Zou dit ook te maken kunnen hebben met het vliegwiel? Als ik mijn koude motor start hoor ik ook iets ratelen en schokt het toerental een beetje, als ik de koppeling indruk is het ratelen weg, als ik de koppeling los laat is het weer terug.

Eens ik een beetje gas heb gegeven is het geratel weg
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
mmm als je dat zo zegt, ja, dan is jou vliegwiel waarschijnlijk aan vervanging toe!
Of je versnellingsbak moet wel heeeel erg kapot zijn? maar ik zet t op vliegwiel. Gaat vaker kapot bij de 1.6TDI (2-massavliegwiel, duur grapje!)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
mmm als je dat zo zegt, ja, dan is jou vliegwiel waarschijnlijk aan vervanging toe!
Of je versnellingsbak moet wel heeeel erg kapot zijn? maar ik zet t op vliegwiel. Gaat vaker kapot bij de 1.6TDI (2-massavliegwiel, duur grapje!)

Voorlopig heb ik geen andere klachten, ik ga het wel eens laten nakijken, stel dat het toch het vliegwiel zou zijn wil ik niet dat ie eraf vliegt en verdere schade zou veroorzaken :) versnellingsbak zal het wel niet zijn, die schakelt nog goed..

duur grapje idd, ik neem dan ook meteen de koppeling mee moest het zo zijn, ookal is mn koppeling nog goed.. tenzij het een klein onderdeeltje zou zijn dat de aanleiding zo kunnen geven, veren bv...

ik ga in de tussentijd eens kijken of het nog voorvalt als ik het toerental verhoog met vcds, heb een imitatiekabel besteld, benieuwd of dat zal lukken.. anders zal het via longcoding worden met obd-eleven
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
Als je vliegwiel wel de oorzaak is, zou ik dit zo snel mogelijk willen laten checken en eventueel repareren!
het gebeurt meer dan eens dat zon vliegwiel dusdanig beschadigd raakt dat deze in onbalans komt en je hele versnellingsbak naar de filistijnen helpt. Dan is ineens +/- 1000 euro voor zon vliegwiel niet meer heel duur!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Als je vliegwiel wel de oorzaak is, zou ik dit zo snel mogelijk willen laten checken en eventueel repareren!
het gebeurt meer dan eens dat zon vliegwiel dusdanig beschadigd raakt dat deze in onbalans komt en je hele versnellingsbak naar de filistijnen helpt. Dan is ineens +/- 1000 euro voor zon vliegwiel niet meer heel duur!

Valt dit uit te lezen of moet hier echt naar gekeken worden? Stel dat die aan vervanging zou toe zijn, welke vliegwielen zijn aan te raden?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
Valt dit uit te lezen of moet hier echt naar gekeken worden? Stel dat die aan vervanging zou toe zijn, welke vliegwielen zijn aan te raden?
Als je echt een goed vliegwiel wilt hebben met bijbehorende koppeling, dan raad ik je deze aan.
Dit vliegwiel ga je never niet kapot krijgen.
Kies dan voor: Standard Pressure Plate
Kost circa 500 euro incl verzenden en btw. (koppeling, vliegwiel, drukgroep alles zit erbij)
Heb hem zelf ook onder mijn auto, wil echt niet meer zonder rijd zoveel beter.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Als je echt een goed vliegwiel wilt hebben met bijbehorende koppeling, dan raad ik je deze aan.
Dit vliegwiel ga je never niet kapot krijgen.
Kies dan voor: Standard Pressure Plate
Kost circa 500 euro incl verzenden en btw. (koppeling, vliegwiel, drukgroep alles zit erbij)
Heb hem zelf ook onder mijn auto, wil echt niet meer zonder rijd zoveel beter.

ik had gehoord dat enkel massa vliegwielen minder aangenaam zouden rijden of meer trillen. Aangezien jij deze hebt wat is je ervaring ermee? Beter dan DMF? Minder trillingen of meer? Aangenamer voor je voet?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
ik had gehoord dat enkel massa vliegwielen minder aangenaam zouden rijden of meer trillen. Aangezien jij deze hebt wat is je ervaring ermee? Beter dan DMF? Minder trillingen of meer? Aangenamer voor je voet?
Trillingen zijn het zelfde gebleven daar merk je echt totaal geen verschil in, maar dit vliegwiel rijd echt veel beter dan een DMF dat kan ik je garanderen, ik heb 60.000 met DMF gereden, en nu ong 35.000 met enkel massa, en ben er echt tevreden mee.
Vroeger wanneer het koppel er echt in kwam merkte je gewoon dat het vliegwiel het niet zo leuk vind, deze geeft geen kick. Vind alles wel best.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Trillingen zijn het zelfde gebleven daar merk je echt totaal geen verschil in, maar dit vliegwiel rijd echt veel beter dan een DMF dat kan ik je garanderen, ik heb 60.000 met DMF gereden, en nu ong 35.000 met enkel massa, en ben er echt tevreden mee.
Vroeger wanneer het koppel er echt in kwam merkte je gewoon dat het vliegwiel het niet zo leuk vind, deze geeft geen kick. Vind alles wel best.
Hoeveel had je in totaal betaald? Stukken + montage?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
nog eens even een rare vraag: wanneer heeft de auto voor het laatst onderhoud gehad? luchtfilter oid?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
mm je zou kunnen overwegen om de verstuivers te laten testen?
Ik weet dat t een zwak punt is bij deze generatie diesels...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb exact dezelfde model polo. Ook 1.6 TDI 2009 model 2010.

mijn verhaal is dat toen dit probleem begon, reed ik op de snelweg vermogen helemaal weg, kon alleen Max 70-80 rijden, stotterde en verzoop leek wel. ANWB geweest die zij “vermoedelijk” injector.

weggesleept naar vw dealer die zei na 1-2 dagen dat het idd een verstuiver is. Ik dus met de vraag weet je zeker dat dit het probleem oplost met het stotteren? Hij zei wat wij zien is het 1 verstuiver en dan zal het probleem niet meer voorkomen.

gerepareerd voor een mooie bedrag van 821,- dus 1 verstuiver. Later kreeg ik te horen dat vw werkt met refurbished verstuivers :(

anyway het probleem is er weer en vraag me echt af of dit ook ligt aan een verstuiver of toch iets anders. En wat kan vw doen gezien ik al een reparatie heb laten uitvoeren!?


Ook het verhaal met het trillende/schokkende geluid bij koppeling halverwege indrukken geldt voor mijn polo.
 
VW  Polo 6R  1.6 TDI 75 PK 
Welkom op het forum. Waarom stel je jezelf niet voor en open je een topic m.b.t. jouw probleem. Uitlezen lijkt mij de beste optie en kijken of er een storingcode in staat. Een Polo 1.6 TDI heeft 4 verstuivers kan zomaar zijn dat het nu een andere is die een zelfde storing als de vorige veroorzaakt. Ik kan uit je verhaal niet opmaken of het probleem weg is weggeweest na de reparatie van de VW dealer.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Hoi ik ben Eric,
35 jaar. heb een vw polo 1.6 TDI gekocht was een import uit België met daarin keurig alle papieren carpass en onderhoudshistorie ( dealer onderhouden) ook gecheckt bij de dealer.

polo reed toen fijn geen problemen, altijd Shell getankt. Had een lange tijd vpower maar nu normale diesel. Onderhoud altijd keurig op tijd geen grote dingen moeten repareren.

wel merkte ik op dat de polo dus onregelmatig stationair liep.

mbt jou vraag probleem was toen even opgelost na paar maanden is dus exact dezelfde klacht terug gekomen.

ik ga inderdaad de auto uitlezen vcds of vagcom, ik zoek dus ook iemand die ervaring heeft met diagnose en niet bijv functies aan of uitzetten.
 
VW  Polo 6R  1.6 TDI 75 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!