weem
Lid
Inderdaad interessante materie haha, vooral ook omdat ik er in principe geen verstand van heb maar het wel leuk vindt om het eens theoretisch te benaderen. Ik hoop dat er snel iemand ingrijpt die wel precies begrijpt hoe het werkt.PoloDave zei:@weem:
Ik twijfel een beetje tussen 2 stellingen:
1: het zal alleen werken op atmorferische motoren die het puur moeten hebben van hun eigen zuigkracht in plaats van drukvulling
2: (jouwe)
maar aan de andere kant: lang niet alle uitlaatgassen gaan door de turbo, zeker niet bij constant rijden. Bij een 'slecht' (originele in dit verhaal) luchtfilter zal de wastegate gewoon een beetje dichtlopen zodat de (toch al aanwezige) uitlaatgassen meer door de turbo gaan
misschien offtopic maar vind het een superinteressant onderwerp
Ander puntje wat ik me bedacht namelijk is dat er bij die filters wordt geadverteerd met het feit dat er meer respons is in de lage toerentallen. Dit lijkt ook logisch omdat bij lage toeren de turbo eerst moet worden 'opgevuld' voordat deze impact heeft op het vermogen, het turbogat dus. Als je een filter hebt die sneller lucht kan doorvoeren kan de motor met minder moeite cq. sneller op toeren komen (dus eigenlijk vergelijkbaar met het effect van een atmosferische motor, alleen krijg je bij een turbo dan nog de duw zodra de turbo op toeren is). Bij zowel een turbo als atmosferische motor heb je dus baat doordat het makkelijker is om de motor op toeren te laten komen door een snellere initiële luchtdoorlaat. Dat uit zich dan in een snellere acceleratie vanuit stationair toerental naar het toerental waarbij het maximale koppel wordt bereikt. Als de motor eenmaal rond dat maximale koppel zit zal de iets betere luchtdoorvoer als gevolg van de grote zuigkracht van de motor bij dat hogere toerental nog maar een marginale rol spelen en is de uiteindelijke vermogenswinst dus minimaal.
De winst zit dus alleen in het sneller kunnen accelereren vanuit stationair met een 'lege' turbo naar het eind van het turbogat (en een beter geluid dus haha, hoewel ik daar ook wel eens een theorie over zou willen horen want hoe kan dat eigenlijk?).
Bij atmosferische motoren leidt een sportfilter dus volgens mij ook tot een snellere acceleratie van stationair naar een maximaal koppel (alleen in dit geval zonder resulterende turboschop in je kont) maar niet tot bijzonder veel meer vermogen, mogelijk ook als gevolg van dat de 'luchtbuis' tussen filter en motor gewoon niet meer lucht kan doorvoeren (trechtereffect).