Schok bij rustig gasgeven na gas los met laag toerental - 1.2TSI 6-bak 77kw

Beste medeforummers

Ik heb een polo 1.2TSI uit mei 2010 met nu 108.000 op de teller. Ik heb de versie met 6-bak. Ik ervaar tegenwoordig een merkwaardig probleem wat zich eigenlijk alleen laat zien bij filerijden.

Als ik een op lage snelheid, zo tussen de 20 en 40 in verzet 2 of 3 rijdt, bij een laag toerental tussen de 1200 en 1500 zo'n beetje, en ik laat mijn gas los omdat mijn voorganger wat vaart mindert, en ik geef daarna weer rustig een beetje gas bij, dan pakt de motor met een schok op. Het voelt alsof er een bepaalde speling in de aandrijflijn aanwezig is. Het lijkt op een een aarzeling waarbij een leegte overwonnen moet worden om vervolgens met een klap op te pakken. Ik bedoel hiermee overigens niet het turbogat, dat is inherent aan het type motor.
Het is vrij moeilijk uit te leggen, je moet het eigenlijk ervaren. Vroeger had de auto dit niet en ik vraag me af wat het kan zijn.

Google levert mij deze mogelijke oorzaken op:

Voorste of achterste motorsteun
Baksteun
Koppeling
Aandrijf assen
Vliegwiel (ik weet niet of mijn motor die heeft)

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en kan herleiden naar een oorzaak en dingen uit het bovenstaande lijstje kan wegstrepen of met nieuwe ideeën kan komen.

Alvast bedankt mensen :)

Oke, ik ben vanmorgen ermee naar de dealer geweest, monteur is meegereden. Constateerde het probleem ook. Wat zijn conclusie is: kleine spelingen op de onderdelen van de aandrijflijn. koppeling, bak, aandrijfassen. Deze kleine spelingen worden met gas los en gas erbij gecompenseerd met een schok. Niks aan te doen, en hoort bij de kilometerstand, moet je mee leren leven. Wat vinden jullie, moet ik het daarbij laten?

Iemand al een concrete oplossing voor dit probleem? Herken het namelijk zelf ook. Ontzettend storend! Zeker met de aircocompressor ingeschakeld!

Nog geen concrete oplossing. Ik heb het idee dat het destijds met een software update wat minder is geworden op een later moment. Ook het reinigen van het gasklephuis heeft geholpen. Maar nog steeds is het met airco aan vrij duidelijk merkbaar. Maar mijn wagentje heeft nu 251460 gedraaid. Een schokje hier of daar maakt mij niet zoveel meer uit ;)

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!