Ja hoor, ik zal even laten zien en uitleggen dat je geen plus en min met elkaar verbonden hebt. Maar ik voel me wel een beetje aangevallen dan reageer ik een beetje bot, met het doel om dingen wat duidelijker te maken.
Dus, we beginnen met een plaatje:
Wat je gedaan hebt is een sensor nagebootst die een open of een gesloten contact geeft. Die sensor heet bij VW F266 en is open als de motorkap dicht is en gesloten als de motorkap open is. Die staat helemaal links op het plaatje. Wat jij gedaan hebt met je paperclip of whatever je gebruikt hebt is die sensor nagebootst door de signaaldraad met de massa te verbinden. Dat is precies wat de sensor ook zou moeten doen als die normaal werkt. Er is nooit sprake geweest van kortsluiting. Dat is foute aanname 1. Het is een massa schakeling en die kun je voor mijn part een week onder water zetten, daar ontstaat geen schade door.
Foute aanname 2 is dat er een plus en een min met elkaar verbonden zijn, er is namelijk helemaal geen plus in deze schakeling.
En foute aanname 3 is dat door een kortsluiting in de motorkap sensor een storing ontstaat in je lambda sensor. Die zijn op geen enkele manier met elkaar verbonden, en de auto heeft een heel goed zekeringenconcept dat ervoor zorgt dat een kortsluiting in regelapparaat A (de BCM) nooit kan leiden in directe problemen in een sensor die met regelapparaat B (in dit geval de ECU).
En dit begint allemaal met, en dat bedoel ik niet lullig maar constructief, dat je gewoon geen idee hebt wat je aan het doen bent.
Je loopt als een kip zonder kop rond, je raakt bij de minste of geringste error al in paniek, je post maar halve dingen en vertelt niet wat je gedaan hebt.
Je hebt geen flauw idee wat er aan de hand was en met de aanwijzingen die we je gegeven hebben kon je het nog steeds niet goed vinden.
En doordat je gewoon niet het overzicht hebt of kunt behouden, maak je allerlei foute aannames waardoor je denkt dat je 02 sensor op een of andere manier met je motorkap sensor verbonden is. Da's gewoon niet handig. Dat je dan toevallig een OBD scanner hebt maakt het alleen maar complexer in plaats van makkelijker. De OBD scanner is alleen maar een hulpmiddel en het is aan de gebruiker om de juiste conclusies te trekken.
Dus, even samenvattend:
- Geen kortsluting
- Geen relatie tussen motorkap sensor en 02 sensor, die zitten niet aan elkaar vast.
- Wat er met de ACC sensor aan de hand is, geen idee, databus missing message alleen zegt niet zoveel (sporadisch, intermittent, welke storing??)
- Wat er met de hendels aan de hand is, geen idee, maar 't kan gewoon domme pech zijn. Uitlezen van de BCM op storingen en meetwaardeblokken. Ik denk een kapotte hendel.