start probleem 9n3 'koude start'

dag lieve mensen,

ik had al de forum doorgezocht maar kon geen post vinden wat mij probleem beschrijft vandaar dit post.

polo 9n3 1.4 2009
160k km

ik heb sinds aantal maanden problemen met een 'koude start'

situatie:

als de auto aantal dagen stil staat, start de auto moeilijk ook als het buiten 30 graden is zoals de afgelopen week.
in sommige gevallen valt'ie ook meteen weer uit of daalt de rpm heel laag en schiet het weer omhoog.
en als die eenmaal loopt trilt en schudt de motor tot dat het warm is (rough idle)
ik heb hem uitgelezen met de Carly OBD wat geen enkel fouten aangeeft.

ik dacht miss is het de accu dus ik had een multimeter gehaald maar deze geeft netjes 12,4 volt aan en 14.3 als die loopt.
alhoewel de accu uit 2014 dateerd. er zit een klein stickertje op waar C14 op staat (maart 2014)
ik dacht miss de bobines dan? volgens mij broertje (studeert autotechniek op school) zou die dan altijd moeilijk moeten opstarten als het aan de bobines lag.
een vriend zei tank keertje 98 ik dacht van uhhm?? is geen wonder middel. maar goed als nog gedaan en het lijkt alsof het nu erger is geworden dan bij 95:mad:

voor dat ik geld uit de pot ga trekken wilde ik eerst even hier vragen omdat ik dan misschien gericht kan troubleshooten of onderdelen kan(laten) vervangen.

distri is recent vervangen door mij broertje bij zijn stagebedrijf (hij wilde het heel graag doen)
is dit een bekend probleem bij deze auto?

ik denk zelf dat het aan de bobines ligt of de accu (als ik de label goed interpreteer is de accu 10j oud)
als ik ligjes gas geef hoor ik licht geratel onder de auto vandaan komen, de cat miss?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Distributie wel 100% op tijd?
Bougies al eens vervangen?

Temperatuur sensor zou ook nog een oorzaak kunnen zijn, van deze zou je de meetwaardes kunnen uitlezen en kijken of het klopt met de situatie waarin de auto is.

Ik zou de auto ook eens uitlezen met een degelijke testkast.
ja distri is goed, zijn stagebegeleider heeft het gecontroleerd.
bougies waren nog goed, vervanging was niet nodig.

hmm ik denk dat de temperatuur sensor wel goed is. met de Carly OBD gaf die 80-87 celsius toen de temp metertje in het midden stond op de dashboard.
maar ik zet hem wel op mij lijstje met mogelijke oorzaken. het is makkelijk te vervangen zag ik.
ik denk dat ik de accu sowieso wil vervangen.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Accu heeft niets te maken met het aanslaan van de auto.

Accu laat de motor rond draaien met starten, als je accu slecht is gaat dit langzamer of hij doet het niet.
accu vervangen zal indd niet nodig zijn maar omdat het oud is dacht vervang hem wel gewoon.
de motor slaat goed aan en dit vertraagt ook niet.
denk dat ik hem na mij zomervakantie gwn langs de garage ga. dit is wel heel lastig zo om het te pin pointen
kan van alles zijn. bobines, brandstofpomp, injectoren, compressie
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Laat je lage druk brandstofpomp/brandstofdruk van je fuel rail tijdens starten eens nakijken.
Ik had exact dezelfde problemen met m'n 9N3 1.2 en toen was de brandstofpomp defect.

Bij het optillen van de pomp uit de brandstoftank liep heel het brandstofsysteem zo leeg. Iets in de pomp lek/defect.
Na enige tijd stilstand zat er dus geen brandstof meer in de brandstofgalerij en moest alle lucht eerste door het systeem geduwd worden wat resulteert in heel laat/slecht starten.
De brandstofdruk was dan ook heel laag en kwam pas na een hele tijd starten weer terug.

Nieuwe pomp erin en nooit meer last van gehad.
Ook als ik de pomp nu uit de tank haal lekt er zo goed als geen brandstof uit het systeem/de pomp terug in de tank.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Laat je lage druk brandstofpomp/brandstofdruk van je fuel rail tijdens starten eens nakijken.
Ik had exact dezelfde problemen met m'n 9N3 1.2 en toen was de brandstofpomp defect.

Bij het optillen van de pomp uit de brandstoftank liep heel het brandstofsysteem zo leeg. Iets in de pomp lek/defect.
Na enige tijd stilstand zat er dus geen brandstof meer in de brandstofgalerij en moest alle lucht eerste door het systeem geduwd worden wat resulteert in heel laat/slecht starten.
De brandstofdruk was dan ook heel laag en kwam pas na een hele tijd starten weer terug.

Nieuwe pomp erin en nooit meer last van gehad.
Ook als ik de pomp nu uit de tank haal lekt er zo goed als geen brandstof uit het systeem/de pomp terug in de tank.
hmmm dit kan hem wellicht zijn.
hoe heb jij de brandstofpomp/brandstofdruk van je fuel rail nagekeken? of heb je het bij een garage laten doen?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
hmmm dit kan hem wellicht zijn.
hoe heb jij de brandstofpomp/brandstofdruk van je fuel rail nagekeken? of heb je het bij een garage laten doen?
Dit is mijn 1.2 MPI maar voor zover ik weet is dit hetzelfde bij de 1.4.
Aan het einde van de fuel rail / brandstofgallerij zit een soort autobandenventiel. Grijze dopje eraf draaien en sluit hierop een manometer aan en je kan de brandstofdruk aflezen.
Dan eens op verschillende momenten bekijken (na lange stilstand, tijdens moeilijk starten, tijdens draaiende motor etc)

Volgens de Haynes werkplaatshandleiding is de ondergrens toelaatbare brandstofdruk 2.5 bar.

Ventiel hier aangeduid met een rode pijl:
1687789277399.png

Voorbeeldje:
AJFCJaXcHwa4kxK95R-Wup_ppOj5RE5K5V_zWKNhCfwmlh-TB3KjzXjuhYxlSufODLBPnbRBKh1WcpCpRguDIRZnIAHNEhX0glgVL4MHz8h87QgLYtC4SWOEuR1gsziHyT16Kf1LhuJ9QyzEJUbHPD_cwjBO0B6dy2m3b5Nya6O42zuoskRvSiVcWPJLFILvAIFzTWH-Y8V8wAeNp18brPJWWq5o7wsAHBpm4O-nJRXet7Y8uS7hcqFQ6OMxURzypwe6VH9qHi2CiXJdpXBwIDqIDDO6qQ4tNrXhV0PUx9l0G3NK_8zZjcLmsOtjGf4tNKiBmdOfXADamOILuHHUSuRwVmEH_shsEca_Cr2a7h-fcgX7FbYNqlvUqrWSyn89lpXGWZs_ownwaXcfkyIRnIchE_sv57Lz0Uw60-lRnAHof_3aYS94E7aSv_rhS1gIfQxygLgGmtFIS-LRAAnd0K0Y-5LbSdMVCdDSkBjZeKuobdf9gc_Uak5U2iA0WnaANq8kVRMMWVqUGq8Gr8jubzzCvW7f1ls0U-VAasZ5E5S4t6mN366-SjTGxxbSwyv34yXf6GzvEKUtNd8eNkdJK3NTpx3c3mzm5sI2HDwmkcWKYJbIBFs_WZNY-ytUAVo8PO7tECWtfnC714ZW6LyETGQ1lt5-uPAZ6RAGAsGVTGBouwmVzbQYkULaH1Bq-XLZr2-udqSgiO8aMqLPOWcd_rDDMsecV--1VpvFDS9DjP5alvWLyFysSoaO1NEbbtuxM6gONOpsuKICUNKZ9b1O5wZ8R971EsHzzMcOy23H_GVfcZRW3Qi3ZhZ9FVs7gzY_0SfyZsN8W4B-MO9xmlNLWFl7dj2igY8CitWIZoKJNWmo0rICQgTQOp_otvJP-j_AcownrHlZirEYMqCjxdVDUw=w980-h1307-s-no
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Max1996 en Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!