(Slechte) ervaring VW dealer omtrent gekraak ophanging Polo 6R

Hallo mede Polorijders,

Heb een negatieve ervaring met een Volkswagen dealer die ik hier graag zou willen delen, omdat ik niet weet wat ik hier mee aan moet en iemand anders hier wellicht weet wat ik in mijn positie het best kan doen.

Een aantal maanden nadat ik mijn Polo heb aangeschaft, begon mijn ophanging te kraken. Samen met een vriend hebben we gekeken wat het kon zijn en zijn we tot de conclusie gekomen dat het best wel eens de schokdempers konden zijn, aangezien het die richting uit kwam en ik al meerdere malen gelezen heb dat dit een minpuntje is van de Polo.

Aangezien de Polo volledig dealer onderhouden is vanaf aankoop, heb ik besloten om hier contact over op te nemen met de dealer en heb ik het verhaal uitgelegd. De ‘service’desk medewerker (de gladjanus achter de balie die hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk is voor de omzet) gaf aan dat dan inderdaad de schokdempers vervangen moeten worden.

Ik dacht natuurlijk; mooi, dan ben ik van dat irritante gekraak af. Dus heb ik ingestemd met het vervangen van de schokdempers.

Vandaag dan eindelijk aangekomen bij de dealer en werd mij verteld dat ze direct de schokdempers aan de achterzijde zouden vervangen. Dit lag mij al niet helemaal niet lekker, waarna ik heb verteld dat het me puur ging om het gekraak van de ophanging en niet om de schokdempers zelf.

Mijn vraag aan de dealer + monteur was dan dus ook of eerst alles gecontroleerd kon rond de ophanging wat eventueel zou kunnen kraken en MITS het gekraak van de schokdempers zou komen, dat deze dan ook vervangen mochten worden. Heb duidelijk gezegd dat als deze niet lek zijn en het gekraak niet van de schokdempers komt, dat deze dan ook niet vervangen hoeven te worden, omdat dit gewoon zonde geld is. Heb ook aangegeven dat ik het fijn zou vinden als er een specialist naar kijkt, omdat ik zelf geen monteur ben.

Na een aantal uur werd ik gebeld dat ze aan de voorzijde vet hadden gesmeerd, het gekraak verdwenen was en dat ze direct aan de slag zouden gaan met het vervangen van de schokbrekers aan de achterzijde.

Nog geen 5 minuten later heb ik teruggebeld en WEDEROM aangegeven dat deze niet vervangen hoeven te worden als het gekraak niet van de schokdempers zelf komt, omdat het puur ging om het gekraak en het dus nergens op slaat om deze te vervangen. De ophanging zou al even zijn nagekeken en ze hadden niets kunnen vinden, dus het zouden de schokdempers wel zijn kreeg ik te horen.

Later op de middag ben ik gebeld dat de schokdempers zijn vervangen, maar het gekraak niet verdwenen was. Ik kon de auto op komen halen en verder is er ook niet gevraagd of er nog gekeken moest worden of het gekraak opgelost kon worden.

Aan het eind van de middag heb ik naar de dealer gebeld en heb ik gevraagd of de schokdemper achter lek was of dat het duidelijk was dat hier het gekraak vandaan kwam, hier hadden ze geen antwoord op, want er was in principe afgesproken dat de schokdempers vervangen moesten worden.

De conclusie van dit hele verhaal is dus dat de medewerker van de servicedesk mijn verhaal compleet heeft genegeerd en niks heeft gecommuniceerd met de werkplaats. Ondanks dat niet duidelijk was wat het probleem was van het gekraak, moest en zouden de schokdempers vandaag vervangen worden. Wat ik vandaag meerdere malen heb gecommuniceerd, hebben ze totaal maling aan gehad.

Persoonlijk vind ik dit geen manier van handelen vanuit de dealer, ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen monteur ben en graag expertise zou willen van een specialist.

Bedankt voor het lezen van dit halve boek en mocht iemand raad weten, dan hoor ik het graag.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Omtrent de dealer, als je daar heen gaat met een probleem weet je zeker dat ze het probleem kunnen oplossen mits je genoeg geld hebt. Ze doen daar enkel vervangen van onderdelen dat noem ik niet meer repareren.

Denk aan: oliekering versnellingsbak lek=nieuwe bak. Het heeft me enorm veel moeite gekost om hun de bak uit elkaar te laten halen en de keringen te vervangen in plaats van een hele nieuwe bak.

Maar om terug te komen op het gekraak, dat kan zo enorm veel zijn. Onder welke omstandigheden hoor je het gekraak bijvoorbeeld? Voor iemand die al wat auto's versleten heeft, gekraak uit de schokbrekers is heel goed te onderscheiden van metaal op metaal gekraak.

Al 2 auto's op rij kraakt het koppelingspedaal lichtelijk. Bij mijn vorige de stuurbekrachtiging een beetje. Mijn vaders Mercedes de schokbrekers erg. Als je ze kent kun je ze wel en onderscheiden
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Omtrent de dealer, als je daar heen gaat met een probleem weet je zeker dat ze het probleem kunnen oplossen mits je genoeg geld hebt. Ze doen daar enkel vervangen van onderdelen dat noem ik niet meer repareren.

Denk aan: oliekering versnellingsbak lek=nieuwe bak. Het heeft me enorm veel moeite gekost om hun de bak uit elkaar te laten halen en de keringen te vervangen in plaats van een hele nieuwe bak.

Maar om terug te komen op het gekraak, dat kan zo enorm veel zijn. Onder welke omstandigheden hoor je het gekraak bijvoorbeeld? Voor iemand die al wat auto's versleten heeft, gekraak uit de schokbrekers is heel goed te onderscheiden van metaal op metaal gekraak.

Al 2 auto's op rij kraakt het koppelingspedaal lichtelijk. Bij mijn vorige de stuurbekrachtiging een beetje. Mijn vaders Mercedes de schokbrekers erg. Als je ze kent kun je ze wel en onderscheiden
Bedankt voor je snelle reactie. In mijn geval speelt het geld geen rol, anders zou ik in eerste instantie al niet naar de dealer gaan. Het gaat in dit geval om het principe dat de dealer mijn inbreng en wat ik van ze verwachtte, totaal hebben genegeerd.

Het is mijn eerste eigen auto, het kraken komt duidelijk van de linker achterzijde van de ophanging.

Ik ga deze thread zo opnieuw opnieuw plaatsen, aangezien het zo ontzettend veel informatie is, dat mijn vraagstelling en probleem wellicht niet helemaal duidelijk zijn.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Het vervangen van onderdelen die niet stuk zijn is pure verkwisting van geld en materiaal. Als je het dan ook duidelijk zo hebt uitgelegd zou ik die persoon zeker op aanspreken en duidelijk maken dat deze factuur NIET betaald gaat worden. Centen weg maar probleem niet.................
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
Kraakjes in een auto zijn gewoon ontzettend lastig te vinden. Als je aan het rijden bent kunnen er honderden kilo's aan kracht op een onderdeel van de ophanging komen te staan. Als je met 30 over een hobbel gaat kan het gewicht van een auto virtueel makkelijk verdubbelen. Dat betekent dat op de vooras niet 600kg komt maar 1200kg, da's 600 kg per wiel. Dat zijn krachten die je simpelweg op een brug niet kunt reproduceren, laat staan bekijken terwijl je rijdt.

Aan de buitenkant zie je er niks aan, of een schokbreker, veer, ophanging rubber of iets anders aan het kraken is. Het uurloon van een dealer is ook gewoon te hoog om dit op dat niveau te gaan bekijken. Vervangen is dan, helaas, de makkelijkste en simpelste oplossing. Telkens iets insmeren, rondje rijden, vervangen, rondje rijden, vervangen onderdeel terug zetten, daar gaat geen enkele garage aan beginnen.

Ik snap je frustratie over dat de dealer zich niet kan conformeren aan je verzoek, maar tegelijkertijd zijn je verwachtingen denk ik ook niet goed. Als ik een keer met een bandenijzer onder je auto door loop en een keer aan de rubbers trek ga ik niks ontdekken, maar daar kan ik makkelijk een uur mee bezig zijn, met niks ontdekken. Dan betaal je bij de dealer 150 euro voor niks.

Bekijk het zo, schokdempers achter, zeker op dit model Polo, zijn gewoon slijtage onderdelen. Je kunt er weer een tijdje tegenaan.
En onthoud, een dealer is geen specialist. Het is gewoon een garage met wat meer technische privileges en documentatie. En daar betaal je een prijs voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tygo10
Het vervangen van onderdelen die niet stuk zijn is pure verkwisting van geld en materiaal. Als je het dan ook duidelijk zo hebt uitgelegd zou ik die persoon zeker op aanspreken en duidelijk maken dat deze factuur NIET betaald gaat worden. Centen weg maar probleem niet.................
Daar ben ik het volledig mee eens, vandaar mijn frustratie.. Heb net nog met de dealer gebeld en deze zei dat de dempers achter wel een klein beetje speling hadden en wat zweette. Genoeg reden voor de dealer om te vervangen werd mij verteld.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Heel vervelend dit verhaal, maar ik zou in gesprek gaan met de directeur ofzo.


Een ander ding wat ik duidelijk wil maken in dit topic,
We gaan hier geen klaag topic van maken dat alle dealers/garages oplichters ect zijn.
Gebeurt dit wel gaat het topic direct op slot.
Heb de dealer ondertussen gesproken en ik laat het voor wat het is.

Dit was uiteraard ook niet mijn bedoeling! Wilde gewoon even mijn verhaal kwijt om te kijken of iemand wist wat ik het beste kon doen en/of wellicht iemand een vergelijkbare situatie mee heeft gemaakt in het verleden.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en _Maarten_
Kraakjes in een auto zijn gewoon ontzettend lastig te vinden. Als je aan het rijden bent kunnen er honderden kilo's aan kracht op een onderdeel van de ophanging komen te staan. Als je met 30 over een hobbel gaat kan het gewicht van een auto virtueel makkelijk verdubbelen. Dat betekent dat op de vooras niet 600kg komt maar 1200kg, da's 600 kg per wiel. Dat zijn krachten die je simpelweg op een brug niet kunt reproduceren, laat staan bekijken terwijl je rijdt.

Aan de buitenkant zie je er niks aan, of een schokbreker, veer, ophanging rubber of iets anders aan het kraken is. Het uurloon van een dealer is ook gewoon te hoog om dit op dat niveau te gaan bekijken. Vervangen is dan, helaas, de makkelijkste en simpelste oplossing. Telkens iets insmeren, rondje rijden, vervangen, rondje rijden, vervangen onderdeel terug zetten, daar gaat geen enkele garage aan beginnen.

Ik snap je frustratie over dat de dealer zich niet kan conformeren aan je verzoek, maar tegelijkertijd zijn je verwachtingen denk ik ook niet goed. Als ik een keer met een bandenijzer onder je auto door loop en een keer aan de rubbers trek ga ik niks ontdekken, maar daar kan ik makkelijk een uur mee bezig zijn, met niks ontdekken. Dan betaal je bij de dealer 150 euro voor niks.

Bekijk het zo, schokdempers achter, zeker op dit model Polo, zijn gewoon slijtage onderdelen. Je kunt er weer een tijdje tegenaan.
En onthoud, een dealer is geen specialist. Het is gewoon een garage met wat meer technische privileges en documentatie. En daar betaal je een prijs voor.
Dat kreeg ik zojuist ook van de dealer te horen. Ik heb hier alle begrip voor. Het probleem is dat ik zelfs aan de monteur heb laten zien wat het probleem is. Als ik links achter bij de Polo sta en ik druk tegen de zijkant aan, kraakt de ophanging al heel duidelijk.

Dat de dealer de schokdempers heeft vervangen vind ik op zich niet zo’n probleem, want nu kan ik er inderdaad weer even mee vooruit. Het ging me er meer om dat ik me totaal niet gehoord voelde. Aangezien vooraf afgesproken was - op advies van de dealer - dat de schokdempers vervangen zouden worden, moest en zou dit ook gebeuren.

Er is eerlijk aangegeven dat de demper niet lek waren, maar toch zijn vervangen. Dan voel ik me wel degelijk een oor aangenaaid, aangezien ik duidelijk heb gezegd dat ze niet vervangen hoefden te worden als het gekraak er niet vandaan kwam.

Omtrent verwachting van de dealer, heb je denk ik helemaal gelijk. Ik ging er vanuit dat, aangezien het een bekend probleem is, het makkelijk te herleiden zou zijn. Ben er nu dus achter dat de dealer zeker geen specialist is en dus gewoon het eerste vervangt wat het misschien eventueel wel zou kunnen zijn.. zo kan je aan de gang blijven natuurlijk voor iets wat hoogstwaarschijnlijk gewoon een simpel rubbertje is.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
Krakend onderstel bij Polo is toch bijna altijd te herleiden aan de draagarmrubbers? Volgens mij zelfs een bekend probleem van Polo. Audi A1 van mijn rouw kraakte ook, rubbers vervangen en klaar weer.
Fijn dat je het meld. Ben ondertussen op zoek naar een VW specialist bij mij in de buurt die bekend is met het probleem, zodat het zo snel mogelijk geregeld kan worden.
 
Volkswagen  Polo AW 2018  1.0 TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!