Piepende remmen! Zelf vervangen?

Woefer

Actief lid
Hallo
Mijn remmen piepen dus ik mag mijn remblokken gaan vervangen neem ik aan. Dus nu is de vraag kan ik dit zelf. Ik heb wel eens remmen los gehad maar dan waren het trommelremmen bij landbouw voertuigen dus dat is wel wat anders. Ik ben wel een technische dus dat scheelt weer. Ik heb al wat filmpjes liggen kijken en ik denk dat het mij wel lukt. Mijn remmen piepen achter dus ik neem aan dat ik dan links en rechts achter moet gaan vervangen of kan ik beter alles in een keer vervangen? Ik het overigens voor en achter schijfremmen. Of adviseren jullie toch om het te laten doen dat het nogal lastig is bijvoorbeeld?
 
Als je niet bang bent om een beetje vies te worden, is dit een makkelijk klusje.

- Auto op de rem/versnelling/krik/assteun etc. Safety first.
- Wiel eraf
- Remklauw eraf halen (zit aan de achterkant met 2 zeskant bouten, ik dacht 15 of 13mm)
- Remblokken eruit halen door de 'houder' van de zuiger los te maken. 1 schroef is voldende (ik dacht een 13mm zeskant)
- Blokjes wisselen
- In omgekeerde volgorde vastmaken

that's it

Soms zijn de blokken nog wel dik maar remmen ze niet optimaal. Even opschuren kan al helpen.

Voor- en achterremmen hebben een heel ander slijtage patroon (remmen doe je 80% met de voorremmen).
Dus als de voorblokken nog niet te dun zijn, mooi laten zitten.

Mocht je voor ook willen doen:
http://www.mypolo.nl/xenforo/index.php?threads/howto-6r-remschijf-en-remblok-vervangen-vooras.8452/

(is op een 6R voor gedaan maar sinds de steentijd is het principe en klauwen al hetzelfde, allemaal FIS 3)
 
Ja da weet ik dat je wel een beetje vies word van remmen vervangen ze kende mij niet meer terug toen ik die trommelremmen los heb gehad op het werk. Maar dit was mijn gedachten ook al. Ik had het topic gezien van de 6r en had al het vermoeden dat het wel hetzelfde was. Maar als ze piepen is dat toch een indictie dat ze versleten zijn en niet dat ze niet goed meer remmen ? Bedankt voor de reactie alvast.
 
Ooh zo ja dat kan natuurlijk ook ja maar denk dat het bij mij niet het geval is hij remt nog als nieuw. Ik stapte voor het eerst in deze auto en ik remde bij een rotonde en vloog net niet tegen de vooruit. Het was een heel verschil met mijn vorige auto.
 
Het is zonde om blokjes vervangen terwijl ze daar nog niet aan toe zijn.

Ik kan vanavond wel een foto maken van de remklauw achter, kun je een beetje zien hoe zo'n ding in elkaar zit, als dat makkelijk is.
 
Nou straks even geprobeerd of hij nog piepte maar dat doen ze niet meer dus ik dacht mischien moeten ze warm zijn maar ik kreeg er geen piepje meer uit. Heb meteen even gekeken hoe de remmen er uit zaggen. Wat zeggen jullie er van ik vind ze nog best dik eigenlijk alleen achter zijn ze wat dunner maar voor zijn ze goed.

Voor 2015-03-09 18.29.05.jpg

Achter2015-03-09 18.30.32.jpg
 
En de binnenkant en de andere kant? Zo is er geen oordeel te vellen... En draait het wiel niet zwaar maw zitten de remmen niet vast?!
 
Volkswagen  Polo BlueGT 
Dat was mijn gedachte ook al. Was over achter aan het twijfelen maar vallen wel mee vond ik. Maar hij piept niet meer maar ik hoorde het ook niet altijd. Maar ik dacht dat ligt aan mij want ik heb met min 5 geen raam open om te luisteren of er iets piept.
 
Als de binnenkant hetzelfde is, is het nog goed. Meestal slijten de blokken aan de binnenkant een beetje sneller. Voorste schijf mss een beetje aan het verslijten maar ziet er gewoon OK uit. Als het piept gewoon is ne keer goed doorremmen. Zou me enkel zorgen maken als het eerder een (aanhoudend) schurend geluid is.
 
Ja ik houd het in de gaten. Ik hoorde het een paar weken terug een paar keer achter elkaar ik dacht dat de remblokken gaar waren maar heb vorige week een keer flink moeten remmen voor een andere auto de abs en alles greep in misschien dat het daarmee verholpen is. Ik hoop dat dat het was kom ik er weer goedkoop vanaf.:)
 
Blokken goed opschuren en weer netjes terug zetten.
Er komt meestal een harde laag op de blok zitten noemt men ook wel verglaasd .
Netjes buiten kant van blok met koper vet insmeren en weer monteren en piep is weg.......
 
Volkswagen  VW Polo Cross 6R Bj: 2013 
Blokken goed opschuren en weer netjes terug zetten.
Er komt meestal een harde laag op de blok zitten noemt men ook wel verglaasd .
Netjes buiten kant van blok met koper vet insmeren en weer monteren en piep is weg.......

goedendag ik heb ook laste van piepende remmen, heb remblokken4 maanden geleden vervangen en remschijven 6 weken geleden maar het blijft maar piepen. wat kan ik het beste doen?
 
Volkslagen  Polo 
blokjes even schuin afvijlen op de kantjes rondom wil helpen, nieuwe trilplaatjes monteren https://www.winparts.nl/remsysteem/...0676/accessoireset-schijfremblok/p735986.html

wil ook nog wel eens helpen, vaak worden de oude gewoon teruggeplaatst, je kunt ze ook netjes schoonkrabben met een fijn schroevendraaiertje, voorzichtig het buitenlaagje is maar dun! Zorgen dat de geleidepennen met remvet zijn gesmeerd, en de geleidevlakken moeten soepel gaan, beetje remvet achterop de remblokjes, Soms moet je de coating van de remblokjes op de glijvlakken vijlen om netjes te kunnen schuiven, anders lopen ze klem en komen de blokjes niet goed los.
Succes!
 
Volkswagen  Polo AW Highline 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!