't Blijft aftermarket door dergelijke adapter stekker, je zou kunnen kijken naar
Byte 16 in 09 Cent. Elek.
Qua, verlichting aan de voorzijde ben ik voor nu nagenoeg volledig overgegaan op aftermarket led.
Dim-, groot- (H4, P43t-38) en stadslicht (W5W, T10). Het knipperlicht (PY21W, BAU15s) is wel een gloeidraadje gebleven.
't zijn Philips leds geworden voor de H4 dim en groot licht. 11342U60B2X2,
Philips H4 LED Ultinon Pro6000 Boost Gen2 5800K. Het kleinere formaat van de led en de gebruikstemperatuur van -40 tot +105°C is de reden. De meeste H4 H7 retro fit leds hebben een gebruiks temperatuur van -40 tot +85°C. De leds zelf komen overigens van Lumileds. Ze zijn halverwege 2025 op de markt gekomen.
En een
Osrams W5W Night Breaker LED GEN2 White 5700K 2825DWNB-2HB, ze waren op voorraad in de webshop standlicht (W5W, T10).
Ik heb de
6R H4 koplamp unit bij mijn polo 6R1941015 en 6R1941016 met goedkeurings nr E9 5856.
Dit is straat legaal sinds april 2020, de fabrikant van de ledjes heeft voor verschillende koplamp units het lichtbeeld bepaald (/laten bepalen) en daarvoor goedkeuring gegeven &/ gekregen (
wederzijdse erkenning).
De H4 koplamp unit bij de polo 6R1941015 en 6R1941016 met goedkeurings nr E9 5856. Daarin mogen deze leds.
Je dien wel bij je kentekenbewijs een document te stoppen een zogenaamde of ABG(duits), CNRV(frans) in het Nederlands
Nationale typegoedkeuring voor specifieke technische onderdelen ook wel
Attest (atterisatie); is geen Arest of ATEST.
Philips maakt daar een
25 pagina dik document van.
Osram doet dat met 2 documenten en ongeveer alles bij elkaar
9 pagina's dik. Alles bij elkaar 34 pagina's.
Ik heb medelijden met degene die gaat protesteren tegen de inbouw. Ik tot mijn eigen verrassing krijg het in ieder geval nog wel in het kentekenboekje stopt, t is er wel wat dikker door geworden. Dubbelzijdig afgedrukt met 4 pagina's per A4 zijde. (9 A4tjes in 2x dubbelgevouwen).
Ik ga de pdfjes toch ook maar bij de copieen van het rijbewijs en het kenteken bewijs op de telefoon zetten.
De leds knippen wel wat meer tijdens het starten dan halogeen pitten dat doen.
Ik heb als tegenzet daarom Dauer Fahr Licht (DFL) uitgezet.
Het Dauer Fahr Licht (DFL) laat alle lampen, voor en achter, branden als je de auto op contact zet, ook al staat de lichtschakelaar op 0. Om deze optie uit te zetten moet je het volgende doen:
met de lichtschakelaar in stand 0 druk de draaiknop in en draai hem 1 stand naar rechts. Dan kan je de lichtschakelaar uitnemen en weer in stand 0 draaien
verwijder van de connector draad 3 TFL (gedimt groot licht voor) en draad 6 58B (kentekenverlichting achter)
sluit VCDS aan
[09-Boordnet]
[Hercoderen-07] longcoding
[Byte 12] [Bit 0] uitzetten ('Parking Lights ON with Terminal 15 ON')
Save
de verlichting rondom blijft uit met de licht schakelaar op stand 0 en het contact aan
gerrit speek vcds polo 6r zoek op DFL
Daarmee heb ik de licht situatie weer zoals ik het wil in de auto namelijk dat "0" ook werkelijk "0" is nl alles qua verlichting uit.
stadslicht of standlicht is daarmee ook enkel standlicht. En dimlicht ook dim licht. Had mijn 6N2 ook.
Ooit voor 6N2 met VCDS begonnen; het gasklephuis had een reset nodig destijds.
De Can-bus control units vind ik niks. Bij VW is het zo dat juist de controle van de lampen zeer goed aan en uit te zetten is in VCDS.
[09-Boordnet]
[Hercoderen-07] longcoding
[Byte 11] [Bit 6] Lamp Diagnostics for Backup-Light (de)activeren
[Byte 11] [Bit 7] Lamp Diagnostics for Lisense Plate (kentekenplaat, nummerplaat) (de)activeren
[Byte 16] [Bit 4] Lamp Diagnostics for dimlicht (de)activeren
[Byte 16] [Bit 5] Lamp Diagnostics for mistlicht achter (de)activeren
[Byte 16] [Bit 6] Lamp Diagnostics for separate dagrijverlichting (de)activeren
[Byte 16] [Bit 7] Lamp Diagnostics for grootlicht (de)activeren
[Byte 19] [Bit 4] Lamp Diagnostics for knipperlichten (de)activeren
[Byte 19] [Bit 5] Lamp Diagnostics for mistlicht en/of bochtenverlichting (de)activeren
[Byte 19] [Bit 6] Lamp Diagnostics for achterlichten (de)activeren
[Byte 19] [Bit 7] Lamp Diagnostics for remlichten (de)activeren
Je kunt deze weerstanden (90ohm 5W, voor e.g. standlicht) nergens echt goed kwijt hooguit bij of om de stelmotor van de koplamp unit.
De aansluitdraadjes zijn veel en veelste dun: dat breekt ondanks de krimpkous om de aansluitingen.