Polo 6C 1.2tsi eigenaren opgelet

Hierbij een reminder voor de 1.2 tsi eigenaren van de polo 6C om te controleren of hun motor weleens is voorzien van een nieuwe nokkenasversteller.
Dit geld voor autos van 2015 tot en met 2019. De originele nokkenasversteller vanuit de fabriek is te zwak gemaakt en kan breken wat tot catastrofale gevolgen kan leiden.
Zaterdag heb ik de polo van @mheuvel6c voorzien van een nieuwe versteller omdat die van zijn auto kapot was gegaan en hij heeft ontzettend veel geluk gehad dat de motor niet in elkaar gelopen is. Het scheelde heel weinig. VW heeft voor de meeste auto's ook een teruproepactie gehad voor dit probleem dus zorg ervoor dat je controleert of je hier recht op hebt of dat het ooit al eens gebeurd is.

Hier de foto's van de oude versteller ten opzichte van de nieuwe.



Dit is goed advies van Andries. Heb de motor van mijn Polo 6R (bouwjaar 2015) met 1.2 TSI motor (90 pk) bijna in de soep gedraaid door een defecte nokkenasversteller. Bij ongeveer 120,000 km opeens geratel onder de motorkap. Snel de auto aan de kant gezet. Net op tijd want de distributieriem lag er al bijna af. Ook veel olieverlies. Op een na waren alle boutjes van de nokkenasversteller al losgebroken. Onduidelijk of de oorzaak een boutje of het tandwiel zelf is (zie foto). Schade aan buitenzijde cilinderkop veroorzaakt door de uitstekende boutjes maar gelukkig niet ernstig. De tanden van de poelie op de andere nokkenas waren beschadigd (zie foto) omdat een stukje metaal tussen de riem en het tandwiel was gekomen. In totaal 700 Euro aan onderdelen en veel uren werk. Meteen ook de keerringen van de nokkenassen vervangen. Ik ben altijd zuinig op mijn auto's: olie + oliefilter vervangen om de 10,000 km, rustig rijden bij koude motor en de auto niet gebruiken om korte stukjes te rijden.

241015 nokkenasversteller stuk.jpg241015 tanden poelie beschadigd.jpg
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Dit is goed advies van Andries. Heb de motor van mijn Polo 6R (bouwjaar 2015) met 1.2 TSI motor (90 pk) bijna in de soep gedraaid door een defecte nokkenasversteller. Bij ongeveer 120,000 km opeens geratel onder de motorkap. Snel de auto aan de kant gezet. Net op tijd want de distributieriem lag er al bijna af. Ook veel olieverlies. Op een na waren alle boutjes van de nokkenasversteller al losgebroken. Onduidelijk of de oorzaak een boutje of het tandwiel zelf is (zie foto). Schade aan buitenzijde cilinderkop veroorzaakt door de uitstekende boutjes maar gelukkig niet ernstig. De tanden van de poelie op de andere nokkenas waren beschadigd (zie foto) omdat een stukje metaal tussen de riem en het tandwiel was gekomen. In totaal 700 Euro aan onderdelen en veel uren werk. Meteen ook de keerringen van de nokkenassen vervangen. Ik ben altijd zuinig op mijn auto's: olie + oliefilter vervangen om de 10,000 km, rustig rijden bij koude motor en de auto niet gebruiken om korte stukjes te rijden.

241015 nokkenasversteller stuk.jpg241015 tanden poelie beschadigd.jpg
Dit is precies hoe het eruit zag bij de auto die ik gedaan heb.
Gelukkig is het nieuwe ontwerp wel steviger :)
 
  • Leuk
Waarderingen: baaf
Probleem is dat ze niet meer weet bij welke dealer of autobedrijf ze hem gekocht had. Is het veel werk voor een automonteur om na te kijken? Welke specifieke instructies geef ik de garagist mee?
Onwijs bedankt alvast
Iedere VW dealer kan zien of de auto ooit voor dat probleem is gerepareerd bij een dealer.
Nee het is niet veel werk, kunsstof kap van de distributieriem openschroeven en kijken of de nokkenasversteller boutjes er nog allemaal in zitten en/of die geen olie lekt. Als het nooit vervangen is zou ik het persoonlijk wel preventief doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Rayan35
Iedere VW dealer kan zien of de auto ooit voor dat probleem is gerepareerd bij een dealer.
Nee het is niet veel werk, kunsstof kap van de distributieriem openschroeven en kijken of de nokkenasversteller boutjes er nog allemaal in zitten en/of die geen olie lekt. Als het nooit vervangen is zou ik het persoonlijk wel preventief doen
Vandaag gebeld met wittebrug, hij is nooit geweest voor nokkenas, alleen een sleepoog vervanging.
Ze wisten verder niks over een nokkenas versteller problemen...

Volgende week maar eens langs de garage rijden om toch even na te laten kijken. Als de monteur geen olie ziet en de boutjes allemaal in orde zijn is het aanraden alsnog te vervangen? Zoja, welke zijn de verbeterde/verstevigde? Ik kan hem online niet vinden als ik zoek op mijn kenteken en bij google polo 6c nokkenas versteller weet ik niet welke de oude of nieuwe is

Ik zie overigens flinke prijzen voor de vervanging ervan, van 250-400 euro :(
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6c 2017  1.2 TSI 150pk 
Vandaag gebeld met wittebrug, hij is nooit geweest voor nokkenas, alleen een sleepoog vervanging.
Ze wisten verder niks over een nokkenas versteller problemen...

Volgende week maar eens langs de garage rijden om toch even na te laten kijken. Als de monteur geen olie ziet en de boutjes allemaal in orde zijn is het aanraden alsnog te vervangen? Zoja, welke zijn de verbeterde/verstevigde? Ik kan hem online niet vinden als ik zoek op mijn kenteken en bij google polo 6c nokkenas versteller weet ik niet welke de oude of nieuwe is

Ik zie overigens flinke prijzen voor de vervanging ervan, van 250-400 euro :(
Het nieuwe originele onderdeel is al ruim 350 euro. Check mijn fotos in deze thread voor het verschil tussen de oude en nieuwe. Je kan het zien als je een spiegeltje gebruikt om achter het tandwiel te kijken. Je mag ook bij mij langskomen eventueel
 
Ik volg het gesprek al een tijdje maar tot voorkort nog geen tijd gevonden om me erin te verdiepen.
Andries klopt het dat een 1.2 TSI 6C uit 2015 voorzien kan zijn van dit zwakke onderdeel? De auto heeft geen openstaande terugroepacties op het kenteken.

Op dit moment heeft de auto 158.xxx gelopen, dus je zou denken dat het al kapot had moeten zijn of binnenkort aan de beurt is.
Wel is de distri. ketting luidruchtig totdat de spanners hun werkt doen (circa 3-4 seconden na starten). Maar ik vermoed dat dit er los van staat.
 
Ik volg het gesprek al een tijdje maar tot voorkort nog geen tijd gevonden om me erin te verdiepen.
Andries klopt het dat een 1.2 TSI 6C uit 2015 voorzien kan zijn van dit zwakke onderdeel? De auto heeft geen openstaande terugroepacties op het kenteken.

Op dit moment heeft de auto 158.xxx gelopen, dus je zou denken dat het al kapot had moeten zijn of binnenkort aan de beurt is.
Wel is de distri. ketting luidruchtig totdat de spanners hun werkt doen (circa 3-4 seconden na starten). Maar ik vermoed dat dit er los van staat.
Ik heb een 6c van eind 2017 en volgens mij zei Andries dat ook die in die categorie viel. Moet de monteur maar eens naar laten kijken met die spiegelmethode van Andries en hopen dat de nieuwe erin zit. Vind dit echt wel een dikke min van VW zeg....
 
Volkswagen  Polo 6c 2017  1.2 TSI 150pk 
Ik volg het gesprek al een tijdje maar tot voorkort nog geen tijd gevonden om me erin te verdiepen.
Andries klopt het dat een 1.2 TSI 6C uit 2015 voorzien kan zijn van dit zwakke onderdeel? De auto heeft geen openstaande terugroepacties op het kenteken.

Op dit moment heeft de auto 158.xxx gelopen, dus je zou denken dat het al kapot had moeten zijn of binnenkort aan de beurt is.
Wel is de distri. ketting luidruchtig totdat de spanners hun werkt doen (circa 3-4 seconden na starten). Maar ik vermoed dat dit er los van staat.
Ik zou het zeker controleren, en de ketting kan niet luidruchtig zijn aangezien er een riem op zit..
Maar controleer op zn minst die nokkenasversteller dat is echt een killer
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!