PRobleem opgelost door de auto te verkopen... Nee, geintje! probeem niet opgelost maar mee leren leven.

Het zit echt in de software van de motor. tussen 5-15km/h is de gasreactie enorm vertraagd. Dit is in alle versnellingen zo alleen in de 1 en 2 het meest merkbaar omdat dit dan gebeurd als er vermogen word verwacht van de motor terwijl dit niet beschikbaar is (probeer maar eens: laat de auto uitrollen tot 18km/h en geef dan maar eens stootjes gas. Zodra je op 15km/h zit zal de motor de gasinput negeren/vertragen.

Het vermoeden van een tuner, die ik hier over sprak, is dat dit is gedaan voor behoud van de koppeling, lage toeren, onregelmatige loop van een 3 cilinder is niet echt fijn voor je tangiaalveren in de koppelingsplaat. Dit is bevestigd na het vervangen van de koppeling: het center van de koppeling zat los in de plaat en had overtollige speling.
Welk auto merk en model heb je nu
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Ik haal deze even naar boven, omdat ik mogelijk een oplossing heb. Bij mij kwam dit probleem namelijk ook voor. Het uitte zich bij mij zo:

- Bij het van deellast afkomen (aan komen bij verkeerslicht/rotonde bijv.) liep na koppeling intrappen de auto gewoon stationair. Vervolgens gasgeven: geen respons op het pedaal (maakt geen toeren). Liet je vervolgens de auto afslaan en start je opnieuw dan reageert de auto direct weer op het pedaal en kon je weer verder. Dit was willekeurig, niet aanwijsbaar in welke situatie het wel/niet gebeurde.
- Had je nog voldoende snelheid waardoor de auto niet direct afsloeg dan reageerde de auto ook niet op het pedaal en minderde je dus snelheid. Bij een poosje volgas bokte de auto dan en had vervolgens weer gasrespons.
- Ook sporadisch bij rijden op hogere snelheid, bijvoorbeeld op de snelweg op cruisecontrol, als je van het gas af moest en daarna weer gas bij wou geven: geen reactie op het pedaal. Vervolgens weer een aantal seconden volgas, de auto bokt een keer en vanaf dan weer gewoon gasrespons.

Bij dit alles nooit een foutcode te zien.

Dit begon steeds frequenter voor te komen en werd knap irritant en soms ook gevaarlijk. Als eerste, dit heeft niks te maken met dat een 1.2 TDI langzaam is, dat weten we wel. Dit is een ander probleem, er is gewoon geen gasrespons als dit probleem zich voordoet, zelfs niet in z’n vrij. Dus maar eens op onderzoek uit. Het eerste waar ik aan dacht was: iets moet er voor zorgen dat de inspuitregeling zich ‘vergist’ en geen brandstof inspuit als dat wel gevraagd wordt. Nu krijgt de ecu van behoorlijk wat sensoren te horen wat de omstandigheden zijn, dus gericht zoeken is lastig. Wat bij dit soort motoren wel vaak voorkomt is dat het inlaattraject vervuild raakt door EGR en carterventilatie. Het gasklephuis en de luchtmassameter waren behoorlijk vervuild, dus deze gereinigd en het gasklephuis opnieuw ingeleerd. Bij het uitlezen stond er ook nog een oude storing van de EGR in, dus ook voor de EGR een basic settings gedaan. Dit alles heb ik in combinatie met een grote beurt gedaan, dus ook de beide brandstoffilters zijn vervangen.

Inmiddels heb ik de storing al een paar honderd kilometer in verschillende omstandigheden niet meer gehad. Ik verdenk gasklephuis of luchtmassameter. Dit is ook simpel te controleren en te reinigen, maar ik zou wel altijd het gasklephuis opnieuw inleren als je deze hebt gereinigd.

Misschien heeft iemand er wat aan.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik haal deze even naar boven, omdat ik mogelijk een oplossing heb. Bij mij kwam dit probleem namelijk ook voor. Het uitte zich bij mij zo:

- Bij het van deellast afkomen (aan komen bij verkeerslicht/rotonde bijv.) liep na koppeling intrappen de auto gewoon stationair. Vervolgens gasgeven: geen respons op het pedaal (maakt geen toeren). Liet je vervolgens de auto afslaan en start je opnieuw dan reageert de auto direct weer op het pedaal en kon je weer verder. Dit was willekeurig, niet aanwijsbaar in welke situatie het wel/niet gebeurde.
- Had je nog voldoende snelheid waardoor de auto niet direct afsloeg dan reageerde de auto ook niet op het pedaal en minderde je dus snelheid. Bij een poosje volgas bokte de auto dan en had vervolgens weer gasrespons.
- Ook sporadisch bij rijden op hogere snelheid, bijvoorbeeld op de snelweg op cruisecontrol, als je van het gas af moest en daarna weer gas bij wou geven: geen reactie op het pedaal. Vervolgens weer een aantal seconden volgas, de auto bokt een keer en vanaf dan weer gewoon gasrespons.

Bij dit alles nooit een foutcode te zien.

Dit begon steeds frequenter voor te komen en werd knap irritant en soms ook gevaarlijk. Als eerste, dit heeft niks te maken met dat een 1.2 TDI langzaam is, dat weten we wel. Dit is een ander probleem, er is gewoon geen gasrespons als dit probleem zich voordoet, zelfs niet in z’n vrij. Dus maar eens op onderzoek uit. Het eerste waar ik aan dacht was: iets moet er voor zorgen dat de inspuitregeling zich ‘vergist’ en geen brandstof inspuit als dat wel gevraagd wordt. Nu krijgt de ecu van behoorlijk wat sensoren te horen wat de omstandigheden zijn, dus gericht zoeken is lastig. Wat bij dit soort motoren wel vaak voorkomt is dat het inlaattraject vervuild raakt door EGR en carterventilatie. Het gasklephuis en de luchtmassameter waren behoorlijk vervuild, dus deze gereinigd en het gasklephuis opnieuw ingeleerd. Bij het uitlezen stond er ook nog een oude storing van de EGR in, dus ook voor de EGR een basic settings gedaan. Dit alles heb ik in combinatie met een grote beurt gedaan, dus ook de beide brandstoffilters zijn vervangen.

Inmiddels heb ik de storing al een paar honderd kilometer in verschillende omstandigheden niet meer gehad. Ik verdenk gasklephuis of luchtmassameter. Dit is ook simpel te controleren en te reinigen, maar ik zou wel altijd het gasklephuis opnieuw inleren als je deze hebt gereinigd.

Misschien heeft iemand er wat aan.
Hoii! bedankt voor je feedback! Echter was het bij mijn auto ENKEL tussen de 5 en 10km/h (aanrolsnelheid van een rotonde, kruispunt of stoplicht) dat er geen gasreactie kwam. Nu heb ik inmiddels enkele 1.2TDI's in mn klanten bestand zitten en alle autos hebben het zelfde "probleem". Ik denk een gevalletje "producteigenschap" zoals Volkswagen zelf zo mooi kan zeggen!

De storing/fout die jij ervaart had ik toevallig gisteren nog met een Golf 7 1.6TDI. Af en toe een hele vage reactie op het gaspedaal en sporadisch een foutcode. Deze foutcode (P0123) gaf aan dat de waarde van de gaskleppositie buiten de limieten was gevallen. basisinstellingen van het gasklephuis gedaan maar niks vreemds gevonden. Toch besloten in overleg met de klant dat het gasklephuis vervangen gaat worden.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!