Polo 6C 1.2tsi eigenaren opgelet

Hierbij een reminder voor de 1.2 tsi eigenaren van de polo 6C om te controleren of hun motor weleens is voorzien van een nieuwe nokkenasversteller.
Dit geld voor autos van 2015 tot en met 2019. De originele nokkenasversteller vanuit de fabriek is te zwak gemaakt en kan breken wat tot catastrofale gevolgen kan leiden.
Zaterdag heb ik de polo van @mheuvel6c voorzien van een nieuwe versteller omdat die van zijn auto kapot was gegaan en hij heeft ontzettend veel geluk gehad dat de motor niet in elkaar gelopen is. Het scheelde heel weinig. VW heeft voor de meeste auto's ook een teruproepactie gehad voor dit probleem dus zorg ervoor dat je controleert of je hier recht op hebt of dat het ooit al eens gebeurd is.

Hier de foto's van de oude versteller ten opzichte van de nieuwe.

Dit is goed advies van Andries. Heb de motor van mijn Polo 6R (bouwjaar 2015) met 1.2 TSI motor (90 pk) bijna in de soep gedraaid door een defecte nokkenasversteller. Bij ongeveer 120,000 km opeens geratel onder de motorkap. Snel de auto aan de kant gezet. Net op tijd want de distributieriem lag er al bijna af. Ook veel olieverlies. Op een na waren alle boutjes van de nokkenasversteller al losgebroken. Onduidelijk of de oorzaak een boutje of het tandwiel zelf is (zie foto). Schade aan buitenzijde cilinderkop veroorzaakt door de uitstekende boutjes maar gelukkig niet ernstig. De tanden van de poelie op de andere nokkenas waren beschadigd (zie foto) omdat een stukje metaal tussen de riem en het tandwiel was gekomen. In totaal 700 Euro aan onderdelen en veel uren werk. Meteen ook de keerringen van de nokkenassen vervangen. Ik ben altijd zuinig op mijn auto's: olie + oliefilter vervangen om de 10,000 km, rustig rijden bij koude motor en de auto niet gebruiken om korte stukjes te rijden.

241015 nokkenasversteller stuk.jpg241015 tanden poelie beschadigd.jpg

Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Dit is goed advies van Andries. Heb de motor van mijn Polo 6R (bouwjaar 2015) met 1.2 TSI motor (90 pk) bijna in de soep gedraaid door een defecte nokkenasversteller. Bij ongeveer 120,000 km opeens geratel onder de motorkap. Snel de auto aan de kant gezet. Net op tijd want de distributieriem lag er al bijna af. Ook veel olieverlies. Op een na waren alle boutjes van de nokkenasversteller al losgebroken. Onduidelijk of de oorzaak een boutje of het tandwiel zelf is (zie foto). Schade aan buitenzijde cilinderkop veroorzaakt door de uitstekende boutjes maar gelukkig niet ernstig. De tanden van de poelie op de andere nokkenas waren beschadigd (zie foto) omdat een stukje metaal tussen de riem en het tandwiel was gekomen. In totaal 700 Euro aan onderdelen en veel uren werk. Meteen ook de keerringen van de nokkenassen vervangen. Ik ben altijd zuinig op mijn auto's: olie + oliefilter vervangen om de 10,000 km, rustig rijden bij koude motor en de auto niet gebruiken om korte stukjes te rijden.

241015 nokkenasversteller stuk.jpg241015 tanden poelie beschadigd.jpg
Dit is precies hoe het eruit zag bij de auto die ik gedaan heb.
Gelukkig is het nieuwe ontwerp wel steviger :)

• Leuk
Waarderingen: baaf
Probleem is dat ze niet meer weet bij welke dealer of autobedrijf ze hem gekocht had. Is het veel werk voor een automonteur om na te kijken? Welke specifieke instructies geef ik de garagist mee?
Onwijs bedankt alvast
Iedere VW dealer kan zien of de auto ooit voor dat probleem is gerepareerd bij een dealer.
Nee het is niet veel werk, kunsstof kap van de distributieriem openschroeven en kijken of de nokkenasversteller boutjes er nog allemaal in zitten en/of die geen olie lekt. Als het nooit vervangen is zou ik het persoonlijk wel preventief doen

• Leuk
Waarderingen: Rayan35
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!