatisch dimmende binnenspiegel

)