Polo 6N zonder speakers / radio. Wat nu?

Ligt ook aan de kwaliteit speakers he ;)

Zo is het!

Kleine update :
De polo staat vanaf gisteren hier voor de deur. Morgen eerste rijlessen met mijn vader :) .
Als klein kado'tje kwam hij vandaag ook thuis met 2 kleine dash speakers. Van de persoon via wie ik hem kocht (oom) heb ik dan weer de cd/mp3 speler kado gekregen, dat hij nog had liggen.

Het installeren was eigelijk kinderspel, mijn pa heeft het voor me gedaan (omdat hij best handig is en zo'n dingen wel leuk vindt) maar ik had het even goed zelf gekunnen. De bedrading was overal aanwezig maar gewoon nooit gebruikt. Langs elke kant dus simpelweg de connectoren er af geknipt, alle draadjes gestript. Dan bleek dat er per kant 4 kabeltjes zaten, 2 gestreept 2 vol. Per kleur samengedraaid, kabels verbonden door zo'n plastieken tussenstukje dat je dicht moet knijpen (kan niet op de naam komen). Speakers vastgevezen en klaar was kees.
Dit zijn waarschijnlijk overbodige woorden uitleg voor jullie maar wie weet is er ooit iemand mee geholpen, een leek net als mij zou het geholpen hebben van het te vinden via google :eek:)

Nu zit er dus qua audio, een Sony CDX s2250s in (geen slechte radio lijkt me , na een halfuurtje testen) + 2x Fusion cr FR4020.

dus
cdxs2250s_right_im-1.jpg

+
csfr4020_pic_1_shadow-1.jpg


En ik ben eigelijk best tevreden van de prijs kwaliteitsverhouding (ben de prijs even gaan opzoeken aangezien het een kado was) : 30 eur voor de 2.

Dus ik kan even voort, binnenkort als alle grote kosten (wegentaks en inschrijvingskost etc) van de baan zijn, ga ik overwegen om deurspeakers te fixen maar wie weet houd ik het bij de dash speakers.

Dus vanaf morgen vlieg ik er in om te leren rijden. Wish me luck !!

Grts
Vas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kheb geen idee wat het verschil is tussen rijexamens in België of Nederland.

Ik ben van België, 23 december was ik jarig (een zondag) 24ste examen gaan doen en erdoor Big Grin

Dát is 1 van de verschillen xD ik mocht pas lessen nemen vanaf m'n 18e. Dan moet je eerst een afspraak maken voor een theorie-examen, waar je 2 maanden later voor terecht kan. Vervolgens een praktijk-examen aanvragen en als je daar door bent, kun je de volgende dag je rijbewijs aanvragen en 5 werkdagen later ophalen. of een dag later tegen meerprijs.
 
Dát is 1 van de verschillen xD ik mocht pas lessen nemen vanaf m'n 18e. Dan moet je eerst een afspraak maken voor een theorie-examen, waar je 2 maanden later voor terecht kan. Vervolgens een praktijk-examen aanvragen en als je daar door bent, kun je de volgende dag je rijbewijs aanvragen en 5 werkdagen later ophalen. of een dag later tegen meerprijs.

Dat waren idd de regels, die zijn sinds kort veranderd Stick Out Tongue
Lessen mag al vanaf 17, maar verder ken ik ook de regels niet meer :oops:
 
VW  6R  1.2TDI 
Dat waren idd de regels, die zijn sinds kort veranderd Stick Out Tongue
Lessen mag al vanaf 17, maar verder ken ik ook de regels niet meer :oops:

Volgens mij is het nóg erger geworden!
Lessen vanaf 16,5 en rijbewijs halen op je 17e! (maar dan mag je alleen met iemand naast je rijden die ?5? jaar zijn/haar rijbewijs heeft, wakker blijft én nuchter is... kortom je zult dus 2 bobjes moeten hebben als je uit gaat + er gaat altijd iemand mee die minimaal 5 jaar ouder is.
 
Even een nieuw vraagje.
Stel nu dat ik toch graag een iets dieper geluid zou hebben maar ik wil geen nieuwe deurpanelen / deurbakken kopen etc...
Zou het dan te doen zijn om een woofertje in de koffer te leggen ? In combinatie met dan die dat ik nu heb (bovenaan deze pagina).
Of gaat dat echt niet klinken?
Ik mis eigenlijk nu al soms een beetje diepte , wat ook logisch is met zo'n schattig kleine speakertjes Big Grin

En moest het toch een doenbaar idee zijn... Hoe moeilijk is het om die woofer aan te sluiten ? Is dat mogelijk zonder versterker ? Als ik niet overdrijf qua grootte .. (wil ook niet teveel kofferruimte verliezen)
 
Als je wat dieper geluid wilt zou ik eerder hoedenplankspeakers aanschaffen van een goede kwaliteit. Leuke pioneer, sony, etc 6x9' speakers heb je vanaf ongeveer 50 euro per set. Dit geeft sowieso een veel beter geluid, en ook de lagere klanken worden zeker beter. De hele lage diepe bassen kan je alleen krijgen van een subwoofer. Als je de audio echt goed aan wil pakken moet je er ook een versterker achter zetten. Maar ik zou aanraden eerst meer speakers te installeren in plaats van een subwoofer te kopen ;)

Voorbeeld van een leuke set (goede prijs, kwaliteit en goed geluid):
JBL GTO 938 luidspreker in de Conrad online shop
 
Als je wat dieper geluid wilt zou ik eerder hoedenplankspeakers aanschaffen van een goede kwaliteit. Leuke pioneer, sony, etc 6x9' speakers heb je vanaf ongeveer 50 euro per set. Dit geeft sowieso een veel beter geluid, en ook de lagere klanken worden zeker beter. De hele lage diepe bassen kan je alleen krijgen van een subwoofer. Als je de audio echt goed aan wil pakken moet je er ook een versterker achter zetten. Maar ik zou aanraden eerst meer speakers te installeren in plaats van een subwoofer te kopen ;)

Voorbeeld van een leuke set (goede prijs, kwaliteit en goed geluid):
JBL GTO 938 luidspreker in de Conrad online shop

Ok ja klinkt heel logisch! en gaat dat toch nog iets of wat leuk klinken zonder versterker ? Dat lijkt me net iets meer gedoe en geld kosten, terwijl ik het allemaal heel basic wil houden. Ik wil gewoon genoeg bass om er van te kunnen genieten.

En gaat dat doenbaar zijn dan ook om die kabeltjes te trekken enzovoort?
En kan ik dan wel de hoedenplank nog makkelijk verwijderen, dmv bijvoorbeeld schakeltjes (en dan speaker afkoppelen als hoedenplank er uit moet) ?

Ik weet het , newb vragen, en ik zou alles kunnen gaan beginnen googlen enzovoort maar ja :) . Thx!
 
Ja gaat prima klinken zonder versterker! Koop wel degelijke speakers! Ja, kabels kan je trekken vanaf de radio naar achteren onder het tapijt doortrekken. Ik zou een hoedenplank uitzagen uit MDF, dan zakt hij niet door en je behoud je originele hoedenplank. Deze moet je wel weer bekleden met stof (kost je ongeveer 20 euro inclusief het MDF). Als je dit niet wilt dan zou ik de speakers alsnog gewoon eraan schroeven, de bedrading kan je zo los 'clippen'.
 
Ja gaat prima klinken zonder versterker! Koop wel degelijke speakers! Ja, kabels kan je trekken vanaf de radio naar achteren onder het tapijt doortrekken. Ik zou een hoedenplank uitzagen uit MDF, dan zakt hij niet door en je behoud je originele hoedenplank. Deze moet je wel weer bekleden met stof (kost je ongeveer 20 euro inclusief het MDF). Als je dit niet wilt dan zou ik de speakers alsnog gewoon eraan schroeven, de bedrading kan je zo los 'clippen'.

Tip:

Mocht je de hoedenplank gaan doen, zou ik ook MDF nemen. Gaten uitzagen van de speakers.. Daarna aan de bovenkant kippengaas vastmaken met nietpistool, de nietjes met een hamer nog extra na lopen.
Dan eerst stof leggen op het kippengaas en dan pas heel je hoedenplank inpakken met stof... Hierin kan je ook je speaker kabels verwerken.

Uiteindelijk resultaat mag er dan wel weze ;)
 
Volkswagen  Polo bm  1.2 tdi 
Bedankt voor de tips!

Wat nog makkelijker en even goedkoop zou zijn is een 2dehands hoedenplankje op de kop tikken. Heb er al verschillende gevonden voor 20-30 eur, sommige zelfs al met gaten in :).

Ik ga het nog even aankijken, aan mijn muziek heb ik tijdens het leren rijden toch maar bitter weinig. Vanavond voor de 2de keer wat oefenen op de grote parking van de Carrefour ! Wish me luck ;)

Nu nog een vraagje ! (ze blijven maar komen)
Mijn radio lijkt de instellingen maar niet te willen onthouden. Uit de handleiding heb ik begrepen dat de fel gele kabel is voor de "continu electriciteitstoevoer", zodat de radio constant een beetje stroom heeft voor de instellingen te bewaren.
Het kabeltje is goed aangesloten, nu ja.. het komt uit de stekker van de radio, en gaat zo naar een plugje waar (er zijn 2 female openingen) het dan op z'n beurt uitkomt in de stekker die in de kabelboom moet. alles lijkt vast te zitten enz., maar er kan dus nog wel een geel stekkertje bij lijkt me. ik weet niet of dat er mee te maken heeft... Hij blijft consequent alle instellingen vergeten.
Any thoughts ?

Grts
 
Ik zou er echt een van MDF maken, de standaard hoedeplank gaat doorzakken door dat gewicht van de speakers. Wat betreft de bedrading de handleiding lezen, waarschijnlijk de rode in de gele en de gele in de rode of iets dergelijks.
 
Ik zou er echt een van MDF maken, de standaard hoedeplank gaat doorzakken door dat gewicht van de speakers. Wat betreft de bedrading de handleiding lezen, waarschijnlijk de rode in de gele en de gele in de rode of iets dergelijks.

Om de radio correct te laten werken heb je het volgende nodig

1) Dit is de voeding lopend via het contactslot. Dus met contact aan heb je voeding, en zonder contact dus geen voeding. (Geel) dunnere draad.
2) Dit is een voeding rechtstreeks van de accu. Deze voeding hoef je natuurlijk niet bij de accu te zoeken, maar zit normaliter gewoon in de stekker waarmee je de autoradio aansluit. (Rood)
3) Dit is dus de massa.
4) Antenne aansluiting blauw
5) Diverse speakeraansluitingen. (afhankelijk van het aantal speakers in de auto) vaak kleur Bruin/rood groen/zwart rood/grijs paars/zwart enz.

Eerst controleer je met een spanningszoeker(Geen LED maar lamp) tussen de carrosserie en 1 en 2 of je voeding hebt.
Heb je dit, ga je controleren of je de voeding nog steeds hebt wanner je meer tussen de massadraad en de voedingsdraden. Gaat het lampje nu niet branden, is je massa niet goed.
Let ook goed op of de 1 en 2 goed in de stekker zitten tov de radio. Anders krijg je geheugenproblemen met de radio.


EDIT: Dit zijn natuurlijk de standaard aansluitingen om een radio werkend te krijgen. De radio heeft natuurlijk veel meer aansluitingen om gebruik van te maken, zoals een mute draad voor je telefoon, uitgaande voeding voor het aansturen van een versterker of een elektrisch versterkte antenne, voor de Japanners een draad speciaal voor de verlichting van de radio enz......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo bm  1.2 tdi 
Ik zou er echt een van MDF maken, de standaard hoedeplank gaat doorzakken door dat gewicht van de speakers. Wat betreft de bedrading de handleiding lezen, waarschijnlijk de rode in de gele en de gele in de rode of iets dergelijks.

ja ik ga zien, 2de hoedenplank kopen gaat me minder kosten dus ik zie nog wat ik doe, ik wil gewoon de makkelijkste / cheapste oplossing om wat dieper geluid te hebben... andere suggesties dan hoedenplankspeakers zijn dus nog steeds welkom :) maar veel opties zijn er niet buiten dan andere deurpanelen en daar speakers fixen...

En over de radio : had op een ander forum het zelfde probleem gelezen bij ook een eigenaar van een 6N.
Het is was inderdaad simpelweg het rood en geel kabeltje omdraaien. Ik vind het erg onlogisch en raar dat je zoiets moet doen maar het werkt, hij onthoud alles nu! Bedankt voor je tip alsnog :)

Om de radio correct te laten werken heb je het volgende nodig

1) Dit is de voeding lopend via het contactslot. Dus met contact aan heb je voeding, en zonder contact dus geen voeding. (Geel) dunnere draad.
2) Dit is een voeding rechtstreeks van de accu. Deze voeding hoef je natuurlijk niet bij de accu te zoeken, maar zit normaliter gewoon in de stekker waarmee je de autoradio aansluit. (Rood)
3) Dit is dus de massa.
4) Antenne aansluiting blauw
5) Diverse speakeraansluitingen. (afhankelijk van het aantal speakers in de auto) vaak kleur Bruin/rood groen/zwart rood/grijs paars/zwart enz.

Eerst controleer je met een spanningszoeker(Geen LED maar lamp) tussen de carrosserie en 1 en 2 of je voeding hebt.
Heb je dit, ga je controleren of je de voeding nog steeds hebt wanner je meer tussen de massadraad en de voedingsdraden. Gaat het lampje nu niet branden, is je massa niet goed.
Let ook goed op of de 1 en 2 goed in de stekker zitten tov de radio. Anders krijg je geheugenproblemen met de radio.


EDIT: Dit zijn natuurlijk de standaard aansluitingen om een radio werkend te krijgen. De radio heeft natuurlijk veel meer aansluitingen om gebruik van te maken, zoals een mute draad voor je telefoon, uitgaande voeding voor het aansturen van een versterker of een elektrisch versterkte antenne, voor de Japanners een draad speciaal voor de verlichting van de radio enz......

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik moet wel toegeven dat het mijn probleem niet oploste :) maar deze kennis komt ooit wel van pas. Thx!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!