Polo 6N zonder speakers / radio. Wat nu?

De titel zegt het. Ik heb een polo 6n gekocht van familie. Nu blijkt dat daar nooit een radio / speakers in hebben gezeten.

Een lekker muziekje tijdens het rijden is essentieel dus ik wil er sowieso zo snel mogelijk een radio + luidsprekers in plaatsen.

Wat ik dus concreet wil: een normale radio, en dan liefst in de voordeuren speakers en eventueel (als dat nodig is?) tweeters in het dashboard. Dit alles zonder extra versterking. De radio kan ik al overkopen van iemand maar de speakers, daar heb ik nog wat hulp mee nodig.

Nu is mijn vraag; wat voor speakers heb ik nodig? Hoe sluit ik ze aan? is het uberhaubt wel doenbaar voor iemand met 0 ervaring in autos?
En wat gaat dit me +- kosten?

Ik wil het zo cheap mogelijk houden maar wil uiteraard ook geen rommel (laten) plaatsen.

Tips, ervaringen, alles is welkom ! Alvast bedankt !

grts
V
 
Een audio shop 'inhuren' om dit te doen kan wat gaan kosten! Ik zou zeggen koop een goede (sony, pioneer, kenwood, etc.) radio. Vervolgens moet je kijken of er gaten zitten in de deuren en wat de maat daarvan is. Dan kan je (waarschijnlijk 13 of 16,5 cm) speakers kopen. Je kan kiezen uit 3 in 1 speakers (3-weg), 2 in 1 speakers (2-weg) of een compo setje, die heeft een aparte subwoofer en aparte tweeters. Een compo set geeft een betere geluidskwaliteit dan een 2- of 3-weg speaker maar vereist meer draden om te trekken ;) Ook voor speakers geld dat het merk al veel zegt, ga dus voor bekendheid.

Een paar voorbeelden:
Radio:
Dat is handig, dat is Halfords! -

Speakers (16,5 cm) compo setje:
JBL GT6-6C Online Bestellen.

Speakers (16,5 cm) 2-weg:
Clarion SRE1732R / 16,5 cm speakers / Speakers / Car HiFi | PimTensen Car Audio HiFi

DIT ZIJN VOORBEELDEN! Kijk eerst naar je speakermaat!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal zeggen zoek een car/audio zaak in de buurt op en vraag hun of zij dit kunnen doen voor je!
Wat het gaat kosten ligt helemaal aan wat jou wensen zijnStick Out Tongue

trouwens welkom op het mypolo forum.
Dank je wel!
Gho ja ik was eerder van zin om te proberen het zelf te doen, leek me de budgetvriendelijkste oplossing :) ik kan me vergissen maar iets laten plaatsen scheelt denk ik heel veel in prijs ?

Als je nog even je woonplaats vermeld kan eventueel ook iemand van het forum het misschien voor je inbouwen tegen een vergoeding.
De prijs is lastig, zit er wel een radio/speaker voorbereiding of moeten alle draden ook nog aangesloten worden? En wil je originele speakers of een knap setje?

Ik ben van noord provincie Antwerpen. Op zich zou ik wel volk kunnen vinden dat het voor me kan plaatsen (evt met vergoeding) maar ik wil het liever zelf proberen, maar weet niet goed hoe ik er aan zou moeten beginnen, welke speakers ik dan nodig heb (of is dat allemaal hetzelfde? zolang ze niet te diep zijn en diameter gewijs er in passen..) enzovoort.
Origineel of duurdere speakers > ik zou eerder voor iets duurdere gaan, maar zonder te overdrijven. Ik wil in totaal toch onder de 100 eur blijven.

Ik heb de wagen momenteel nog niet helemaal in mijn bezit, hij staat bij een familielid aangezien ik nog verzekering moet regelen enzovoort en hier is geen plaats om een polo te stockeren op prive domein, en op openbare weg mag hij niet natuurlijk zonder platen.
Maar hierdoor weet ik dus niet of er radio/speaker voorbereiding in zit. Ik zou eerlijk gezegd zelfs niet weten hoe het er uit ziet. Je bedoelt misschien gewoon of er aansluitingen voor voorzien zijn?
Ik herinner me wel dat , de plek waar de radio moet zitten, gewoon nog dicht is.

Een audio shop 'inhuren' om dit te doen kan wat gaan kosten! Ik zou zeggen koop een goede (sony, pioneer, kenwood, etc.) radio. Vervolgens moet je kijken of er gaten zitten in de deuren en wat de maat daarvan is. Dan kan je (waarschijnlijk 13 of 16,5 cm) speakers kopen. Je kan kiezen uit 3 in 1 speakers (3-weg), 2 in 1 speakers (2-weg) of een compo setje, die heeft een aparte subwoofer en aparte tweeters. Een compo set geeft een betere geluidskwaliteit dan een 2- of 3-weg speaker maar vereist meer draden om te trekken ;) Ook voor speakers geld dat het merk al veel zegt, ga dus voor bekendheid.
O ok zo zit dat dus.
Dus als ik het goedkoper en makkelijk wil houden ga ik voor 2-3 weg speakers, die ik dan in de deuren plaats... Wil ik wat meer geluidskwaliteit en tijd er in steken, dan moet ik voor een composet gaan.

En al die soorten speakers, passen die allemaal op een gewone radio? of is er een tussenstuk waar ze op moeten passen? Of is er iets anders waar ik aan moet denken / rekening mee moet houden , buiten dan de diameter en mijn persoonlijke keuze tussen duur / makkelijk / ...


Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies!
Ja de speakers gaan met 2 draadjes naar de radio, die sluit je aan op de 2 aansluitingen van de radio en that's it! Bij een composet zit er een tussenstuk bij als je de speakers koopt, die maakt van de 2 draden vanaf de radio er 4 en verdeeld het geluid in hoog (tweeters) en laag (subwoofers).

Verder moet je zelf kijken wat je leuk/fijn vindt Big Grin

Voor de duidelijkheid als er geen radiovoorbereiding in zit moet je zelf de draden trekken naar de deuren, wat best tricky kan zijn ;)
 
Precies!
Ja de speakers gaan met 2 draadjes naar de radio, die sluit je aan op de 2 aansluitingen van de radio en that's it! Bij een composet zit er een tussenstuk bij als je de speakers koopt, die maakt van de 2 draden vanaf de radio er 4 en verdeeld het geluid in hoog (tweeters) en laag (subwoofers).

Verder moet je zelf kijken wat je leuk/fijn vindt Big Grin

Voor de duidelijkheid als er geen radiovoorbereiding in zit moet je zelf de draden trekken naar de deuren, wat best tricky kan zijn ;)

Allright bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik hoop ook maar dat ik deurpanelen heb met ruimte voor de luidsprekers, ik herinner het me niet meer van toen de persoon in kwestie langs kwam met de polo...

Trouwens, hoe groot schatten jullie de kans in dat er gewoon geen radiovoorbereiding in zit?
Dit zou alles dan waarschijnlijk wel een beetje duurder enz maken qua plaatsing ? Moest ik het laten doen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen idee wat de kans is of er wel of geen voorbereiding in zit. Het trekken van stroomdraden en ervoor zorgen dat de radio aangaat als je het op het contact zet is lastig, maar dat is alleen als er geen voorbereiding is...
 
Ik heb geen idee wat de kans is of er wel of geen voorbereiding in zit. Het trekken van stroomdraden en ervoor zorgen dat de radio aangaat als je het op het contact zet is lastig, maar dat is alleen als er geen voorbereiding is...

Ok ik heb een foto van mijn polo gevonden waar dus duidelijk op te zien is dat er geen deurspeakers zijn.

dash en deurpaneel.jpg

Dat wil dan zeggen dat ik, als ik geen ander deurpaneel wil kopen / wil knutselen met het huidige, enkel dashboard speakers kan plaatsen.
Heb jij of iemand anders hier ervaring mee ? Want ik dacht dus dat je dan enkel tweeters kon plaatsen in het dash?
Of vergis ik me? Kan ik evengoed gewoon kleine 10" speakers zoeken en hier plaatsen in het dash?

Thx!
 
Gewoon op de sloop deurtjes zoeken voor de 6n met speakergaten. neem je gelijk de Plastic kap mee waar je deurspeaker in schroeft. dan kunnen er 16.5cm speakers in de deur
true, maar ik zit met een heel beperkt budget... als ik in het dashboard iets of wat goede speakers kan steken, ben ik al tevreden voorlopig :) nu nog uitvissen welke zouden passen ! iemand suggesties? grts
 
deurbakken hoeven niet zo duur te zijn hoor. ik moest ze ook halen in het begin :) ik was toen 20 per stuk kwijt en die kappe bij de dealer gehaald kosten ook niks.
in het dashboard past 10cm. ik zou dan even doorsparen voor een composetje en deurbakken
 
deurbakken hoeven niet zo duur te zijn hoor. ik moest ze ook halen in het begin :) ik was toen 20 per stuk kwijt en die kappe bij de dealer gehaald kosten ook niks.
in het dashboard past 10cm. ik zou dan even doorsparen voor een composetje en deurbakken

Haha ja op zich zou ik gewoon al heel blij zijn met muziek, punt. Op termijn denk ik wel aan een composetje :) .

Wel super vaag. Hij heeft het 'nieuwere' model. Dus met andere km teller en stuur met airbag maar je hebt alsnog de oude deurpanelen.

Haha , is that a good or bad thing ? Ik vond het vooral vaag dat de eigenares 50 000 km heeft gereden zonder 1 seconde muziek... ik zou het niet uithouden.

En eventjes tussendoor... Vinden jullie 2000 eur veel voor een Polo 6N met 50 000 km? Altijd in warme garage gestaan, etc ...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!