Eigenlijk is een relais best simpel, die tekeningen doen het altijd groter lijken dan het al is.
Een relais heeft eigenlijk 2 losse circuits.
Daarom staan er ook vaak 2 voltage aanduidingen op een relais, 1 voor circuit A en 1 voor circuit B.
Dit zijn meestal de veligheids marges overigens, een 12V relais heb ik vaak genoeg op 5V gehad (bv de Arduino en de Raspberry Pi)
Circuit A: het aanstuur circuit.
Dit is gewoon een electro magneet. Dat is ook de klik die je hoort als je het relais inschakelt. In oudere autos was dit ook echt het geluid van het knipperlicht! Tik (aan) tok (uit).
Die heeft een ingang en een uitgang (niet per se een plus en een min overigens!). Zodra de ingang aangeschakelt wordt dan schakelt de magneet aan. Altijd een spanning die niet 0 is!
Het relais heeft vaak ook een min pool via een weerstand, omdat anders de magneet niet werkt (die heeft een kleine spanningsval nodig).
De magneet is als het ware een schakelaar voor circuit B.
Circuit B: het geschakelde circuit
Ook dit circuit heeft een in en uitgang. Zodra de magneet aan staat, zorgt deze dat circuit B gesloten is.
NB: een relais heeft in principe geen verbruik, dus geen wattage!
Theoretisch gebruikt de elektromagneet wel een beetje, maar dit is verwaarloosbaar (typisch <0.1W).
Nu, wat jij wilt is het volgende:
- Zodra je high beam aan gaat, wil je ook dat je low beam aangaat, als deze nog niet aan staat.
- Zodra je low beam aan gaat, wil je niet per se dat de high beam aan gaat (dimlicht).
Wat je dus aan moet sluiten:
Circuit A ingang: signaal van de high beam vanaf kabelboom
Circuit A uitgang: + pool van de high beam
Circuit B ingang: +12V (bv op je accu, in dat geval: zekering!)
Circuit B uitgang: + pool van de low beam
Aarde: min pool van je kabelboom of meteen op je accu.
Graag even met me meedenken en corrigeren als ik het fout heb, het is zondagochtend en ik heb maar 2 koppen koffie gehad.
Maar ik geloof dat het wel klopt