@Dave, dat was met de passieve systemen vroeger wel zo. Maar zo gemakkelijk kraakt men een Polo niet, want vrijwel alle nieuwe auto's zijn voorzien van een actief systeem. Dat wil zeggen, zowel de sleutel als de auto kunnen berichten ontvangen en versturen. Het werkt grofweg zo (implementatie verschilt per merk):
1. Als je op 't knopje drukt, stuurt de sleutel een berichtje naar de auto dat deze een "challenge" wil ontvangen.
2. De auto stuurt vervolgens een wiskundige bewerking terug die hij willekeurig heeft gekozen uit een lijst van onomkeerbare bewerkingen. Onomkeerbaar wil zeggen, je kunt de beginwaarde niet terugrekenen aan de hand van het resultaat (denk bijvoorbeeld aan: maak een hash van de geheime pincode en stuur karakters 4 t/m 11 van de uitkomst terug).
3.De sleutel voert die wiskundige bewerking uit op de geheime "pincode" en stuurt het resultaat op naar de auto.
4. De auto voert dezelfde bewerking uit op de geheime "pincode", en vergelijkt de resultaten met die van de sleutel. Als deze kloppen, opent deze de deuren.
De geheime "pincode" zelf, gaat dus nooit over de lijn, enkel het resultaat van de challenge. Omdat de auto steeds een andere (random) challenge genereert, gaat er steeds een andere waarde over de lijn. Het antwoord afluisteren en opnieuw sturen heeft dus geen zin. Overigens is de genoemde pincode niet simpelweg 4 cijferig, maar eerder een klein boekwerk aan pseudo-willekeurige letters en getallen.