Delex
Actief lid
Dag Polo helden,
Ik was benieuwd naar wat hulp als het mogelijk is. Ik heb een Polo 6C1 TDI uit 2014 met inmiddels 320.000 op de teller.
Sinds kort na een tankbeurt bij de Shell start mijn auto amper tot niet na stilstaan: de motor start, maar reageert niet op het gaspedaal en lijkt zichzelf te smoren. Na enige keren herhalen slaat hij dan ineens wel aan en dan kan ik gas geven om hem wat aan te jagen.
Ik heb mijn best gedaan op Googelen en kom op zoveel opties uit: verstuivers, EGR, etc.
Ik heb het volgende tot nu toe zelf gedaan:
- Brandstoffilter vervangen
- Brandstof pomp gemeten met multimeter en werking getest via OBDeleven
- proberen de waarden te lezen tijdens starten (met alle respect met de OBDEleven en wat gepiel)
- Injectorcleaner in de tank gegooid
- Het luchtinlaatcircuit bekeken en gereinigd.
Het gekke is dat als ik gereden heb en de auto stil zet, ik wel gewoon gelijk weer kan starten en gaan. Eenmaal warm loopt de auto als een trein.
Ik heb geen foutcodes in de OBD. Soms merk ik wel dat ik wat blauwe rook/stank krijg bij het starten, vandaar dat ik het omschrijf als starten.
Reminder: ik ben een basisleek en wil wat ervan opsteken. Ik las in topics dat het kon liggen aan de gloeibougies of verstuivers. Verstuivers wordt een uitdaging qua prijs/dieselspecialist. Ik dacht als verstuivers een issue zijn, moet dit toch ook bij een warme motor zo zijn?
Wat nog een optie is, is om de lage druk dieselpomp te vervangen. Misschien zit die tegen het einde van zijn latei? Ik meette volgens mij bij de start dat de brandstofdruk rond de 200 kPa was.
Km stand speelt uiteraard een rol. Maar ik geniet nog onwijs van de auto. Vandaar mijn hulpvraag
Ik was benieuwd naar wat hulp als het mogelijk is. Ik heb een Polo 6C1 TDI uit 2014 met inmiddels 320.000 op de teller.
Sinds kort na een tankbeurt bij de Shell start mijn auto amper tot niet na stilstaan: de motor start, maar reageert niet op het gaspedaal en lijkt zichzelf te smoren. Na enige keren herhalen slaat hij dan ineens wel aan en dan kan ik gas geven om hem wat aan te jagen.
Ik heb mijn best gedaan op Googelen en kom op zoveel opties uit: verstuivers, EGR, etc.
Ik heb het volgende tot nu toe zelf gedaan:
- Brandstoffilter vervangen
- Brandstof pomp gemeten met multimeter en werking getest via OBDeleven
- proberen de waarden te lezen tijdens starten (met alle respect met de OBDEleven en wat gepiel)
- Injectorcleaner in de tank gegooid
- Het luchtinlaatcircuit bekeken en gereinigd.
Het gekke is dat als ik gereden heb en de auto stil zet, ik wel gewoon gelijk weer kan starten en gaan. Eenmaal warm loopt de auto als een trein.
Ik heb geen foutcodes in de OBD. Soms merk ik wel dat ik wat blauwe rook/stank krijg bij het starten, vandaar dat ik het omschrijf als starten.
Reminder: ik ben een basisleek en wil wat ervan opsteken. Ik las in topics dat het kon liggen aan de gloeibougies of verstuivers. Verstuivers wordt een uitdaging qua prijs/dieselspecialist. Ik dacht als verstuivers een issue zijn, moet dit toch ook bij een warme motor zo zijn?
Wat nog een optie is, is om de lage druk dieselpomp te vervangen. Misschien zit die tegen het einde van zijn latei? Ik meette volgens mij bij de start dat de brandstofdruk rond de 200 kPa was.
Km stand speelt uiteraard een rol. Maar ik geniet nog onwijs van de auto. Vandaar mijn hulpvraag

Volkswagen
Polo 6C1