Snowdude
Bekend lid

Na jaren Audi's , VW's en Seat's te hebben gereden ben ik overgestapt op naar een MINI.
Zo MINI is hij eigenlijk ook weer niet want kwa afmeting is hij maar 1 cm langer dan de A3 sedan.
Mag ik jullie voorstellen: mijn nieuwe MINI Clubman JCW all4 (John Cooper Works versie met 306 pk)
Totaal wat anders dan de A3 en nu is de TTS niet meer het enigste bommetje in huis.
Waarom een MINI en dan met name de Clubman zal je je afvragen?
Na 4 x een A3 te hebben gehad, 2x sedan en 2x cabrio, begon het weer te kriebelen om wat anders te kopen. Mijn laatste A3 was top maar toch miste ik was. Helemaal als je het weekenden met de TTS aan het rijden bent. Niets zo verslavend als peekaatjes.


Ik had, voordat ik de TTS aanschafte, al eens gekeken naar een MINI Cabrio JCW. Maar ik kon niet wennen aan de kap wanneer deze dicht zat. En ook de afwerking aan de binnenkant was iets waar ik me aan zou gaan ergeren.
Dus de MINI werd weer netjes terug gegeven aan de dealer en mijn zoektocht naar een vervanger van mijn A3 cabrio werd voortgezet. In mijn achterhoofd is de MINI altijd blijven hangen, wie weet ooit maar dan geen cabrio versie.
Na avonden op Gaspedaal te hebben lopen rondneuzen kwam ik een aantal mooie A3 Sportbacks tegen van het laatste type.

Kwam een hele nette 190 pk versie tegen maar de verkoper had blijkbaar belangrijkere zaken te doen en had geen zin om mij een A3 sportback te verkopen.
Next!
Toen kwam de gedachte als ik nou eens totaal wat anders koop dan wat men van me zou verwachtten??

En zo kwamen de MINI's weer ten tonele.
In mijn oude topic van de A3 had ik al verteld welke MINI's ik had gezien en gereden.
Uit eindelijk is het deze snelle Clubman JCW All4 geworden. Moest wel even wennen want alles ziet net even anders dan bij de Audi. Maar ik begin nu te wennen.
Ook kwa rijden is het een totaal andere auto, die vooral in de Sport modus veranderd in een beest. Moet zeggen dat de drive select keuzen naar sport bij de TTS minder heftig is dan bij de MINI. Zie het als een steigerend paard die , zodra je aan de teugels trekt, er ineens van door wilt gaan.
Maar goed, een heerlijk bommetje voor dagelijks gebruik. En ja, je kan er zuinig mee rijden

Ga je een beetje trappen dan ga je al snel naar de 1 op 11/13, helemaal in de Sport stand, of te wel standje draaikolk.
Deze keer heb ik besloten om niet al te veel te laten aanpassen aan de auto. (kuch kuch)

*heerlijke schaalstoelen.

Eerste update zit er alweer in, Digitale instrumentencluster en Update infotainment systeem naar die van de 2022 MINI's.
- Motor geluid over de speakers uit laten zetten. (wat een rust in de auto)
- Equalizer laten aanpassen voor een voller geluid. (nu het zelfde als van de BMW X3)
- Menu structuur aangepast van Apple carplay
- Achterlichten branden nu tegelijk met dagrijverlichting
- Open/dicht geluidssignaal.
As vrijdag ga ik de runflats laten vervangen voor Hankook Ventus Evo3. De runflats zijn harder dan non-runflats en maken ook meer afrolgeluid. En ik vind ze niet prettig rijden. Ik kom veel reviews tegen waar men de runflats inruilt voor non-runflats en dat schijnt een hele verbetering te zijn wat rijden betreft.
Vandaag de spoorverbreders binnen gekregen van MiniSpeed, deze komen erop nadat de MINI is verlaagd.
En ook hier komt er een KW V1 setje onder. Deze staat in bestelling bij Mark (Lowering tuning).
Ik twijfel nog om er 20 inch onder te gooien maar daar waar ik het bij de A3 prima vond passen heb ik dat bij de MINI (nog) niet. Hij staat nu al op 19 inch en met een juiste verlaging zullen ze beter tot hun recht komen.

*voorbeeld van een Clubman op 20 inch.


* voorbeeld, 19 inch en verlaagd
Wanneer de nieuwe banden erop zitten zal ik een update plaatsen van mijn bevindingen.
Gr. Snowdude