Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje"

onlangs heb ik een weer een Polo gekocht, het is mijn derde (na generatie 1 en 3 nu een generatie 5, ik doe er altijd lang mee).
het is een Polo 1.4 16 V 80 PK comfortline 3 op benzine. (ik ben geen kenner hoor, dit staat gewoon in de papieren). Mijn oude Polo's waren altijd lekker zuinig, d.w.z. ik kon er wel 1:15 tot 1:17 mee rijden bij regionaal gebruik. Nu heb ik deze Polo gekocht bij een VW-garage, die hem heeft ingeruild van hun eigen klant, een oudere vrouw die er in 3 jaar pas 14,500 km mee had gereden. Het viel me direct op dat hij niet zo pittig was (in elk geval niet zo pittig als mijn vorige Polo 1.4.) Ik vermoedde al dat dat met het rijgedrag van de vorige eigenaar te maken had, maar nu, na enkele weken gebruiken, kom ik erachter dat mijn nieuwe trots (want hij is echt mooi!) wel erg veel benzine verbruikt. Ik heb de garage gebeld, maar zij zeggen dat het komt doordat er nooit goed in doorgereden is en dat de auto binnen een paar maanden wel minder gaat verbruiken. Ik moest hem maar eens flink op z'n staart trappen en dan in een lage versnelling, zodat ik de 'boel schoon zou branden' (geen idee wat, maar ik kan me iets voorstellen bij kleppen of zo, nogmaals ik ben een vrouw en ik kan een band verwisselen en mijn oliepeil meten, maar daar houdt het dan ook wel op...). Wie heeft een tip voor mij. Aan de auto zou niets mankeren... maar op welke wijze kan ik mijn auto bewegen om minder brandstof te gaan verbruiken... (ter illustratie: vroeger reed ik 600 km op 40 liter, nu nog ongeveer 400 tot 450 !!)
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Dat is nog meer dan mijn 6R GTI, dat is zeker niet goed inderdaad.

Ik zou er eens naar laten kijken door de dealer, misschien lambda sonde defect waardoor hij een te rijk mengsel inspuit? Loopt het motortje wel gewoon goed?

Laat je niet afschepen met, dat hoort, of dat komt wel goed. Daar zijn ze goed in bij de VW dealer. Dit is zeer zeker geen normaal verbruik voor dit auto'tje en dat gaat ook zeker geen liters per km omlaag nadat je er iets feller mee rijdt.
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Nu ja dit is niet echt ongewoon, ik mocht mij vroeger gelukkig prijzen als ik 500 km haalde met een tank, meestal 450 ook, en dit met een 1.2i... Dit was een nieuwe wagen dus die was niet gewoon te traag ingereden...
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Ik heb een 1.4 16V zelfde motor als johan.

Ik rij gemiddeld 520 km op 40 liter :) ik ben er niet ontevreden mee.
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

ik rij meestal rond de 575 600 met een tank en heb ook een 1.4 16 v
vaak als ik op de snelweg rij, let ik een beetje op mn verbruik en rij meestal , 6,9 l/ 100 km
 
Volkswagen  Golf 7 R line  1.6 TDI 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Fijn dat er zoveel betrokken Polorijders zijn. Bedankt voor de reacties tot zover! 600 km moet ik met 40 liter toch echt kunnen halen, dat kon mijn polo van 1998 (!!!) ook al, dus dan moet het met deze zeker lukken. Ik zal de dealer nog eens bellen. De pest is dat hij 150 km verderop zit, dus ik ga mijn auto daar niet in onderhoud doen. Lijkt me niet zo praktisch. Is het een plausibel verhaal dat het hoge brandstofverbruik nog naar beneden gaat naarmate de auto beter wordt ingereden?
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

ik haal ruim 500km met een tank maar dan moet ik niet te veel op de snelweg zitten. Daar gaat het verbruik richting 8l/100km.
Daarom heb ik vandaag een K&N sportluchtfilter (paneelfilter) in het filterhuis van mijn crosspolo gemonteerd.
Gister besteld bij bmg-tuning en vandaag had 'm al in huis.
Hopelijk wordt daarmee het verbruik wat minder en de actie radius wat groter.
Indien dat niet zo werkt is het kleine een investering voor de toekomst. Nu hoef ik namelijk geen papierfilters meer te kopen maar maak af en toe het K&N filter schoon.
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

wacht, las ik dit goed ? jij bent een vrouw en je kan je band wisselen ?

TROUW MET MIJ ! Big Grin

nu om terug te komen op je probleem, naarmate je km's maakt kan een auto inderdaad minder verbruiken, maar dit is enkel onder bepaalde omstandigheden.

Ben je zeker dat de vorige eigenaar een oud vrouwtje was ?
Nuja kijk, als deze dealer zegt rij gewoon verder met die polo naarmate je km's maakt komt het wel goed, je hebt altijd recht op een 2de opinie, en aangezien je garantie hebt, kan je de garantie bij ELKE VW dealer aanspreken. dus ik zou ook eens een andere dealer proberen, leg de situatie uit en ze zullen je wel helpen. (want je bent een potentiële klant, als je goed geholpen word blijf je dus daar terugkomen en kunnen ze geld op je verdienen.)
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Het spijt me, PRIdEVisions, maar ik ben al (gelukkig gelukkig) getrouwd. Maar inderdaad, ik kan een band verwisselen. Dat heb ik geleerd van mijn (ietwat ouderwetse) rijinstructeur, die vond dat vrouwen dat gewoon moeten leren! Ik heb het tot dusver maar twee keer hoeven doen.
En voor wat betreft dat verbruik, ik ga inderdaad maar eens naar de VW-dealer hier in de buurt. Overigens vind ik de berichten niet zo positief. Hoe kan dat nu, dat een 10 jaar nieuwere auto met ongeveer dezelfde motor zoveel meer verbruikt.... Ik word er, zeker met de huidige benzineprijzen, wel een beetje flauw van.
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

maritdbrab zei:
Fijn dat er zoveel betrokken Polorijders zijn. Bedankt voor de reacties tot zover! 600 km moet ik met 40 liter toch echt kunnen halen, dat kon mijn polo van 1998 (!!!) ook al, dus dan moet het met deze zeker lukken. Ik zal de dealer nog eens bellen. De pest is dat hij 150 km verderop zit, dus ik ga mijn auto daar niet in onderhoud doen. Lijkt me niet zo praktisch. Is het een plausibel verhaal dat het hoge brandstofverbruik nog naar beneden gaat naarmate de auto beter wordt ingereden?

Hier nog een medePoloeigenaresse!
Ik zou het toch 's gaan proberen wat de dealer zei: bij een warme motor (dus na zo'n 20 minuten rustig rijden) dan is de olie op de juiste bedrijfstemperatuur NIET het water dus (een fout die heel veel mensen maken) en dan 's een versnellinkje terugtrappen en ff lekker het gas erop zetten oftewel in de toeren gooien en weer opschakelen. Dit zul je een aantal keren moeten doen wil de motor wat vlotter gaan oppakken, je verbruik zal dan wel wat omhoog gaan, maar op de langere termijn zal hij toch wat zuiniger gaan worden.
Ik heb zelf de 100pk versie en die is zeker niet zuinig :? (ik gebruik het vermogen ook regelmatig :oops: ) Mijn 6N2 was daarentegen wél veel zuiniger, maar dat was ook maar een 75pk.
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Lampje is vandaag bij mij gaan branden bij 470 km, dit is met 0 snelweg kilometers en alleen maar korte ritten.
Hou er ook rekening mee dat door het koude winterweer van de afgelopen tijd het verbruik hoger ligt, zeker bij korte ritten.
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Ben ik dan echt de enige die tot nu toe het meest onzuinig 570 op een tank heeft gedaan. Rij normaal 650km op een tank en 620/630 met de 17 inch eronder. Alleen afgelopen tijd met de echte kou 570km gehaald.

Rij overigens amper snelweg, veel 80weg en rotondes etc. rij gewoon normaal met het verkeer mee en ga echt niet bij 1900 toeren schakelen...

1.2 12v 65pk
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

Het blijft interessant hoor, zo'n forum. Ik steek hier heel wat op.

Polootje, bedankt voor je duidelijke instructie. Ik zal het zeker doen, ik ga zaterdag eens wat verder weg, dan zal ik eens kijken of ik hem op de door jou aangegeven wijze op z'n staart kan trappen.... Ik heb gisteren weer getankt, de teller op 0 gezet en nu ben ik echt aan het opletten hoe het verbruik zich gedraagt. Tot dusver gaat het prima, meestal tussen 6 en de 6,5 liter per 100 km. Overigens vind ik het systeem dat VW hanteert voor het aangeven van het verbruik wel wat onrustig. Mijn man rijdt een Mercedes, die het verbruik ook aangeeft, maar dat fluctueert niet zo, het is steeds het verbruik over de laatste minuten. Daarmee heb je wel een beter inzicht. Hoe dan ook, weer veel dank voor iedereen die de moeite heeft genomen te reageren!
 
Re: Help, torenhoog brandstofverbruik bij Polo "Oud vrouwtje

als ik zo de berichten lees ik rijd maar 400-500 km op één tank...dan ben ik toch weer blij dat ik Bluemotion rijd Big Grin

ik haal met me bluemotion altijd 900km
soms als ik onzuinig rij dan is het 800km
rij ik continue snelweg en geen Cruisecontrol en goed doseren van het gas dan 1000+km...nogal groot verschil :cool:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!