Snowdude's VW Golf 7.5 R variant - Lapiz Blue

Snowdude

Bekend lid
1,527
758
122
Soms lijken dingen mooier dan ze in werkelijkheid zijn. :confused:

Ik hoor jullie denken. Maar jij had toch een Clubman JCW? Dat klopt, ik had een Clubman JCW welke ik na 6 maanden alweer de deur uit heb gedaan. Laat ik het zo zeggen, de liefde tussen mij en de MINI was dramatisch bekoeld, de vonk was totaal verdwenen.
En wat doe je dan als de klik er niet meer is? Dan schop je diegene eruit :tearsofjoy: en zoek je een exemplaar wat wel bij je past en die je begrijpt.

Zo gezegd , zo gedaan. Zoektocht nummer 20234 was in gang gezet.
Prio was het moest weer een VAG product worden, minimaal 300 pk, vierwielaandrijving en het liefst een blauwe kleur.

Nog heel even lopen flirten met de BMW i4 E-drive40, vind de electro modellen van VAG niet mooi behalve de Audi Etron GT RS (kwijl), maar ik was er nog niet aan toe. Het reed super dat dan weer wel. Wie weet ooit nog eens.

Terug naar de jacht op VAG. Het is dan een afweging maken, gaan we voor de nieuwste modellen of pakken we de laatste facelift versies? Ook dat was een interne strijd. Maar ik merkte dat mijn voorkeur toch meer lag bij de modellen tot aan 2020. De nieuwe Golf, nieuw A3, het ene moment dacht ik gaaf en het andere moment weer bleehhh.. nee! Ik ben o.a. wezen rijden met de nieuwe A3 etron 204pk versie. Maar ook dat was het niet.

Internet was weer mijn beste vriend en uiteindelijk bleven er twee modellen over, een S3 Sportback of een Golf R. Beide met het bekende 2.0 blok.
Ik had een mooie Navarra Blauwe S3 SB gezien. Proefrit wezen maken, auto stond achterin de showroom terwijl ze wisten dat ik langs zou komen, en na overleg met mijn neef van de koop afgezien. Nog even met een schuin oog gekeken naar een VW Taigo, leuk model vind ik, hadden ze die 2.0 uit de Polo GTI in moeten gooien :)
Zelfs nog gekeken naar een VW T-Roc R, staan niet heel veel te koop in NL.

Tot ik ineens een Lapiz Blue Golf 7.5 R variant op het net voorbij zag komen. Foto's van de Clubman JCW opgestuurd, inruilprijs ontvangen, proefrit afspraak gemaakt en handen geschud. Ik was de nieuwe eigenaar van een Golf 7.5 R variant geworden.

IMG_1250.JPEG

Het voelde gelijk goed toen ik de proefrit maakte. Alles zit op de plek waar je het ook verwacht.
Nu was de variant geen onbekende voor mij want ik heb in het verleden een zilveren variant 2.0 TDI.

IMG_4127.JPG

Mooi blauw is niet lelijk zullen we maar zeggen. Lapiz Blue vs San Marino blue. De TTS is een tintje donkerder dan de Golf.

Blue combo.jpg

Zijn er nog plannen voor de R?
Tuurlijk zijn die er, niets blijft standaard in huize Snowdude. ;)

1. JD kuur stage 1 (staat ingepland voor eind deze maand)
2. HAS KW set (Height Adjustable springs) begin december. Dat zijn dus verstelbare veren, je moet het zien als een schroefset maar dan zonder de dempers. Dit omdat ik mijn DCC niet kwijt wil.
3. Nieuwe velgen in 20 inch voorjaar 2024. Er staan een aantal op de wensenlijst zoals : OZ Superturismo Dakar mat grey, BBS CI-R (kan ik overnemen), Brock B43, Revo RFO20 mat graphite.
 
Afgelopen weekenden de R voorzien van een aantal upgrades.

Vorige week ff langs JD in Lochem voor een stage 1 kuurtje (aanpassing nr 1).
Resultaat was een niet vervelende 377 pk en 511 nm koppel. (Racingline Turbo inlet elbow en Pipercross filter als extra)

IMG_1661.jpeg

Terugreis was, dat hoef ik jullie denk ik niet te vertellen, een grote glimlach. Vooral de tussensprintjes zijn bizar snel.

Tussendoor kwam er nog een niet geplande aanpassing (nr2). Een setje winterbanden welke ik om mijn "oude-nieuwe" set Concaver VC3 hebt laten leggen. Deze had ik destijds gekocht voor de Clubman en kwamen nu goed van pas. En omdat ik op MP de meest rare biedingen kreeg besloot ik ze maar te houden.
Omdat op de Concavers een set nieuwe banden zat heb ik deze over laten zetten op de Pretoria's. Zo heb ik voor de zomer een vers setje.

DBBCFED1-B926-4E1B-B7F2-F0EB9BCD4240.jpg
*Winterset.

En toen was het tijd voor aanpassing nummer 3.
Om 7:30 afgesproken met Mark van Lowering tuning......weer vroeg mijn bed uit net als de dag ervoor. :confused: Je moet er wat voor over hebben om je auto te voorzien van enkele aanpassingen.

Het was tijd om de R wat dichter naar moeder aarde te brengen. Niet extreem laag zoals ik altijd deed.
Deze keer geen KW V1 omdat ik de DCC wilde behouden. Het werd een HAS KW kit, Height Adjustable Spring kit, welke voor mij nieuw is.
Eigenlijk is het een schroefset zonder de dempers.
Tevens ook nog paar kleine VAG com aanpassingen laten doen, achterlichten laten branden samen met de dagrijverlichting, knipperlichten 4 x ipv de ingestelde 2 x laten knipperen (handig o.a. bij rotondes), geluidsignaal bij openen en sluiten deuren.

IMG_1693.jpeg

Na een klein uurtje zat de kit eronder. Resultaat top.

IMG_1699.jpeg

IMG_1700.jpeg

Nog even uitlijnen.
IMG_1701.jpeg

Een hoop aanpassingen in een korte tijd maar ben erg tevreden.

Voor 2024 zullen er vast nog wel een paar kleine aanpassingen komen. Maar zover zijn we nog niet.
Nu maar even genieten van de R.
 
Hoe bevalt tot nu toe de schroefveren set? Merk je verschil in tegenstelling tot een schroefset?
Bevalt prima hoor. Voordeel is dat ik nu nog steeds gebruik kan blijven maken van de DCC en dat was ik kwijt geweest met een schroefset. Ik had naar Essen Motorshow iemand mee en die heeft het aan zijn rug. Die voelde het verschil wel als hij op de individuele of sport stand staat. De rit verder maar in de comfort stand voort gezet.

En waar het mij ook om ging is dat hij voor en achter dezelfde hoogte heeft en niet teveel naar voren gaat hangen.

Tuurlijk is een schroefset nog mooier af te stellen kwa hoogte maar dit voldoet prima. Je zit wat prijs betreft tussen een setje veren en een schoefset in. Al moet ik wel zeggen dat een KW V1 tegenwoordig ook al snel richting de 1300 euro begint te gaan. En misschien wel meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruiter91
Ondanks dat mijn nieuwe auto aardig compleet uitgerust is vond diegene die hem configureerde een adaptief systeem niet de meerwaarde… Dat is dan evt wel weer voordeel met schroefset dat er niks vervalt haha.

Maar ik heb mijn auto’s altijd wel aardig verlaagd met een schroefset en zelfs keer airride. Het rijdt super nu zo echt heel
ontspannen. Maar optisch moet ik er wel erg aan wennen. Daardoor ben ik bang als ik schroefset neem ik dan toch weer veel te laag ga hehe. En toen zag ik dit bij jou en was er wel benieuwd naar.

Denk dat voorlopig zo blijft en wellicht uiteindelijk dan setje veren doe. Had Mark van Lowering hierover gesproken en om advies gevraagd
 
Ondanks dat mijn nieuwe auto aardig compleet uitgerust is vond diegene die hem configureerde een adaptief systeem niet de meerwaarde… Dat is dan evt wel weer voordeel met schroefset dat er niks vervalt haha.

Maar ik heb mijn auto’s altijd wel aardig verlaagd met een schroefset en zelfs keer airride. Het rijdt super nu zo echt heel
ontspannen. Maar optisch moet ik er wel erg aan wennen. Daardoor ben ik bang als ik schroefset neem ik dan toch weer veel te laag ga hehe. En toen zag ik dit bij jou en was er wel benieuwd naar.

Denk dat voorlopig zo blijft en wellicht uiteindelijk dan setje veren doe. Had Mark van Lowering hierover gesproken en om advies gevraagd
Snap je helemaal hoor. :) Ik ben ook altijd van de schroefsetjes maar zowel op de R als de TTS zit dus DCC.

Als ik geen DCC zou hebben dan was het sowieso een schroefset geworden hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruiter91
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!