Polo 6C1 - Niet starten na stilstaan

Delex

Actief lid
Dag Polo helden,

Ik was benieuwd naar wat hulp als het mogelijk is. Ik heb een Polo 6C1 TDI uit 2014 met inmiddels 320.000 op de teller.

Sinds kort na een tankbeurt bij de Shell start mijn auto amper tot niet na stilstaan: de motor start, maar reageert niet op het gaspedaal en lijkt zichzelf te smoren. Na enige keren herhalen slaat hij dan ineens wel aan en dan kan ik gas geven om hem wat aan te jagen.

Ik heb mijn best gedaan op Googelen en kom op zoveel opties uit: verstuivers, EGR, etc.

Ik heb het volgende tot nu toe zelf gedaan:
- Brandstoffilter vervangen
- Brandstof pomp gemeten met multimeter en werking getest via OBDeleven
- proberen de waarden te lezen tijdens starten (met alle respect met de OBDEleven en wat gepiel)
- Injectorcleaner in de tank gegooid
- Het luchtinlaatcircuit bekeken en gereinigd.

Het gekke is dat als ik gereden heb en de auto stil zet, ik wel gewoon gelijk weer kan starten en gaan. Eenmaal warm loopt de auto als een trein.

Ik heb geen foutcodes in de OBD. Soms merk ik wel dat ik wat blauwe rook/stank krijg bij het starten, vandaar dat ik het omschrijf als starten.

Reminder: ik ben een basisleek en wil wat ervan opsteken. Ik las in topics dat het kon liggen aan de gloeibougies of verstuivers. Verstuivers wordt een uitdaging qua prijs/dieselspecialist. Ik dacht als verstuivers een issue zijn, moet dit toch ook bij een warme motor zo zijn?

Wat nog een optie is, is om de lage druk dieselpomp te vervangen. Misschien zit die tegen het einde van zijn latei? Ik meette volgens mij bij de start dat de brandstofdruk rond de 200 kPa was.

Km stand speelt uiteraard een rol. Maar ik geniet nog onwijs van de auto. Vandaar mijn hulpvraag :)
 
Volkswagen  Polo 6C1 
Ik vermoed iets met EGR klep. die zit helemaal vastgekoekt en wanneer het spul iets warmer is dan functioneert hij nog. En koud slecht of nauwelijks.
 
Volkswagen  Golf 7.5 
Hey kerel,
Respect dat je al zoveel zelf hebt gedaan aan je Polo — 320k en nog genieten, dat is echt mooi om te zien. Je probleem klinkt als iets wat bij veel TDI’s voorkomt, en gelukkig heb je al een hoop uitgesloten.

Op basis van je verhaal denk ik dat het zeer waarschijnlijk aan het gloeisysteem ligt. Je symptomen passen daar perfect bij:
  • Koud slecht starten
  • Blauwe rook (onverbrande diesel)
  • Geen gasrespons bij koude motor
  • Loopt top zodra ‘ie warm is
Hier is een concreet stappenplan dat je kunt volgen:

1. Gloeibougies controleren of vervangen
  • Meet ze even door met een multimeter (koude motor).
  • Normale waarde: ~0,5–1,5 Ohm. Is het ∞ (oneindig)? Dan is die stuk.
  • Of vervang ze alle 3 preventief. Kost je niet veel (Bosch/Beru is prima).
2. Gloeiregelunit checken
  • Die stuurt de gloeibougies aan. Zit vaak bij de relaiskast of onder de accu.
  • Kan half stuk zijn zonder foutcode.
3. Brandstofdruk bij starten
  • Je zei dat je 200 kPa mat bij starten — dat is laag.
    Common rail-systemen hebben vaak 4–6 bar lagedruk nodig, en 250–300 bar raildruk.
  • Kijk of je lagedrukpomp (in de tank) traag is of dat er drukverlies optreedt (bijv. terugslagklep of lekkende verstuiver).
4. Verstuivers?
  • Minder waarschijnlijk, want dan zou hij ook warm slecht lopen.
  • Maar: je kunt een retourslangtest doen om lekkage te controleren.
Bonus tip: met OBDeleven kun je soms de gloeifase verlengen of de starttemperatuur aanpassen, zodat hij bij warmer weer ook gloeien aanzet. Kan zeker helpen.
Hopelijk heb je hier wat aan — je zit er niet ver naast! Succes met je TDI-project Als je meer vragen hebt, laat maar weten.
 
Volkswagen  Polo 6C 
Ik hoor van oud collega chauffeurs vaak dat ze het advies krijgen om geen SHELL diesel meer te tanken. Er schijnt een bacterie in te zitten die de brandstof filters laten volslippen en dus nagenoeg geen brandstof meer krijgen en dus dezelfde problemen hebben zoals jij het beschrijft.
Ik ben geen automonteur en deel alleen wat ik hoor.
 
Volkswagen  Polo 
Ik vermoed iets met EGR klep. die zit helemaal vastgekoekt en wanneer het spul iets warmer is dan functioneert hij nog. En koud slecht of nauwelijks.
Dat is ook inderdaad een optie... wat een schijtsysteem is dat zeg...

Hey kerel,
Respect dat je al zoveel zelf hebt gedaan aan je Polo — 320k en nog genieten, dat is echt mooi om te zien. Je probleem klinkt als iets wat bij veel TDI’s voorkomt, en gelukkig heb je al een hoop uitgesloten.

Op basis van je verhaal denk ik dat het zeer waarschijnlijk aan het gloeisysteem ligt. Je symptomen passen daar perfect bij:
  • Koud slecht starten
  • Blauwe rook (onverbrande diesel)
  • Geen gasrespons bij koude motor
  • Loopt top zodra ‘ie warm is
Hier is een concreet stappenplan dat je kunt volgen:

1. Gloeibougies controleren of vervangen
  • Meet ze even door met een multimeter (koude motor).
  • Normale waarde: ~0,5–1,5 Ohm. Is het ∞ (oneindig)? Dan is die stuk.
  • Of vervang ze alle 3 preventief. Kost je niet veel (Bosch/Beru is prima).
2. Gloeiregelunit checken
  • Die stuurt de gloeibougies aan. Zit vaak bij de relaiskast of onder de accu.
  • Kan half stuk zijn zonder foutcode.
3. Brandstofdruk bij starten
  • Je zei dat je 200 kPa mat bij starten — dat is laag.
    Common rail-systemen hebben vaak 4–6 bar lagedruk nodig, en 250–300 bar raildruk.
  • Kijk of je lagedrukpomp (in de tank) traag is of dat er drukverlies optreedt (bijv. terugslagklep of lekkende verstuiver).
4. Verstuivers?
  • Minder waarschijnlijk, want dan zou hij ook warm slecht lopen.
  • Maar: je kunt een retourslangtest doen om lekkage te controleren.
Bonus tip: met OBDeleven kun je soms de gloeifase verlengen of de starttemperatuur aanpassen, zodat hij bij warmer weer ook gloeien aanzet. Kan zeker helpen.
Hopelijk heb je hier wat aan — je zit er niet ver naast! Succes met je TDI-project Als je meer vragen hebt, laat maar weten.
Het is en blijft een trouwe rots in de branding haha :) Ik ga vandaag is starten met de gloeibougies. Zijn dat de drie dunne kabeltjes die aan de voorzijde lopen? Ik ben er nog niet echt uit hoe ik ze eraf krijg zonder dat ik de halve bovenkant moet demonteren.

Ik heb inmiddels de voorgloeitijd bekeken en die stond met de stand van het weer en de goden van vandaag op 1.7 seconde (voorgloeitijd). Ik las wel op de site van Gerrit Speek dat hoger zetten ook kon zorgen voor het opblazen. Het is alleen even zoeken in OBDEleven hoe dat aan te passen is tov VAGCOM

Als ik de auto op contact heb staan meet ik 100 kPa op het kopje "brandstofdruk". Staat verder niet bij hoe en wat waar gemeten. Ik heb wat verder gescrolled en zag dan de volgende waarden:
regelklep brandstofdruk voorgeschreven: 200.0 bar
regelklep brandstofdruk werk.waarde: 1.0 bar
Absolute aanzuigdruk 101 kPa
Brandstofdruk schommelt soms tussen 0 - 100 kPA

Zit daar wellicht het euvel? Te weinig oppomp druk richting de start?
Ik hoor van oud collega chauffeurs vaak dat ze het advies krijgen om geen SHELL diesel meer te tanken. Er schijnt een bacterie in te zitten die de brandstof filters laten volslippen en dus nagenoeg geen brandstof meer krijgen en dus dezelfde problemen hebben zoals jij het beschrijft.
Ik ben geen automonteur en deel alleen wat ik hoor.
Ja ik heb er inderdaad vaker van gehoord en de ellende die ervan af kon komen. Ik dacht echt na 1 keer tanken van 'daar gaan we", maar ik tankte normaal altijd bij Shell. In ieder geval dank voor het meedenken!
wat zeggen de drukwaardes van de common rail tijdens starten? dus gevraagde en gehaalde waardes?
Als ik het dan goed vertaal: bedoel je daarmee dan de werkwaarde en voorgeschreven waarden (als ik het zo lees van de OBDEleven app)?

Ik heb vanuit de OBD wat verschillende printjes gemaakt in de hoop dat ik het juiste vertel:

regelklep brandstofdruk voorgeschreven: 200.0 bar
regelklep brandstofdruk werk.waarde: 1.0 bar
Absolute aanzuigdruk 101 kPa
Brandstofdruk schommelt soms tussen 0 - 100 kPA
inlaatspruitstuk werk.waarde berekend; 1.015 bar

Inspuitverschil cilinder 1/2/3: 38 us, -31 us, -8 us
Brandstofdruksensor 1 cil rij 1 voor hd pomp drukafwijking: 0 mbar

Als ik nog iets mis hoor ik het graag.

In ieder geval allemaal al dank voor jullie reacties en het meedenken :)
 
Volkswagen  Polo 6C1 
Ik ben inmiddels weer een stapje verder:

Heb de bougie links en rechts uit weten te lezen. Gelijk even goed ingespoten met wat contactspray en de omgeving met WD-40 totdat ik ze los kan schroeven.

De bougies meette ik op de weerstand en waren (naar mijn idee) goed. Echter loop ik vast op de middelste. Die zit anders vast. Hoe kan ik deze demonteren?

Verder gepoogd uit te lezen. Echter valt OBD11 altijd weg bij het starten… ook kan ik geen opname maken of teruglezen. Leuk zo een huis tuin en keuken ding, maar toch maar speuren voor de VAGCOM/VCDS.

Overigens hielp het contactsprayen wel. Hij start nu teminste na 1/2 keer aanhalen ipv 12 keer. Dus wat winst :)
 

Bijlagen

  • IMG_2626.jpeg
    IMG_2626.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 14
  • IMG_2627.jpeg
    IMG_2627.jpeg
    2 MB · Weergaven: 14
Volkswagen  Polo 6C1 
regelklep brandstofdruk voorgeschreven: 200.0 bar
regelklep brandstofdruk werk.waarde: 1.0 bar
Absolute aanzuigdruk 101 kPa
Brandstofdruk schommelt soms tussen 0 - 100 kPA
inlaatspruitstuk werk.waarde berekend; 1.015 bar

Inspuitverschil cilinder 1/2/3: 38 us, -31 us, -8 us
Brandstofdruksensor 1 cil rij 1 voor hd pomp drukafwijking: 0 mbar

Zijn dit waardes bij stationair toerental? En heb je een 1.4 TDI?
Kan bij mijn Polo morgen wel even kijken met OBD11 welke waardes ik heb.
Nu is hij wel stage 1 gechipt, maar zo stationair zal er weinig aan aangepast zijn.
 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!