Ik haal deze even naar boven, omdat ik mogelijk een oplossing heb. Bij mij kwam dit probleem namelijk ook voor. Het uitte zich bij mij zo:
- Bij het van deellast afkomen (aan komen bij verkeerslicht/rotonde bijv.) liep na koppeling intrappen de auto gewoon stationair. Vervolgens gasgeven: geen respons op het pedaal (maakt geen toeren). Liet je vervolgens de auto afslaan en start je opnieuw dan reageert de auto direct weer op het pedaal en kon je weer verder. Dit was willekeurig, niet aanwijsbaar in welke situatie het wel/niet gebeurde.
- Had je nog voldoende snelheid waardoor de auto niet direct afsloeg dan reageerde de auto ook niet op het pedaal en minderde je dus snelheid. Bij een poosje volgas bokte de auto dan en had vervolgens weer gasrespons.
- Ook sporadisch bij rijden op hogere snelheid, bijvoorbeeld op de snelweg op cruisecontrol, als je van het gas af moest en daarna weer gas bij wou geven: geen reactie op het pedaal. Vervolgens weer een aantal seconden volgas, de auto bokt een keer en vanaf dan weer gewoon gasrespons.
Bij dit alles nooit een foutcode te zien.
Dit begon steeds frequenter voor te komen en werd knap irritant en soms ook gevaarlijk. Als eerste, dit heeft niks te maken met dat een 1.2 TDI langzaam is, dat weten we wel. Dit is een ander probleem, er is gewoon geen gasrespons als dit probleem zich voordoet, zelfs niet in z’n vrij. Dus maar eens op onderzoek uit. Het eerste waar ik aan dacht was: iets moet er voor zorgen dat de inspuitregeling zich ‘vergist’ en geen brandstof inspuit als dat wel gevraagd wordt. Nu krijgt de ecu van behoorlijk wat sensoren te horen wat de omstandigheden zijn, dus gericht zoeken is lastig. Wat bij dit soort motoren wel vaak voorkomt is dat het inlaattraject vervuild raakt door EGR en carterventilatie. Het gasklephuis en de luchtmassameter waren behoorlijk vervuild, dus deze gereinigd en het gasklephuis opnieuw ingeleerd. Bij het uitlezen stond er ook nog een oude storing van de EGR in, dus ook voor de EGR een basic settings gedaan. Dit alles heb ik in combinatie met een grote beurt gedaan, dus ook de beide brandstoffilters zijn vervangen.
Inmiddels heb ik de storing al een paar honderd kilometer in verschillende omstandigheden niet meer gehad. Ik verdenk gasklephuis of luchtmassameter. Dit is ook simpel te controleren en te reinigen, maar ik zou wel altijd het gasklephuis opnieuw inleren als je deze hebt gereinigd.
Misschien heeft iemand er wat aan.