Dit is goed advies van Andries. Heb de motor van mijn Polo 6R (bouwjaar 2015) met 1.2 TSI motor (90 pk) bijna in de soep gedraaid door een defecte nokkenasversteller. Bij ongeveer 120,000 km opeens geratel onder de motorkap. Snel de auto aan de kant gezet. Net op tijd want de distributieriem lag er al bijna af. Ook veel olieverlies. Op een na waren alle boutjes van de nokkenasversteller al losgebroken. Onduidelijk of de oorzaak een boutje of het tandwiel zelf is (zie foto). Schade aan buitenzijde cilinderkop veroorzaakt door de uitstekende boutjes maar gelukkig niet ernstig. De tanden van de poelie op de andere nokkenas waren beschadigd (zie foto) omdat een stukje metaal tussen de riem en het tandwiel was gekomen. In totaal 700 Euro aan onderdelen en veel uren werk. Meteen ook de keerringen van de nokkenassen vervangen. Ik ben altijd zuinig op mijn auto's: olie + oliefilter vervangen om de 10,000 km, rustig rijden bij koude motor en de auto niet gebruiken om korte stukjes te rijden.Hierbij een reminder voor de 1.2 tsi eigenaren van de polo 6C om te controleren of hun motor weleens is voorzien van een nieuwe nokkenasversteller.
Dit geld voor autos van 2015 tot en met 2019. De originele nokkenasversteller vanuit de fabriek is te zwak gemaakt en kan breken wat tot catastrofale gevolgen kan leiden.
Zaterdag heb ik de polo van @mheuvel6c voorzien van een nieuwe versteller omdat die van zijn auto kapot was gegaan en hij heeft ontzettend veel geluk gehad dat de motor niet in elkaar gelopen is. Het scheelde heel weinig. VW heeft voor de meeste auto's ook een teruproepactie gehad voor dit probleem dus zorg ervoor dat je controleert of je hier recht op hebt of dat het ooit al eens gebeurd is.
Hier de foto's van de oude versteller ten opzichte van de nieuwe.
Volkswagen
Polo 6R
1.2 TSI 90pk