Sport luchtfilter

@PoloDave: Goed gevonden!, ik ga dit ook absoluut toepassen op mijn TSI zodra iemand het hier is gelukt want ik snap er niet heel veel van.

Er zijn inmiddels ook al diverse inlegfilters beschikbaar.

K&N E-2997

E2997-1.jpg


Pipercross PX1819

PX1819.jpg


Helaas lijken deze in Nederland nog niet in verkoop te zijn gegaan, ook niet op ebay.
 
ik zie dat K&N hun filters voor de Tsi er nog niet lang op hebben staan, heb nog niet zo heel lang geleden gekeken en toen stond er nog niks :)
 
@PoloDave: Ik denk alleen dat beide filters uitverkocht zijn of uberhaupt nog niet te koop zijn in Nederland. Eens kijken of een verkooppunt van K&N of Pipercross aan deze versies kan komen.

Even iets heel anders, zijn er ook mensen die het luchtfilter van hun 6R hebben vervangen door een open filter?.
 
Heb EfkaImports ook al gemaild hierover, wacht nog op antwoord ;)

ITG heeft zo'n set, weet verder niet of het was is overigens, stond er niet bij.. Cold Air kits zijn nog zeldzaam blijkbaar :(

[resize=600:2btmdkdr]http://i598.photobucket.com/albums/tt62/nattsrinara/a3364068.jpg[/resize:2btmdkdr]

ziet er wel prachtig uit! Maar ik ga toch liever voor de originele behuizing
 
Ik heb me net geinformeerd bij Apec, deze zijn verdeler van BMC.
BMC heeft ook zo een model dat in je stock airbox past.
Net zoals dat model van pipercross en k&n, al lees ik meer positieve dingen van BMC

En aangezien ik al een vermogenbankmeting gedaan heb zou ik perfect voor en na kunnen vergelijken.
Meteen ook nog eens gevraagd hoe het nu zit met het chiptunen van de 1.6 TDI's :mrgreen:

Maar eerst effe geduld tot ze antwoorden.
 
EfkaImports hebben ze nu op de site staan :)
Heb vanochtend al een inlegfilter besteld, volgens hun 2 weken levertijd omdat ze uit de USA moeten komen. ben benieuwd!
 
Ik kan hem niet vinden Dave, maar wat kost de inlegfilter nou precies?.
 
Kost 69euro bij Efka blijkbaar. (had hem al na 1min gevonden E-2997 ) :twisted:
(er is geen inlegfilter bij een 1.2TSI/1.6TDI, wij hebben een "kegel" in een airbox)

Maar Apec wist me te vertellen dat het niks van zin heeft om een nieuwe/betere filter te steken als je niet gaat chiptunen.
De motor zou er geen gebruik van maken zonder het opnieuw afstellen van de ECU.

Nuja hoe dan ook het kan geen kwaad om je motor iets makkelijker naar lucht te laten happen. :mrgreen:
Ik overweeg het dan ook heel erg om het al te plaatsen en later te chiptunen.
 
TwistedBE zei:
Kost 69euro bij Efka blijkbaar. (had hem al na 1min gevonden E-2997 ) :twisted:
(er is geen inlegfilter bij een 1.2TSI/1.6TDI, wij hebben een "kegel" in een airbox)
Volgens mij wel hoor. Het Green filter dat je bij Ventura kan bestellen is een kegelinlegfilter voor de 6R. Van wat ik ervan begreep hebben ze die filters custom laten fabriceren.
De verkoper heeft ze me laten zien, ze hebben een groter filteroppervlak van geölied katoen als filtermateriaal zoals gebruikelijk bij sportfilters. Kosten inclusief reinigingskit is rond de 90 euro volgens mij, om de 20k km reinigen, filter zelf gaat een (auto)leven lang mee als het goed is. Aanschaf ervan heb ik zelf voor nu uitgesteld, toch weer bijna 100 euri en had net al de mini ecu bij ze gekocht, kan niet aan de gang blijven. Verschillende mensen op het forum hebben dit filter volgens mij wel al in hun BM zitten, dan natuurlijk ook geschikt voor de TSI of 1.4 hoewel het effect ervan zal verschillen.

Ik vraag me af of het wel klopt dat het geen zin zou hebben om van filter te wisselen als je niet op basis van de veranderde luchtinlaat je motor laat chiptunen. Het standaard motormanagement houdt toch ook al de lucht/brandstofverhouding in de gaten en stelt de inspuiting (en dus het verbruik) daar automatisch op af? Een betere beademing van de motor leidt dan volgens mij tot meer vermogen (want meer lucht beschikbaar) of bij een gelijkblijvende vermogensafgave in vergelijking tot een normaal filter tot een lager verbruik.
 
Aanvullend op m'n postje op de vorige pagina nog een interessante stukje over filters in het algemeen gevonden op een ander forum:

Over luchtfilters..

Ademnood?
De montage van een sportluchtfilter is een goedkope manier om vermogenswinst te boeken. Verwacht echter niet dat je met een ‘luchtiger’ filter meteen het asfalt aan stukken trekt, want daar heb je echt iets meer voor nodig dan alleen meer lucht. Autofabrikanten moeten op de kleintjes letten. Om te beginnen moet de kostprijs van een auto laag worden gehouden om tot een scherpe verkoopprijs te kunnen komen. Enkele honderden euro's aan extra produktiekosten kunnen voor de koper een duizenden euro's hogere aankoopprijs tot gevolg hebben. Vergeet niet dat zowel de fabrikant, de importeur als de dealer wat willen verdienen en de fiscus nog meer opeist. Voor de fabrikant is er ook nog een andere reden om de kosten zo laag mogelijk te houden. Op één auto maakt het inderdaad weinig uit of je nu een onderdeel van vijf euro of van een tientje monteert, maar als je per jaar 300.000 auto’s maakt, betekent dat wel een verschil van anderhalf miljoen. Telt best lekker aan, of niet soms?

Zoekgeraakte paarden
Luchtfilters zijn onderdelen waar de fabrikant wat op kan verdienen. Meestal gaat het hierbij om papieren filterelementen of schuimfilters. Ze laten vaak net te weinig lucht door en dat kost een paar procentjes vermogen. De gemiddelde automobilist zal van die paar zoekgeraakte paarden geen minuut slechter slapen. Wanneer je wel eens op een mooie zondagmiddag door het land rijdt, begrijp je ook wel waarom. Dat de standaardfilters na verloop van tijd moeten worden vervangen omdat ze dichtslibben, ziet de autobranche ook al niet als een nadeel. Het is een makkelijk klusje: luchtfilterbak losmaken, oud filterelement eruit, nieuw element erin, bak dicht en klaar is Kees. Op zo’n vervangingsfilter zit bovendien meer winst dan op een monteur die al gauw tien minuten tot een kwartier bezig is met het schoonmaken en in-oliën van een uitwasbaar filter.

Speciale olie
Sportluchtfilters zijn altijd uitwasbaar. Dat is te danken aan het gebruikte materiaal: foam (schuimrubber) of fijn gaas, meestal van katoenweefsel, soms van synthetisch materiaal. Bij oudere auto’s vind je nog wel eens stalen gaasfilters. Het foam-filter bestaat uit meerdere lagen. Elk van deze lagen vangt bepaalde stof- en vuildeeltjes op. Sommige filters hebben tijdens de fabricage een speciale behandeling ondergaan, waardoor stof en vuil gemakkelijk op de foamlaag blijven kleven.
Er zijn ook filters die af en toe moeten worden gereinigd met een speciale olie om dat effect te bereiken. Onder de foam-lagen zit een stuk gaas van metaal of kunststof, dat het filter vormvast maakt. Een kunststof pakking-rand voorkomt dat er lucht binnenkomt die niet is gefilterd. Dat laatste moet namelijk worden vermeden. Zelfs een zeer forse rijstijl kan wat betreft slijtage-effect niet op tegen de schurende werking van een paar zandkorreltjes.
Zo’n afdichtrand vind je ook bij sportluchtfilters bestaande uit in harmonicavorm gevouwen synthetisch weesel of katoenen gaas. Dat gaas is zeer fjn en hooguit enkele millimeters dik. Om te voorkomen dat fijne vuildeeltjes toch een weg vinden, wordt het filter doordrenkt met een speciale olie, die het gaas kleverig maakt. Daardoor blijft het vuil er in hangen. Je kent toch die ouderwetse vliegenvangers?

Werking
De hoeveelheid brandbaar gas die er in de cilinders komt, wordt niet beperkt door de carburateurs of door het injectiesysteem. Je kunt de benzine bij wijze van spreken met liters tegelijk naar binnen spuiten, maar daar krijg je eerder minder dan meer vermogen van. Een betere cilindervulling bereik je door meer lucht aan te voeren. Bij de meeste auto’s liggen de verhoudingen tussen benzine en lucht tussen de 1:7 en 1:17. De laatste jaren is bij het luchtaandeel steeds groter geworden. Zo zitten de meeste katalysator-motoren rond de 1:14.
Zoals reeds gezegd, hebben veel auto’s affabriek een filter dat wat betreft luchtdoorvoer niet het onderste uit de kan haalt. Sportluchtfilters steken in dit opzicht beter af. Ze laten meer lucht door zonder dat dit ten koste gaat van de filtering, met als resultaat een betere cilindervulling en dus meer vermogen.
Foamfilters hebben vaak iets meer weerstand dan gaasfilters. Wat betreft deze laatsten heeft met name K&N een zeer goede reputatie. Bij sommige auto’s moet zelfs een mengselverhouding worden aangepast om de motor niet te arm te laten lopen, iets wat trouwens ook bij andere filters kan voorkomen. Daar staat tegenover dan K&N-filters een flink stuk duurder zijn dan die van andere merken.

Afhankelijk van auto
Het is onmogelijk om voor ieder merk en type sportluchtfilter beloften te doen voor wat betreft de vermogenstoename. Die toename is namelijk ook sterk afhankelijk van de auto. Soms mag je de handen dichtknijpen wanneer je twee procent meer uit de motor perst, zeker wanneer origineel al een goed filter is gebruikt. Er zijn echter ook auto’s die met een ander filtertje opeens vijf tot zes procent meer vermogen leveren. Dat is niet alleen afhankelijk van merk en type auto en het gebruikte filter. Wanneer je motor al een flinke boodschap heeft gedaan en de carburateurs ook niet in al te beste conditie verkeren, is een ander luchtfilter weggegooid geld. Zelfs bij een goed werkend sportluchtfilter zul je niet meteen het gevoel krijgen dat er een compleet andere motor onder de kap ligt. Daarvoor is een vermogenswinst van twee tot zes procent echt een beetje te weinig. Om het verschil echt goed aan te kunnen tonen ben je aangewezen op de testbank. Misschien zal ook je brandstofverbruik ietsje dalen, maar dat gebeurt alleen wanneer je gaspedaal meerdere standen heeft.
Mocht bij jouw auto een sportluchtfilter geen enkel effect hebben, dan hoeft dat niet aan het filter of aan de conditie van de motor te liggen. Bij sommige auto’s is de doorlaatopening van het luchtfilter naar de carburateur(s) of het injectiesysteem zo klein dat er helemaal geen extra lucht door kan. Soms valt er met een beetje handigheid nog wel eens iets aan te passen, maar wanneer zo’n operatie echt duur wordt, wegen de kosten niet op tegen de kleine vermogenswinst.

Vormen en maten
Voor veel auto’s zijn sportluchtfilters te koop die in plaats komen van het originele filterpatroon. Ze hebben precies dezelfde maten, alleen het materiaal is anders. De montage is een kwestie van enkele minuten.
Er zijn ook filters die het originele filterhuis vervangen. Ze worden onder andere geleverd door RamAir en Pipercross. De montagepunten zijn gelijk aan die van het originele filterhuis, zodat je ook hier geen montageproblemen te verwachten hebt. Voordeel van deze filters is een nog grotere doorlaatcapaciteit, omdat ze zowel aan de voorkant als aan de zijkanten lucht doorlaten.
Een andere mogelijkheid zijn universeelfilters. Ze worden op de aanzuigbuis van de injectie of de carburateurs gemonteerd. Een voordeel is de korte weg die de lucht af moet leggen. Hou er rekening mee dat je wel de aansluiting van de carterventilatie kwijt bent. Dat kun je oplossen door de betreffende slang in te korten en er een carterventilatiefilter op te zetten. Ziet er nog goed uit ook!
Hetzelfde probleem heb je bij carburateurs met open inlaattrechters. Ook dan moet je een oplossing voor de carterventilatie zoeken. Het is trouwens niet aan te raden om met trechters zonder filter te rijden. Je motor zuigt dan beter dan de beste stofzuiger. Het gebruik van ‘trechterfilters’ (Jamex noemt ze ‘Power Socks’) voorkomt onnodige slijtage. Met hun felle kleurtje maken ze het ook nog mooier onder de motorkap.

Onderhoud
Sportluchtfilters moet je af en toe reinigen met een speciale reinigingsolie. Volledig ‘olieloos’ werken onder meer Weitec-filters, die van volledig synthetisch materiaal zijn gemaakt. Je kunt deze bovendien schoonmaken onder de waterkraan, een speciale vloeistof is niet nodig.
Hoe vaak filters moeten worden schoongemaakt hangt af van het gebruikte materiaal en de rij-omstandigheden. Foam-filters hebben meer ‘opslagcapaciteit’ dan gaasfilters, soms wel twee tot drie keer zo veel. Daar staat tegenover dat ze meestal iets minder efficiënt zijn, ze laten deeltjes door die bij een gaasfilter wel worden opgevangen. Je hoeft je echter niet ongerust te maken, de ‘dodelijke’ zandkorrel wordt echt wel onderschept.
Hoewel het in de praktijk misschien wel mogelijk is 100.000 km door te rijden met een filter, zonder merk- en meetbare gevolgen, is het beter het filter wat vaker schoon te maken. Een foam-filter zou je bij elke derde grote beurt kunnen schoonmaken, een gaasfilter bij twee beurten. Op die manier weet je altijd zeker dat je filter in goede conditie verkeert. Dat is niet alleen gunstig voor het vermogen, maar ook voor het brandstofverbruik. Dat kan namelijk met een dichtgekoekt filter wel met tien tot twintig procent oplopen. Dat krijg je ervan met ‘ademnood’.
 
wat een verhaal! :shock: maar alles netjes gelezen.
ik doe het niet voor de vermogenswinst, ik wil gewoon nog iets meer geroffel uit mijn uitlaat en was gewoon benieuwd of het een verschil maakt of niet..
zo ja, leuk, zo niet, ach weet ik dat weer ;) chiptuning zit trouwens ook nog steeds in mijn achterhoofd..

let trouwens wel op die prijs van €69! dat is ex btw.. inclusief verzenden kom je uit op €92.. kost ook niet de wereld maar toch ;)
 
Alleen de low end motoren bij een Polo 6R hebben een inlegfilter.
Die green filter dat je daar zegt is ook gewoon een kegel hoor.
Inlegfilters zijn die rechthoekige relatief platte filters.

De 1.6TDI en 1.2TSI hebben beiden een kegel in de Airbox, geen platte inlegfilter.

Er is btw al vaak aangetoond dat een k&n filter vaak niet eens beter is dan de originele filter.
Ga niet af op de dyno sheets die een fabrikant geeft.
In theorie zou het beter moeten zijn maar in praktijk is dat jammer genoeg niet zo.
Veel hangt af wat voor lucht hij aanzuigt en dan bedoel ik temperatuur.
 
extra vermogen lijkt me ook niet omdat de turbo druk geregeld wordt door de waste gate, dus er zal ook geen extra lucht de motor ingaan met zo'n filter.. het enige wat er misschien te bereiken valt is een turbo die 0,01 seconde sneller opspoold door een sportfilter. Ik zie het allemaal wel over 2 weken ;)
 
Ik ben benieuwd wat de chiptuners aanraden over het gebruik van een open luchtfilter. Een ding is zeker, het klinkt wel lekker!.
 
Zei ik toch net. "Filter zonder chiptunen heeft geen zin". :|
Dat zijn letterlijk de woorden die ik via mail kreeg als antwoord van Apec.
 
TwistedBE zei:
Zei ik toch net. "Filter zonder chiptunen heeft geen zin". :|
Dat zijn letterlijk de woorden die ik via mail kreeg als antwoord van Apec.
En die Apec verkoopt naast filters toevallig ook tuning zeker :mrgreen:.

TwistedBE zei:
Alleen de low end motoren bij een Polo 6R hebben een inlegfilter.
Die green filter dat je daar zegt is ook gewoon een kegel hoor.
Inlegfilters zijn die rechthoekige relatief platte filters.
Oh, ik was in de veronderstelling dat alle typen los in het filterhuis aan te brengen filters onder de noemer inlegfilter vallen. Weer wat geleerd.

PoloDave zei:
extra vermogen lijkt me ook niet omdat de turbo druk geregeld wordt door de waste gate, dus er zal ook geen extra lucht de motor ingaan met zo'n filter.. het enige wat er misschien te bereiken valt is een turbo die 0,01 seconde sneller opspoold door een sportfilter. Ik zie het allemaal wel over 2 weken ;)
Puur theoretisch zou je toch zeggen dat minder aanzuigweerstand voor de in te nemen lucht moet resulteren in het minder hard hoeven werken van de motor om genoeg uitlaatgas te produceren om de turbo aan te jagen, ofwel lager verbruik. Maar goed, internetbreed lijkt men het er inderdaad over eens te zijn dat de vermogenstoename niet meer dan 2-6% is. Maar een mooi diep geluid is ook wat waard inderdaad.
 
weem zei:
En die Apec verkoopt naast filters toevallig ook tuning zeker :mrgreen:..

Yup en guess what... Ze raden het mij af om nu direct al zo een filter te steken.
Omdat het niks helpt naar vermogen toe op dit ogenblik
en ze ook niet kunnen beloven dat waneer hun chiptuning rond is het daarbij zal helpen.
(niemand kan atm de 1.6TDI's van VW chiptunen jammer genoeg, de tuning bestaat maar het wegschrijven zorgt nog voor problemen)

Nochtans was ik degene die een prijs vroeg en zo een filter wou bestellen bij hun.
Dus ze raden het af dat ik iets koop bij hun (waar ze geld kunnen aan verdienen)
Dat noem ik service, niet zomaar wat geld scheppen ongeacht of de klant er iets met is of niet.

Then again naar sound toe zou het wel degelijk een verschil zijn
+ zulke dingen kan je blijven hergebruiken wat niet slecht is imo. :mrgreen:
 
Dat is zeker zeldzame service! 8-)

@weem:
Ik twijfel een beetje tussen 2 stellingen:
1: het zal alleen werken op atmorferische motoren die het puur moeten hebben van hun eigen zuigkracht in plaats van drukvulling
2: (jouwe)

maar aan de andere kant: lang niet alle uitlaatgassen gaan door de turbo, zeker niet bij constant rijden. Bij een 'slecht' (originele in dit verhaal) luchtfilter zal de wastegate gewoon een beetje dichtlopen zodat de (toch al aanwezige) uitlaatgassen meer door de turbo gaan

misschien offtopic maar vind het een superinteressant onderwerp :oops:
 
TwistedBE zei:
Zei ik toch net. "Filter zonder chiptunen heeft geen zin". :|
Dat zijn letterlijk de woorden die ik via mail kreeg als antwoord van Apec.

Wat had ik toch een fantastisch stukje geschreven vannacht, maar helaas lag de site er ineens uit en was ik alles kwijt :( . Aangezien ik geen zin heb om het te herhalen zal ik het kort houden. Ik doelde hiermee op de effecten van het soort filter (Open of gesloten, papier of katoen, carbon of plastic) Zijn duurdere varianten als BMC CDA en Pipercross Viper en Venom beter dan bijvoorbeeld een 57i set. Kort door de bocht, welke filter is volgens de tuning bedrijven het beste in welke opzet.
 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!