Sport luchtfilter

PoloDave zei:
@weem:
Ik twijfel een beetje tussen 2 stellingen:
1: het zal alleen werken op atmorferische motoren die het puur moeten hebben van hun eigen zuigkracht in plaats van drukvulling
2: (jouwe)

maar aan de andere kant: lang niet alle uitlaatgassen gaan door de turbo, zeker niet bij constant rijden. Bij een 'slecht' (originele in dit verhaal) luchtfilter zal de wastegate gewoon een beetje dichtlopen zodat de (toch al aanwezige) uitlaatgassen meer door de turbo gaan

misschien offtopic maar vind het een superinteressant onderwerp :oops:
Inderdaad interessante materie haha, vooral ook omdat ik er in principe geen verstand van heb maar het wel leuk vindt om het eens theoretisch te benaderen. Ik hoop dat er snel iemand ingrijpt die wel precies begrijpt hoe het werkt. :mrgreen:

Ander puntje wat ik me bedacht namelijk is dat er bij die filters wordt geadverteerd met het feit dat er meer respons is in de lage toerentallen. Dit lijkt ook logisch omdat bij lage toeren de turbo eerst moet worden 'opgevuld' voordat deze impact heeft op het vermogen, het turbogat dus. Als je een filter hebt die sneller lucht kan doorvoeren kan de motor met minder moeite cq. sneller op toeren komen (dus eigenlijk vergelijkbaar met het effect van een atmosferische motor, alleen krijg je bij een turbo dan nog de duw zodra de turbo op toeren is). Bij zowel een turbo als atmosferische motor heb je dus baat doordat het makkelijker is om de motor op toeren te laten komen door een snellere initiële luchtdoorlaat. Dat uit zich dan in een snellere acceleratie vanuit stationair toerental naar het toerental waarbij het maximale koppel wordt bereikt. Als de motor eenmaal rond dat maximale koppel zit zal de iets betere luchtdoorvoer als gevolg van de grote zuigkracht van de motor bij dat hogere toerental nog maar een marginale rol spelen en is de uiteindelijke vermogenswinst dus minimaal.

De winst zit dus alleen in het sneller kunnen accelereren vanuit stationair met een 'lege' turbo naar het eind van het turbogat (en een beter geluid dus haha, hoewel ik daar ook wel eens een theorie over zou willen horen want hoe kan dat eigenlijk?).
Bij atmosferische motoren leidt een sportfilter dus volgens mij ook tot een snellere acceleratie van stationair naar een maximaal koppel (alleen in dit geval zonder resulterende turboschop in je kont) maar niet tot bijzonder veel meer vermogen, mogelijk ook als gevolg van dat de 'luchtbuis' tussen filter en motor gewoon niet meer lucht kan doorvoeren (trechtereffect).
 
Filter is binnen! eerst 10 km rustig gereden om de motor te laten wennen, toen een beetje getest :mrgreen:

gedachten/bevindingen:
wat niet: geen 10000 pk, geen wielspin in zn 7, geen groupies om mijn auto heen gekregen, auto verbruikt nog steeds benzine om vooruit te gaan
wat wel: Opspoolende turbo iets beter te horen, subtiel voller geluid bij doortrekken, minimale verbetering aan bijdrage voor mijn obsessie: plof bij het schakelen :mrgreen:

in de doos:
[resize=600:3dj678kq]http://img43.imageshack.us/img43/8629/imag0123f.jpg[/resize:3dj678kq]
oud naast nieuw:
[resize=600:3dj678kq]http://img863.imageshack.us/img863/7362/imag0124p.jpg[/resize:3dj678kq]
 
PoloDave zei:
wat niet: geen 10000 pk, geen wielspin in zn 7, geen groupies om mijn auto heen gekregen, auto verbruikt nog steeds benzine om vooruit te gaan

Niet!? :?

Geen klinkers die je om de oren vliegen?
Geen C63 AMG geluid, ook niet een beetje?
Zelfs geen vallende mussen die stikken van de CO2?

Hmm.. Toch maar eens die van BMC proberen dan :P

Flinke filter trouwens, dat had ik niet verwacht!. Is het eenvoudig zelf te monteren?.
 
ja ik stond ook te kijken van de grootte, maakte me zelfs even zorgen! maar alles past perfect, letterlijk in 5 minuten gedaan. 6 Torx schroeven los en je kan het deksel zo eraf halen. slangen zijn flexibel genoeg om te laten zitten :)
meteen even naar begrenzers of iets dergelijks gezocht, maar die zijn in de filterbak niet echt aanwezig, wel vind ik de lucht aanzuiging bij de grill wel heel erg klein :shock:
 
En dat was 92 euro inclusief verzending toch? Zit er ook een reinigingskit bij?

Merkte je buiten de extra geluiden ook nog iets aan het reageren van de motor zelf (gasrespons, sportief accelereren vanuit stilstand, tussensprint etc.)?
 
zat behalve een sticker verder niks bij.. en behalve de geluiden is er niks voelbaar aan vermogen bijgekomen vanwege de turbo zelf die altijd 0,9 bar aan zal houden, dus de luchthoeveelheid die de motor in gaat is hetzelfde gebleven.
Ik zal de komende dagen even kijken of ik iets merk aan de gasrespons aangezien ik vandaag bijna alleen volgas heb gereden :twisted:

net uit verveling het halve inlaat traject tot aan de turbo uit de auto gehaald en bekeken op restricties, lijkt allemaal nog best mee te vallen :) al bied een CAI kit toch een beter resultaat vermoed ik
 
PoloDave zei:
Filter is binnen! eerst 10 km rustig gereden om de motor te laten wennen, toen een beetje getest :mrgreen:

gedachten/bevindingen:
[...] Opspoolende turbo iets beter te horen, subtiel voller geluid bij doortrekken, minimale verbetering aan bijdrage voor mijn obsessie: plof bij het schakelen
Heb je inmiddels al wat meer ervaring qua rij-/geluidservaring met het sportfilter i.p.v. het standaardfilter PoloDave? Ik zit zelf ook nog steeds te twijfelen om er een te kopen.

Wat ik me ook afvroeg, ik ben van plan de auto in onderhoud te houden bij de dealer, ik heb zo'n vermoeden dat die niet zo blij worden van een niet-VAG filter (i.c.m. de 2 jaar fabrieksgarantie/mobiliteitsgarantie). Natuurlijk kan je het originele filter weer inbouwen als ie voor onderhoud gaat maar dan zullen ze dat niet gebruikte originele filter volgens de reguliere onderhoudsinterval vervangen, zonde geld dus. Ik kan ook niet aangeven dat ze het filter niet hoeven te vervangen want dan zullen ze ongetwijfeld moeilijk gaan doen over het behoud van de (mobiliteits-)garantie. De waarheid zeggen over dat sportfilter lijkt me ook geen optie want dan komt weer de discussie dat dat mogelijk motorstoringen gaat veroorzaken waar zij niet voor willen opdraaien in de garantie.

Iemand een gedachte daarover?
 
Met een K&N inlegfilter behoud je gewoon de standaard garantie ;) Wel belangrijk is dat je de sticker op je filterhuis plakt zodat ze zien dat hier een ander filter in zit ;)
 
Bas zei:
Met een K&N inlegfilter behoud je gewoon de standaard garantie ;) [...]
Hmmm, dat verbaast me wel een beetje. Ik begreep altijd dat de dealer moeilijk doet over de mogelijke vervuiling van je luchtmassasensor door gebruik van een filter met oliefilm i.p.v. een origineel papierfilter.

Ik was tot nu toe geneigd om voor het filter van Green te gaan wat ze bij Ventura verkopen, voor in totaal 100 euro krijg je er ook een reinigingsset bij. Hoe reinig je de filters van K&N?
 
Bas zei:
K&N zit geen oliefilm op, dat sluit meer af dan dat het lucht doorlaat.
Ik wil geen eigenwijze drol zijn maar op hun site staat toch echt:
Ingeoliëd medisch katoen houdt stof en vuil aan de buitenkant om de filterwerking te verbeteren

[edit]: en dit is het reinigingskitje wat ze blijkbaar los verkopen om te reinigen en opnieuw in te oliën.
 
Hmm, dan ben ik opgelicht :evil: Mij was verteld dat ik m niet hoefde uit te blazen en dat 1x per jaar uitblazen genoeg was.
 
filter zat vol olie toen hij in de doos aankwam, dus dat kan ik makkelijk bevestigen ;) voor de rest niks nieuws ontdekt kwa rijgedrag, behalve de kostenbesparing op lange termijn zijn er geen voordelen joh..
 
Sjakie zei:
[...] Er zit gewoon weinig vermogen in die motor...
Nou, ik vind 105PK (114PK officieus) en 133 tot 140PK uit dezelfde motor na een simpele chiptuning niet zo heel weinig vermogen hoor ;), veel marge op zich.

PoloDave zei:
[...] voor de rest niks nieuws ontdekt kwa rijgedrag, behalve de kostenbesparing op lange termijn zijn er geen voordelen joh..
Maar nog steeds een voller, aangenamer geluid wat je volgens mij eerder aangaf? Ik vind 'm bij hoge toeren, vooral bij het optrekken, een behoorlijk rauw geluid maken, niet echt mooi. Ik hoopte dat het sportfilter dat wat aangenamer maakt, is het verschil de moeite waar naar jouw mening?
 
hou er wel rekening mee dat ik nooit een originele uitlaat gehoord heb he ;) dus daar kan ik niks over zeggen helaas.. ben wel benieuwd hoe die origineel klinkt eigenlijk!
 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!