Soms 'klapperend' geluid bij optrekken, koude motor

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort af en toe dat mijn Polo een typisch geluid maakt bij het optrekken. Dit geluid komt slechts af en toe voor, wanneer het voor komt is het als de motor nog koud is. Het geluid is na 1 à 2 km rijden weg. Auto gegevens: Polo 9n3 1.4 TDI, 80pk Bluemotion. Motorcode BMS, versnellingsbakcode JDD. Auto heeft 206.000km achter de kiezen.

Altijd moeilijk om dit soort problemen te beschrijven, maar ik doe een poging:

Het geluid lijkt klapperend en komt voor wanneer de motor in toeren omhoog gaat. De rammel begint vanaf zo'n 1500 toeren en gaat door totdat ik opschakel. Met name in de 1e en 2e versnelling is het goed hoorbaar. Het loopt gelijk aan de toeren, in de zin van: hoe meer toeren, hoe sneller het geklapper. Het lijkt een beetje alsof de motor maar op 2 cilinders loopt, maar ik heb wel power, dus dat zou het dan niet kunnen zijn. Wanneer ik het gas los laat, is het geklapper meteen weg. Zodra de motor enigszins warm is, is het ook weg. Ik wilde net het geluid opnemen, maar was dus al te laat.
De ratel is ook te horen bij stilstand, wanneer de koppeling ingedrukt is.

Er zit genoeg motorolie in het blok.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik zal proberen om een geluidsfragment te maken wanneer het 'probleem' zich weer voordoet.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Koekie
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Ik heb iets gelijkaardigs aan de hand gehad met de oude kangoo vant werk. Nooit geweten wat het was. En als ie warm stond was het weg. Ik dacht toch 2massavliegwiel, koppeling of iets in de bak.
Hmm apart. Heeft een polo 1.4 tdi eigenlijk een 2 massa vliegwiel, of een gewone vaste? Kan hier geen uitsluitsel over vinden. Mocht ie een 2 massa vliegwiel hebben, dan zou het natuurlijk kunnen dat ie aan vervanging toe is. Heb begrepen dat ze vaak niet ouder worden dan 200.000km...

Hij schakelt en koppelt trouwens nog wel super soepel, dus lijkt me dan sterk dat het echt iets met de bak en/of koppeling is...
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
@Koekemoeroetoe
Ik heb een soortgelijk probleem:
http://www.mypolo.nl/xenforo/thread...3000-toeren-met-koude-motor.8894/#post-143760

Ik heb het ook geprobeerd te beschrijven maar het lijkt een vliegwiel issue. Bij mij komt het probleem voornamelijk bij de 3000 toeren en hoger voor en bij de 3e en 4e versnelling. Ik hoor zelf de vliegwiel heel licht als ik de koppeling los heb. Ik vrees dat het een vliegwiel issue is. Mijn auto heeft echter 130.000 gelopen maar is sinds 5000km gechipt met vanaf toen dubbel het vermogen (voorheen 69pk nu 140pk). Ik denk dat al het vermogen en koppel iets met de vliegwiel heeft gedaan.

Ook bij mij geen vermogen verlies of iets dergelijk. Ik hoor alleen het geklapper/geratel. Met een koude motor lijkt het vaker voor te komen, maar heb ook wel eens meegemaakt dat ik het met een warme motor hoor.
 
Hmm hoop toch niet dat het het vliegwiel is, moet ik eerst opzoek naar een brug om de boel te kunnen repareren... Mijn polo is van bouwjaar 2008, modeljaar 2009.
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
@sambir voor zover ik het kan horen in jouw filmpje, klinkt dat geluid anders dan wat bij mij optreedt, klinkt bij jou echt meer als een mechanische ratel. Dat van mij lijkt dan, vergeleken met jouw geluid, toch meer op bijvoorbeeld een lekke uitlaat ofzo, waarbij gas onder druk 'ontsnapt'. Motor doet echt een beetje 'fut fut fut' lijkt het wel.
Kheb een filmpje gemaakt vanochtend, je kan het een heeeeeeel klein beetje horen. Zal hem z.s.m. uploaden en hier plaatsen.

Als een auto nog super strak schakelt, vloeiend koppelt, het koppelingspedaal vloeiend ingedrukt kan worden en er (stationair) geen bijgeluiden te horen zijn, dan kan het toch haast onmogelijk de koppeling zijn die het geluid produceert?
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Bij deze het filmpje, helaas is het geluid amper hoorbaar. Bij het optrekken hoor je een heel licht geklapper dat met het motorgeluid mee gaat. Beetje jammer dat zo'n driepitter van zichzelf al zo stampt bij het optrekken, waardoor het andere geluid op film overstemt wordt...

 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Heb net de VW dealer aan de lijn gehad. Mijn auto heeft een vast vliegwiel en volgens hun kan, zolang alles nog soepel schakelt, de koppeling vrijwel onmogelijk het probleem zijn.

Waar ze wel over begonnen was de spanrol van de multiriem. Omdat de 3 cilinder motoren stationair vrij onrustig lopen, heeft de dynamo een vrijloop. Soms zit de spanrol vast, waardoor de vrijloop niet functioneert. Hierdoor gaat de multiriem klapperen en geeft dit een typisch geluid. Zometeen maar even kijken of ik de multiriem zie flapperen dus, dat zou hij moeten doen iig volgens VW. Normaal gesproken komt dit alleen voor onder 1500 toeren, omdat de vrijloop dan actief is, maar wie weet blijft mij mij de spanrol vast zitten oid zolang de motor koud is. Bedenk me nu net trouwens da tik die riem de laatste tijd licht hoor piepen als de motor nog koud is. Zou het een met het ander te maken hebben? Heb geen idee eigenlijk of dit tegelijk met het klapperen van de motor opgetreden is.

Uiteraard is de andere optie de auto bij de dealer langsbrengen, zodat zij hem kunnen testen. Weet nog niet of ik dit al meteen ga doen, zal me wel weer een rib uit mn lijf kosten en als arme student kan ik dat niet altijd hebben Stick Out Tongue (maar ja, is natuurlijk alsnog goedkoper dan de auto aan puin rijden :mrgreen:).
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Het is gedaan met de polo. Klapperende geluid was blijkbaar van de klepstoters die er niet meer veel zin in hadden. Helaas te laat door gehad, nokkenas is nu compleet versleten, twee kleppen kapot en de klepstoters kapot. Dan nog alle andere dingen die erbij vervangen moeten worden (pakkingen, lagers etc.), al met al in ieder geval een reparatie van €1700,-. Kan uiteraard nog meer schade zijn en dus nog duurder worden. Vermogen was ook compleet weg, motor liep uiteindelijk op twee cilinders. Erg jammer dat het zo moet eindigen, had gehoopt het ding gewoon te kunnen verkopen. Nu maar gauw op zoek naar een andere auto en de polo daarop inruilen voor zover hij nog wat waard is.

--EDIT--

Dit is hoe hij de laatste meters tot aan de dealer klonk:


Je hoort nog nieteens het ergste geratel, maar zat echt een heel nare metaal-achtige rammel in. Precies zoals je het in films hoort, wanneer een auto pech krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Het is gedaan met de polo. Klapperende geluid was blijkbaar van de klepstoters die er niet meer veel zin in hadden. Helaas te laat door gehad, nokkenas is nu compleet versleten, twee kleppen kapot en de klepstoters kapot. Dan nog alle andere dingen die erbij vervangen moeten worden (pakkingen, lagers etc.), al met al in ieder geval een reparatie van €1700,-. Kan uiteraard nog meer schade zijn en dus nog duurder worden. Vermogen was ook compleet weg, motor liep uiteindelijk op twee cilinders. Erg jammer dat het zo moet eindigen, had gehoopt het ding gewoon te kunnen verkopen. Nu maar gauw op zoek naar een andere auto en de polo daarop inruilen voor zover hij nog wat waard is.

--EDIT--

Dit is hoe hij de laatste meters tot aan de dealer klonk:


Je hoort nog nieteens het ergste geratel, maar zat echt een heel nare metaal-achtige rammel in. Precies zoals je het in films hoort, wanneer een auto pech krijgt.
Sneu dat het zo ophoud ...

Maar als je dat geratel zo erg hoort blijf je toch ook geen 14 dagen er mee door rijden?
 
Sneu dat het zo ophoud ...

Maar als je dat geratel zo erg hoort blijf je toch ook geen 14 dagen er mee door rijden?

Het geratel was ook lang niet zo erg, vergelijk het eerste filmpje maar eens met de laatste. Heeft aan het begin ook altijd gewoon goed gelopen, alleen met af en toe een bijgeluid. Toen ie echt zo begon te rammelen en op twee cilinders ging lopen ben ik direct naar de dealer gereden, maar was al te laat dus.

@crosspoloTSI De alleereerste keer dat ik die ratel hoorde heb ik meteen olie gepeild (nadat de motor volledig was afgekoeld, dus ook wel een goede meting), maar niveau was meer dan voldoende. Dus wat er nu gebeurd is, geen idee. Misschien oliepomp verstopt ofzo.

Ik ben nu aan het kijken naar een Audi A3 TFSI uit 2010. Morgen weet ik of dat hem wordt of niet.
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!