iichel
Exclusive lid
Zo af en toe komen er vragen en onduidelijkheden voorbij over verlichting op de Polo 6R. Vaak is de gegeven informatie helemaal in orde, maar soms wordt het wel lastig met DRL, mistlampen en bochtenverlichting. Ik wou even een en ander daarover schrijven zodat het hopelijk wat duidelijkheid schept.
De verschillende lampen met fittingen vindt u hier:
https://www.mypolo.nl/xenforo/resources/lampentabel-polo-6r-6c.60/
De verschillende koplampen Polo 6R:
- Halogeen H4
- Halogeen H7 met ronde reflectoren
- Bi-Xenon met LED DRL
De koplampen van de Polo 6C zijn qua pasvorm identiek:
- Halogeen H7 met ronde reflectoren (trendline, Bluemotion 1.4TDI)
- Halogeen H7 met rechthoekige reflectoren
- Bi-Xenon met LED DRL (BlueGT, Bluemotion 1.4TDI)
- LED met LED DRL.
Bumperlampen Polo 6R:
- Mistlampen zonder bochtenverlichting met en zonder DRL
- Mistlampen met bochtenverlichting met en zonder DRL
Alle halogeen koplampen in de Polo 6R/6C hebben een 10-polige stekker en zijn mechanisch volledig uitwisselbaar voor alle functies (verlichting, hoogteverstelling). Met een kleine maar.
H4 Halogeen koplamp (Polo 6R)
De meest ‘basic’ koplamp gevonden in de Polo 6R. Hij is heel licht van gewicht en draagt daarom bij aan een laag brandstof verbruik. De H4 lamp heeft het 50W dimlicht en het 50W grootlicht op een enkel ‘lampje’. (De Nederlandse taal heeft helaas niet de mogelijkheden om te onderscheiden tussen een lamp en een lamp, dus vandaar dat ik het ga hebben over koplamp units en lampjes). Zodra het groot licht aangaat, gaat het dimlicht uit zodat de temperatuur niet te hoog wordt. Immers brandt er 100W aan verlichting op een enkel lampje.
De H4 koplamp kan relatief makkelijk ge-upgrade worden naar een H7 koplamp van de Polo 6R en Polo 6C. In een auto met verlichting via de BCM (i.e. 1.2TDI Bluemotion) is het een kwestie van 2 VCDS aanpassingen: byte 18 van ’61’ naar ’65’ of ’41’ byte 22 van ’04’ naar ’00’. In een auto zonder start-stop (i.e. Trendline FSI) is de crossover van dim- en grootlicht mechanisch en moet er iets in de bekabeling van het grootlicht aangepast worden. Mijn methode is om de grijze kabel op positie 40 van de stekker van de stuurhendelschakelaar (dit is een L-vormige, grote witte stekker) te verwijderen en de grijze kabel met met de grijze kabel van de lichtschakelaar te verbinden.
H7 Halogeen koplamp (Polo 6R, 6C)
De halogeen koplamp van de Polo 6R en 6C zijn beide uitstekende koplampen. De H7 koplampen van de 6R en 6C zijn eenvoudig uitwisselbaar en 100% compatible.
Bi-Xenon met LED DRL (Polo 6R, 6C)
De Bi-Xenon koplamp heeft een D3S xenon lamp voor zowel groot- als dimlicht. Door middel van een omklappende lens schakelt het grootlicht in. Ook moet het dimlicht tegelijkertijd aan zijn bij bijvoorbeeld seinen.
Het knipperlicht is een speciale PSY24Y lamp. Daarnaast zit er aan de zijde van de bovenste radiatorgrille een H7 lamp, die de functie van bochtenverlichting vervult. Deze bochtenverlichting is uitstekend en ik beveel persoonlijk aan om deze aan te sluiten bij een retrofit.
De Bi-Xenon koplamp heeft een 14-polige stekker.
Fabriek-af worden de bi-xenon koplampen altijd aangestuurd door een zogenaamde BCM high of BCM max. Dit is een BCM vanuit de Transporter T5 (7H0 937 089 of … 090). Deze BCM stuurt alle verlichting aan, er is geen fysieke verbinding meer tussen de koplampen en de lichtschakelaar. Uitzondering zijn de mistlampen (later meer).
mbt retrofits: De LEDs worden aangestuurd via een PWM signaal (korte pulsen van aan/uit). Alleen met de juiste BCM kunnen de LEDs gedimd worden; op volle kracht branden is een simpel 12V signaal.
Voor een mooie retrofit wordt de BCM ook vervangen, echter is dit nogal kosten-intensief en veel werk. De hoogteregeling gaat via een AFS module (automatische hoogteregeling met een sensor op de achteras). De manuele hoogteregeling van de halogeen koplampen gaat niet werken in deze koplampen.
Er zijn veel imitatie lampen op de markt. Let erop dat een OEM lamp altijd een 14-pin stekker heeft, 14 LEDs, geen handmatige hoogteregeling, geen OEM-look is maar gewoon OEM en de lens en de bochtenverlichting niet in 'compartimentjes' leven.
LED met LED DRL (Polo 6C)
Deze koplampen hebben voor zowel dim- als grootlicht een ‘lampje’ met 2 LED filamenten en geïntegreerde reflectoren. Het stadslicht en de DRL zijn op dezelfde wijze ontworpen als de LEDs in de bi-xenon: op volle sterkte als DRL en op halve sterkte als stadslicht. Hoogteregeling gaat wederom via een AFS module en een sensor op de achetras. Deze koplampen hebben geen geïntegreerde bochtenverlichting. Deze verlichting werkt, net als de bi-xenon, volledig via de BCM. Retrofitten in de Polo 6C is zeker mogelijk, geen idee hoe.
In de Polo 6R —> https://mypolo.nl/xenforo/threads/howto-6r-6c-led-koplampen-in-polo-6r.9747/
Bumperlampen
Dit is even een quick ’n dirty term voor de lampen in de bumper, naast de onderste radiatorgrille. Per unit zijn, afhankelijk van de uitrusting, 1 of 2 lampen aanwezig. Hier zitten de aparte DRLs, mistlampen en bochtenverlichting.
De units van de Polo 6R zijn allemaal onderling uitwisselbaar. De BlueGT, R-Line en GTI hebben een zwarte binnenzijde, de andere autos hebben een zilverkleurige binnenzijde.
De units van de Polo 6C en 6R zijn niet uitwisselbaar, met uitzondering van de BlueGT en R-Line (immers, de bumpers van de 6R/6C GT en R-Line zijn hetzelfde). De units tussen een 6C en 6C GTI zijn wel uitwisselbaar.
De DRL lampjes zitten altijd aan de buitenkant en zijn twee 21W halogeen lampjes. Niet alle autos hebben aparte DRL lampen in de bumper. Autos met fabriek-af bi-xenon en LED koplampen hebben de DRLs in de koplamp. Sommige autos hebben DRL via de koplampen en niet via aparte lampen, het zogenaamde dauerfahrlicht. Uitschakelen —> https://mypolo.nl/xenforo/threads/graag-licht-uischakelbaar.9713/#post-158880
De DRL lampen branden alleen als de lichtschakelaar op stand 0 staat en hebben alleen de functie van DRLs.
De mistlampen zitten richting het midden. Deze worden soms via de BCM aangestuurd, soms komen ze direct vanaf de lichtschakelaar. Wanneer de mistlampen door de BCM aangestuurd worden, is het mogelijk om de optie voor statische bochtenverlichting aan te zetten met VCDS. Er ontstaat omtrent bochtenverlichting regelmatig verwarring. Bochtenverlichting in de bumper gaat altijd via de mistlampen. Er bestaat geen apart lampje voor de bochtenverlichting.
De verschillende lampen met fittingen vindt u hier:
https://www.mypolo.nl/xenforo/resources/lampentabel-polo-6r-6c.60/
De verschillende koplampen Polo 6R:
- Halogeen H4
- Halogeen H7 met ronde reflectoren
- Bi-Xenon met LED DRL
De koplampen van de Polo 6C zijn qua pasvorm identiek:
- Halogeen H7 met ronde reflectoren (trendline, Bluemotion 1.4TDI)
- Halogeen H7 met rechthoekige reflectoren
- Bi-Xenon met LED DRL (BlueGT, Bluemotion 1.4TDI)
- LED met LED DRL.
Bumperlampen Polo 6R:
- Mistlampen zonder bochtenverlichting met en zonder DRL
- Mistlampen met bochtenverlichting met en zonder DRL
Alle halogeen koplampen in de Polo 6R/6C hebben een 10-polige stekker en zijn mechanisch volledig uitwisselbaar voor alle functies (verlichting, hoogteverstelling). Met een kleine maar.
H4 Halogeen koplamp (Polo 6R)
De meest ‘basic’ koplamp gevonden in de Polo 6R. Hij is heel licht van gewicht en draagt daarom bij aan een laag brandstof verbruik. De H4 lamp heeft het 50W dimlicht en het 50W grootlicht op een enkel ‘lampje’. (De Nederlandse taal heeft helaas niet de mogelijkheden om te onderscheiden tussen een lamp en een lamp, dus vandaar dat ik het ga hebben over koplamp units en lampjes). Zodra het groot licht aangaat, gaat het dimlicht uit zodat de temperatuur niet te hoog wordt. Immers brandt er 100W aan verlichting op een enkel lampje.
De H4 koplamp kan relatief makkelijk ge-upgrade worden naar een H7 koplamp van de Polo 6R en Polo 6C. In een auto met verlichting via de BCM (i.e. 1.2TDI Bluemotion) is het een kwestie van 2 VCDS aanpassingen: byte 18 van ’61’ naar ’65’ of ’41’ byte 22 van ’04’ naar ’00’. In een auto zonder start-stop (i.e. Trendline FSI) is de crossover van dim- en grootlicht mechanisch en moet er iets in de bekabeling van het grootlicht aangepast worden. Mijn methode is om de grijze kabel op positie 40 van de stekker van de stuurhendelschakelaar (dit is een L-vormige, grote witte stekker) te verwijderen en de grijze kabel met met de grijze kabel van de lichtschakelaar te verbinden.
H7 Halogeen koplamp (Polo 6R, 6C)
De halogeen koplamp van de Polo 6R en 6C zijn beide uitstekende koplampen. De H7 koplampen van de 6R en 6C zijn eenvoudig uitwisselbaar en 100% compatible.
Bi-Xenon met LED DRL (Polo 6R, 6C)
De Bi-Xenon koplamp heeft een D3S xenon lamp voor zowel groot- als dimlicht. Door middel van een omklappende lens schakelt het grootlicht in. Ook moet het dimlicht tegelijkertijd aan zijn bij bijvoorbeeld seinen.
Het knipperlicht is een speciale PSY24Y lamp. Daarnaast zit er aan de zijde van de bovenste radiatorgrille een H7 lamp, die de functie van bochtenverlichting vervult. Deze bochtenverlichting is uitstekend en ik beveel persoonlijk aan om deze aan te sluiten bij een retrofit.
De Bi-Xenon koplamp heeft een 14-polige stekker.
Fabriek-af worden de bi-xenon koplampen altijd aangestuurd door een zogenaamde BCM high of BCM max. Dit is een BCM vanuit de Transporter T5 (7H0 937 089 of … 090). Deze BCM stuurt alle verlichting aan, er is geen fysieke verbinding meer tussen de koplampen en de lichtschakelaar. Uitzondering zijn de mistlampen (later meer).
mbt retrofits: De LEDs worden aangestuurd via een PWM signaal (korte pulsen van aan/uit). Alleen met de juiste BCM kunnen de LEDs gedimd worden; op volle kracht branden is een simpel 12V signaal.
Voor een mooie retrofit wordt de BCM ook vervangen, echter is dit nogal kosten-intensief en veel werk. De hoogteregeling gaat via een AFS module (automatische hoogteregeling met een sensor op de achteras). De manuele hoogteregeling van de halogeen koplampen gaat niet werken in deze koplampen.
Er zijn veel imitatie lampen op de markt. Let erop dat een OEM lamp altijd een 14-pin stekker heeft, 14 LEDs, geen handmatige hoogteregeling, geen OEM-look is maar gewoon OEM en de lens en de bochtenverlichting niet in 'compartimentjes' leven.
LED met LED DRL (Polo 6C)
Deze koplampen hebben voor zowel dim- als grootlicht een ‘lampje’ met 2 LED filamenten en geïntegreerde reflectoren. Het stadslicht en de DRL zijn op dezelfde wijze ontworpen als de LEDs in de bi-xenon: op volle sterkte als DRL en op halve sterkte als stadslicht. Hoogteregeling gaat wederom via een AFS module en een sensor op de achetras. Deze koplampen hebben geen geïntegreerde bochtenverlichting. Deze verlichting werkt, net als de bi-xenon, volledig via de BCM. Retrofitten in de Polo 6C is zeker mogelijk, geen idee hoe.
In de Polo 6R —> https://mypolo.nl/xenforo/threads/howto-6r-6c-led-koplampen-in-polo-6r.9747/
Bumperlampen
Dit is even een quick ’n dirty term voor de lampen in de bumper, naast de onderste radiatorgrille. Per unit zijn, afhankelijk van de uitrusting, 1 of 2 lampen aanwezig. Hier zitten de aparte DRLs, mistlampen en bochtenverlichting.
De units van de Polo 6R zijn allemaal onderling uitwisselbaar. De BlueGT, R-Line en GTI hebben een zwarte binnenzijde, de andere autos hebben een zilverkleurige binnenzijde.
De units van de Polo 6C en 6R zijn niet uitwisselbaar, met uitzondering van de BlueGT en R-Line (immers, de bumpers van de 6R/6C GT en R-Line zijn hetzelfde). De units tussen een 6C en 6C GTI zijn wel uitwisselbaar.
De DRL lampjes zitten altijd aan de buitenkant en zijn twee 21W halogeen lampjes. Niet alle autos hebben aparte DRL lampen in de bumper. Autos met fabriek-af bi-xenon en LED koplampen hebben de DRLs in de koplamp. Sommige autos hebben DRL via de koplampen en niet via aparte lampen, het zogenaamde dauerfahrlicht. Uitschakelen —> https://mypolo.nl/xenforo/threads/graag-licht-uischakelbaar.9713/#post-158880
De DRL lampen branden alleen als de lichtschakelaar op stand 0 staat en hebben alleen de functie van DRLs.
De mistlampen zitten richting het midden. Deze worden soms via de BCM aangestuurd, soms komen ze direct vanaf de lichtschakelaar. Wanneer de mistlampen door de BCM aangestuurd worden, is het mogelijk om de optie voor statische bochtenverlichting aan te zetten met VCDS. Er ontstaat omtrent bochtenverlichting regelmatig verwarring. Bochtenverlichting in de bumper gaat altijd via de mistlampen. Er bestaat geen apart lampje voor de bochtenverlichting.