Polo 1.2 TSI - DSG - interval onderhoudsbeurt - software update - Vermogen lijkt weg

Beste Forumleden,

Gister ben ik bij Avenu Almere geweest voor mijn onderhoudsbeurt, (interval +/- 30.000 km.
Er was sprake van een terugroepactie (model sept. 2010) hierbij is er een turbo aanpassing gedaan en software ge-update voor het motormanagement en de DSG.
Nu ik hem weer een dag in mijn bezit heb valt me op dat mijn pittige bakkie verandert is in een tam schaap.
Waar ik eerder bij 1500 toeren wegging trekt hij nu pas lekker door vanaf de 3500 toeren..
Een bijkomend verschil is dat de S -stand met het intrappen van de kickdown maar 1 versnelling terugschakelt ipv eerder 2 terug., komt dit omdat de dsg opnieuw moet worden ingereden of is het gewoon een instelling die nu dus nadelig is?

Na wat zoekwerk kwam ik op het forum van (sorry) Skoda terecht..
Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi) - Pagina 43 - Onderhoud - Skoda Forum Europe - Pagina 43

Het `probleem` wordt hier uitvoerig besproken, maar hoe zit het met de polo rijders?
Als ik een topic gemist heb wordt ik daar graag op gewezen want ik lees graag op welke manier ik mijn oude bakkie weer terug kan krijgen.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klopt als een bus wat je zegt. Ik heb ook de turbo update gehad en mijn auto is ook trager aan gaan voelen. Reden voor de turbo spacer was dat de turbo soms teveel druk leverde waardoor de auto in noodloop kon gaan.. Nooit last van gehad dus van mij hoefde het ook niet maarja :( In ieder geval kan het dus zo zijn dat de turbo nu minder druk leverd.. De DSG update heb ik nog niet gedaan, maar daar heb ik ook geen haast mee.. die update voorkomt volgens VW "kans op het leeg trekken van de accu na langere periode stilstaan", right..

Maar in ieder geval, na de update is je DSG gereset dus die zal zich in een weekje of 2 weer aanpassen aan jouw stijl. De update heeft niks aangepast aan de schakelmomenten o.i.d
 
Oke, nah lekker dan, daar gaat het toch wel lekkere optrekken...
En over het inhalen nog maar niet te spreken, waar hij dus in S-stand 2 versnellingen terugschakelde doet hij er nu maar 1...dit zou jouw inziens niet met de update te maken hebben? ik ga hem maandag weer naar de garage brengen om te kijken of ze iets kunnen doen om de turbodruk te regelen zodat hij wel weer eerder op gang is..
 
Mijn polo heeft hetzelfde "probleem". Ook na een 30K beurt. Softwareupdate en turbo aangepast. Auto rijdt nu veel soepeler dan eerst, maar is daarmee ook veel tammer.
zou dit aan de update liggen (terug getuned) of aan de spacer die ertussen is gezet.
 
Omtrend het bovenstaande heb ik dezelfde bevindingen met mijn 1.2tsi handgeschakeld na het uitvoeren van de update.
Mijn bevindingen zijn een minder hoog piekvermogen en minder felheid vanaf +- 1500 toeren..

Heb dit doorgegeven aan:
- DAGO Dealer (Duiven): hebben aangegeven dat er een verschil kan zijn qua vermogensverdeling, maar geen vervolgactie;
- VW Nederland: n.a.v. een mail ben ik opgebeld met daarin de vraag of DAGO mijn auto mocht uitlezen;
- DAGO: auto uitgelezen en vergeleken met een auto met dezelfde update (??), geen verschil op te merken met als gevolg
geen vervolgactie...

Al met al lijkt VW/DAGO het verschil niet in te zien, vind het persoonlijk belachelijk.

Wat me trouwens opviel is dat het verbruik gelijk is gebleven (tussen 5.5-6.0/100).
 
Ik wil even wijzen op het feit dat er meer tuners zijn dan alleen abt ;)
bekende manieren van tuning hier op het forum zijn middels de boxen van Ventura en JD Engineering(of via obd bij JD, dat kan natuurlijk ook), welke je kiest en of je kiest voor tuning buiten abt om is jullie keuze ;)

qua garantie (aangezien die vraag toch gaat komen), je kunt de box er zelf tussen uit halen als er wat mis is of als de auto voor een beurt gaat.
en met obd is er dacht ik een regeling voor, mocht je dit willen, maar die ken ik helaas niet uit m'n hoofd.
 
VW  6R  1.2TDI 
@gewoonjan het gaat hier niet zozeer om het vermogen maar om het punt waar de turbo begint. Toen we de auto kochten was dat bij 1550 rpm en dan heb je gewoon een pittige auto (lees: de rede dat we deze auto kochten) ze kunnen gewoon niet maken om dat van ons af te nemen en dan doen ze in eerste instantie ook nog alsof wij gek zijn.
 
VW heeft het recht hun auto's zo af te stellen dat ze veilig gebruikt kunnen worden in vrijwel alle klimaten, en hun motor heel blijft.. technisch gezien heb je geen poot om op te staan
 
@gewoonjan het gaat hier niet zozeer om het vermogen maar om het punt waar de turbo begint. Toen we de auto kochten was dat bij 1550 rpm en dan heb je gewoon een pittige auto (lees: de rede dat we deze auto kochten) ze kunnen gewoon niet maken om dat van ons af te nemen en dan doen ze in eerste instantie ook nog alsof wij gek zijn.

Euhm.. je hebt geen ander model turbo erin gekregen neem ik aan?
dus dan zou het opspoolen gelijk moeten zijn aan voorheen, echter de afstelling van de ecu wat aan maximum boost wordt toegestaan is anders in gesteld waardoor jou/jullie auto dus 'later' opgang komt.

met tuning zullen de pk'tjes en, wat hierbij vooral van belang is, het koppel stijgen.
doordat je meer koppel hebt zal je auto dus bij de een eerder toerental hetzelfde aantal Nm koppel hebben als die nu heeft bij de 2000 rpm.

je kunt eens proberen een tuning bedrijf te benaderen en vragen of je evt proef kunt rijden zodat je het verschil kunt ervaren?

edit,

dave was me net voor, maar hij heeft gelijk!
 
VW  6R  1.2TDI 
genoegen mee nemen is anders dan blij mee zijn. Ja ook de mijne is trager maar je kan er simpelweg 0,0 tegen doen als VW zo'n beslissing maakt.. De eerste Skoda Yeti's hadden ook geen turbodruk begrenzing in de eerste versnelling, dat hebben ze ook terug gedraaid.

Dus je bent lang niet de enige en lang niet de laatste ;)
 
Vandaag mijn auto opgehaald na de 30.000km beurt. Helaas is het mijn auto niet meer. Wat rijdt dát waardeloos zeg!!! Morgenochtend sta ik aan de balie en gaan ze het voor me terugdraaien. Zoals hij nu rijdt had ik nooit voor deze auto gekozen. Wat een tamme bak, verschrikkelijk. Lijkt nu wel een opel qua motorkarakter, zo'n turbogat zit er tussen. Bij normaal gasgeven komt hij niet meer van z'n plek af. Dat kunnen ze echt niet maken! Hele zware dikke minpunten dit VW!!! :mad::mad::mad:
 
Deze quote van het eerdergenoemde topic op het skoda-forum omschrijft exact wat ik voel. Ben gewoon echt boos!!

neuneuneu, er zijn genoeg chantagerucs om je wagen "dealeronderhouden" door z'n jonge leven te laten gaan, dus voortijdig gecastreerd wordt hij toch wel. Grrr. Ik ben eigenlijk gewoon boos. Ze moeten met hun vuile poten van m'n pk-tjes en newtonmetertjes-in-de-lage-toeren afblijven! Daar heb ik eerlijk voor betaald, en dat is van mij, en als dat niet goed was hadden ze dat eerder moeten bedenken! Zooooo kinderachtig om niet gewoon verantwoordelijkheid nemen voor het product zoals het verkocht is, en in plaats daar van stiekem onze auto's te gaan ontwaarden. Alsof de cijfers van VAG al niet mooi genoeg waren.

Het zijn van die irritante vieze sneaky acties, waarbij
- niet wordt gemeld waar het voor is
- kennelijk soms achteraf wordt gemeld dat het is gedaan
- en ze ook nog het lef hebben om jou te laten tekenen dat het is gedaan.

Het deugt gewoon niet. Zo even een wandelingetje maken om te voorkomen dat ik in de gekleurde-hoofdletterstemming kom.....

(met dank voor het verduren van mijn gemopper)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!