Importeren Polo

Niet vergeten vrijstelling aan te vragen bij belastingdienst met die "rode dinges aan de zijkant" platen om gezeik te voorkomen ;). Met de gele (die zijn ook goedkoper) niet verstandig om naar NL te rijden, die zijn alleen binnen DE geldig. De rode zijn wel geaccepteerd mits je de vrijstelling aanvraagt. Nadeel van de rode platen is dat, tenzij gekocht bij dealer/garage die je het helpt regelen, ze wat moeilijker zijn om aan te vragen. Dat moet ter plaatse en de gekochte auto moet aanwezig zijn. Om die aanwezig te hebben mag de vorige eigenaar hem dus ook pas schorsen als je daar bent (of je komt op en neer aan het rijden zoals bij mij, omdat verkoper dat deel gemist had Stick Out Tongue). Tevens is het een beetje en bureaucratisch proces dat per "gemeente" iets anders kan zijn. Je moet iig een paar keer op en neer tussen stadskantoor en platenmaker. Het stadskantoor moet je de papieren geven die je nodig hebt om de verzekering aan te vragen. Die verzekering heb je nodig om de platen te mogen drukken maar om die te drukken heb je een deel van de kenteken aanvraag nodig die wordt uitgegeven door stadskantoor (die je pas krijgt als je de verzekering hebt geregeld). Als platen gedrukt zijn terug naar stadskantoor om kenteken bewijs te ontvangen, maar de stempel krijg je pas als de platen op de auto zitten en door beambte is gecontroleerd ;). Meestal zitten er wel één of meerdere platenmakers bij het stadskantoor in de buurt, dus het is een beetje bewegingstherapie en dan komt het wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Mikkie30, HoMi en Sal
De auto staat bij een officiële Audi dealer. Dus dan moet ik hun even lief aankijken of zij dit kunnen regelen begrijp ik. Daarna vrijstelling bij de belastingdienst aanvragen en thats it?

Verzekering zit bij de kenteken in begrijp ik en die verzekering is ook geldig in NL?
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
De verzekering, altijd WA (! soms krijgt men het met eigen verzekering voor elkaar om op chassis nummer WA+/Allrisk te verzekeren, maar dit is mij bij geen enkele verzekering gelukt !), moet op jouw naam staan dus hoe dat precies zit als het via een dealer gaat weet ik niet. Zou ik even navragen, misschien hebben ze hier ervaring mee en kunnen ze je verder helpen (waarschijnlijk een soort machtiging voor nodig). De Duitse WA verzekering is hier wel geldig, maar let dus op dat dit alleen WA is, geen diefstal etc. Om die reden is mijn auto ook de garage in gegaan en heb ik er niet mee gereden totdat hij NL platen had!
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Bedankt voor alle uitleg! Ik heb nu via een import site te horen gekregen dat je ook transport kenteken kan krijgen. Dit zijn witte platen. Kosten 51,- euro excl. verzekering. Deze zijn geldig in de eu behalve Italië. Wordt via NL geregeld.

Ook hoor ik verhalen dat in NL rijden helemaal niet mag met Duitse platen als Nederlander. Dus zowel de gele als rode logo. Er zijn dus veel tegenstrijdige antwoorden. Ik ga nog even uitzoeken of die transport platen daadwerkelijk mag.
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
Dit was de tijdelijke kentekenplaat van mijn pa. Deze hebben we samen met de medewerker van BMW in de stad opgehaald. Hier heeft hij ruim 2 weken mee gereden in Nederland. Laat je goed informeren hierover !
fd2cec42267511e80b070bac5fbbf26b.jpg


Verstuurd via mobiel
 
  • Leuk
Waarderingen: Mikkie30
Bedankt voor alle uitleg! Ik heb nu via een import site te horen gekregen dat je ook transport kenteken kan krijgen. Dit zijn witte platen. Kosten 51,- euro excl. verzekering. Deze zijn geldig in de eu behalve Italië. Wordt via NL geregeld.

Ook hoor ik verhalen dat in NL rijden helemaal niet mag met Duitse platen als Nederlander. Dus zowel de gele als rode logo. Er zijn dus veel tegenstrijdige antwoorden. Ik ga nog even uitzoeken of die transport platen daadwerkelijk mag.
Let hier mee op! Die witte platen zijn eendags kentekens en die zijn alleen geldig in NL, waarbij er op diezelfde dag ook nog een keur gepland moet staan. Het is mogelijk om dan op de platen met gele vlak naar de NL-grens te rijden en ze daar te wisselen. Ik heb mij destijds ook scheel gelezen aan informatie en inderdaad veel tegenstrijdigheden, maar wat mij duidelijk is geworden is dat al die import sites met witte platen een slecht idee zijn. De pakkans is laag dus je leest er weinig over, maar boetes zijn niet mals.

Zoals meermaals gezegd, de Duitse platen met rood vlak zijn juist, maar hou rekening met de WA verzekering (risico ook afhankelijk van wat voor auto je koopt) als je er mee blijft rijden.

Voor wat betreft rijden op Duitse (gele/rode) platen in Nederland, dat is waarom je tijdelijke BPM vrijstelling aan moet vragen. Die is overigens alleen mogelijk op de platen met rode vlak. De vrijstelling is hier aan te vragen https://www.belastingdienst.nl/wps/...lling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik. Om de aanvraag te voldoen moet het kenteken bekend zijn, dus na ontvangen van kenteken in Duitsland zorgen dat je dit op orde hebt voordat je de NL-grens overgaat. Het potentiële probleem is belastingcontroles (al dan niet automatisch). Tevens helpt het als je de RDW keuring al ingepland hebt, mochten ze je staande houden. Daarmee kun je ze beter overtuigen dat je in de auto rijdt vanwege import, en je dus van plan bent om rest-BPM te betalen.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Sal, Mikkie30 en HoMi
Dat import bedrijf het het erover dat ze er nog wat opplakken. Maar ik vond het ook al zo wazig!
We gaan het gewoon met de rode labelplaten doen. Het meeste rij ik in Duitsland en in Nederland wellicht een 40 minuten. Dus dat valt nog mee.

Ik zag ook dat je dit kenteken online kan aanvragen. Zo balen dat mijn Duits zo slecht is hahaha

http://deckungskarten.eu/epages/336...c867f-595e-43e2-a6b1-9050125999a8/Products/14

Zijn dit ook ongeveer de kosten die je kwijt bent als je in Duitsland de platen aanvraagt? (€70,-)
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
Gewoon op groene platen heen en weer huppelen. Doen veel autobedrijfjes, ookal mag dit niet, de boete is iets van €100,-
Geld ben je toch al kwijt aan een exportplaat.

Maar, ik zou het volgens de manier doen zoals 9/10 mensen het doen:

Inderdaad de kentekens met rode bies nemen en de vrijstelling hier aanvragen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/.../verzoek_motorrijtuigenbelasting_vrijstelling

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met de handelaar in Duitsland, ze zullen je wel snappen en helpen als je ze wat handgeld geeft. ;)
Dan is het export proces in Nederland een stuk makkelijker!
 
2011 Volkswagen  Polo  1.6 TDI 140pk Highline (Geëxporteerd) 
700 bpm vind ik teveel zelfs.

Heb vorig jaar 673 euro aan bpm betaalt voor mijn gti. Met behulp van autotelex natuurlijk.

Denk dat jij waarschijnlijk wat minder zou moeten betalen.

Wat de rode export kenteken betreft, die kosten 90 euro voor 5 dagen. Nooit problemen mee gehad!!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI Globetrotter 
Nou nu komt het.....
Rode kenteken platen geregeld. De Audi dealer heeft dit allemaal in orde gemaakt. Koste me uiteindelijk 130,- euro. Viel nog mee, want ik hoefde helemaal niets te regelen.
Lekker naar NL racen, niets aan de hand.
Tot 5/10 min na de grens. Ineens een auto voor me die langzaam ging rijden, en ja hoor. “Stop politie”. Ik dacht, daar gaan we! Heb ik weer!
Gelukkig waren het hele aardige agenten. Ze gingen auto papieren controleren en wisten eigenlijk niet of het nu wel of niet mag. En ze zeiden dat je eigenlijk aan de grens 1 daags kenteken moest heb en. Maar ik gaf aan dat die alleen geldig zijn op de dag van keuring. Ze waren ook niet echt op de hoogte.
Ik gaf ook aan dat ik vrijstelling voor bpm had aangevraagd en een RDW keuring al gepland was. Ik mocht van de agenten doorrijden, maar ze zeiden dat ze niet zeker wisten of ik wel verzekerd was. Dit was dan mijn eigen risico. Was ff bang voor een boete maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en HoMi
een nl polo kenteken eraf meenemen er op zetten en rustig terug tuffen :mrgreen:

Weetje dat ze je polo inbeslag nemen als je kenteken niet overeenkomt met je chassis nummer.. en dat ze dan een keer tijd hebben om de keuring te doen.. en er een lange tijd overheen gaat voor dat jij je polo terug hebt?
domme opmerking dit.

Ik snap je idee. Maar ik zou er niet aan beginnen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Nou nu komt het.....
Rode kenteken platen geregeld. De Audi dealer heeft dit allemaal in orde gemaakt. Koste me uiteindelijk 130,- euro. Viel nog mee, want ik hoefde helemaal niets te regelen.
Lekker naar NL racen, niets aan de hand.
Tot 5/10 min na de grens. Ineens een auto voor me die langzaam ging rijden, en ja hoor. “Stop politie”. Ik dacht, daar gaan we! Heb ik weer!
Gelukkig waren het hele aardige agenten. Ze gingen auto papieren controleren en wisten eigenlijk niet of het nu wel of niet mag. En ze zeiden dat je eigenlijk aan de grens 1 daags kenteken moest heb en. Maar ik gaf aan dat die alleen geldig zijn op de dag van keuring. Ze waren ook niet echt op de hoogte.
Ik gaf ook aan dat ik vrijstelling voor bpm had aangevraagd en een RDW keuring al gepland was. Ik mocht van de agenten doorrijden, maar ze zeiden dat ze niet zeker wisten of ik wel verzekerd was. Dit was dan mijn eigen risico. Was ff bang voor een boete maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Dat is dus precies waarom je die keuring al moest aanvragen en BPM vrijstelling bevestiging (iig van de aanvraag). Dit hele import verhaal is voor veel agenten een grijs gebied. Ik heb destijds een document gevonden van een uitspraak waarin stond dat het dus wel mag (indien je aan alles voldoet, en dat deed je), maar NIET met gele vlak platen. Anyhow, tevens de reden dat ik niet met de auto heb gereden na aankomst, puur om gezeik te voorkomen ;).
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Mikkie30
De auto op rode kenteken is gewoon WA verzekerd (in duitsland welliswaar) geen idee of het ook in europa ook zo is.. maarja zelf wel 1-2 weken gereden met rode kenteken in NL
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Als de agenten al niet op de hoogte zijn en die staan de hele dag bij de douane, hoe moeten wij als burger het dan wel weten. Ik vermoed ook dat als je dit als particulier doet ze niet snel moeilijk doen. Komen ze je elke week tegen, dan vraag ik me af wat ze doen. De auto staat op se oprit in ieder geval :mrgreen:

Iedereen bedankt voor de tips!
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
Je zal maar net diegene treffen die het wel exact weet.
Je hebt het keurig gedaan! Het is gewoon een Duits kenteken met een WA verzekering.
 
2011 Volkswagen  Polo  1.6 TDI 140pk Highline (Geëxporteerd) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!