Tuning 1.2 TSI met Ventura box

Bij voorbaat excuus voor de enigszins crosspost vanuit het Mijn Polo forum waar ik de volgende opmerking maakte:
weem zei:
Als 'afwerking' wil ik het Polo logo nog laten verwijderen en zit er aan te denken om na een paar duizend kilometer een Ventura box te laten monteren. Zou een seconde schelen bij de acceleratie (naar 8,7 dus), 28PK meer en een hogere Vmax van 210KM/H. De informatie op internet over deze boxen niet bepaald consistent. De een vind het oplichterij, de ander is juist weer positief maar er lijkt toch vooral een oorlogje te woeden tussen de aanhangers van JD Engineering en Ventura zonder dat ik echte dynocijfers kan vinden.
Dacht dat het misschien gepaster was om het hier in de tuningsectie te vragen.

Ik heb al het nodige op internet lopen zoeken naar concrete cijfers maar zoals ik al min of meer aangaf in de andere post eindigen forumdiscussies over dit onderwerp doorgaans in moddergooien over en weer. Enerzijds door mensen die 'echte' chiptuning aanhangen, anderzijds door degenen die beweren dat een box net zo goed is qua functionaliteit (en beter omdat ie te verwijderen is waardoor geen problemen ontstaan met garantie).

Op zich ben ik geïnteresseerd om m'n 1.2 TSI net een beetje vlotter te maken met de (in dit geval door Ventura) beloofde eerdere turbodrukopbouw met daardoor meer koppel, pk's, acceleratie en hogere topsnelheid.

Voor zover ik kan zien lijkt het nog onmogelijk om de TSI op de reguliere wijze te chiptunen via de ECU (behalve dan de bijzonder dure oplossing via Abt) a.g.v. de encryptie van het motormanagement, dat dus nog los van het feit dat je daarmee je garantie verspeelt. Een box biedt dan uitkomst met vergelijkbare resultaten door het 'manipuleren' van het motormanagement, volgens Ventura blijven daarbij de standaard parameters waarop het MM ingrijpt intact waardoor motorschade door overbelasting niet aan de orde zou zijn.

Iemand hier die ervaring heeft met het via een Ventura Box tunen van specifiek de 1.2 TSI of eventueel met een andere motor? Ben ook vooral benieuwd of iemand ook daadwerkelijk harde data heeft van een rollerbanktest.
 
1.2 tsi's kunnen verschillende chiptuners al een tijdje tunen hoor.
Het zijn de nieuwe 1.6 tdi's waar ze nu ongeveer met klaar gaan zijn.

Maar als ik jou was zou ik NOOIT voor zo een (cheap) powerbox ding gaan.
Zulke dingen zijn niet specifiek voor jouw auto gemaakt. (de ene polo is de andere niet)

Een op maat geschreven remap is hetgene wat je wil en mag je zeker niet op bezuinigen.
In eerste instantie zullen ze alle 2 mss evenveel vermogenwinst geven maar op lange termijn ben je beter af met een deftige remap.
Zeker als je naar levenduur gaat kijken want niet elke auto kan evenveel aan.
 
wat ik altijd gehoord is dat die powerboxen echt nest is
en wat ik gezien heb ook, zwarte rook uit de uitlaat

1.2 TSI's kunne ze idd al chiptunen
de 1.6 TDI's gaat over een ±2weken gaan
kostprijs hiervan gaat rond de 400€ zitten
prijs zal natuurlijk wel overal wat anders zijn

maar voor powerboxen ben ik niet te vinden, zeker niet op nieuwe wagens..
 
Ziptuning werkt ook al aan de 1.2TSI, ik weet niet of dit een powerbox is.

Ik heb gelezen dat een powerbox bij het starten van de motor een tijdje nodig heeft om te activeren. Maar wat je leest is niet altijd waar, ik heb er zelf geen ervaring mee dus een goed oordeel kan ik er niet over geven.

Ik wacht zelf op JD.
 
Vond het knap dat ziptuning de TSI al in de eerste week op de website had staan.. vertrouw ze voor geen cent daar..

JD zal idd wel een goede reden hebben dat ze zo lang wachten, al twijfel ik wel tussen JD en Abt, aangezien je daar je garantie houdt..

€€€ vs Garantie hmm..
 
1.2 TSI is te tunen via je eigen VW Dealer (wel die tering dure ABT tuning--> 1499 euro dacht ik) maar goed garantie verloopt dan nog steeds via je officiele dealer.
maar zoals gezegd... money vs. guarantee...het is maar waar je om geeft
 
JD en tevens ATM hadden het over een nieuwe ECU module waar een nieuw soort kabel voor nodig is. De chip van ATM komt in Maart, en JD had het begin Oktober 2010 nog over 'binnen een half jaar'.

Wat betreft ziptuning is het inderdaad bijzonder dat zij wél OBD kunnen chippen, of zou het toch een PB zijn?.

Ik zou wachten en dat is ook precies wat ik doe. :roll:
 
Ik heb m'n TSI afgelopen zondag opgehaald en er inmiddels al wat mee kunnen rijden om te kijken of ik niet zo ook al tevreden was. Op basis van de prestaties zoals ik ze nu zie heb ik vooralsnog maar besloten het niet te doen, mede door alle onduidelijkheid en tegenstrijdige berichten over (power)boxen. Rechtstreeks aan de ECU door een niet geautoriseerde tuner is geen optie wat mij betreft gezien de garantie die ik daarmee verspeel.

Hij trekt overigens heerlijk vanaf de 2e versnelling, in de 1e vind ik 'm echter erg lastig van de plek komen. De vraag is of chiptuning dit turbogat in de 1e versnelling überhaupt verhelpt of dat je het hogere aantal pk's alleen merkt in een snellere totaalacceleratie naar 100, 1 seconde, en een hogere top.

Wel nog met de verkoper gesproken over de Abt optie en aangegeven dat ik 1500 euro wel erg gortig vond voor het vervangen van een chip. Zijn verklaring was dat een groot deel van dat bedrag zit in de garantie die je behoudt, ofwel, een 'reservering' voor hun voor alles wat onder garantie eerder dan normaal kapot gaat.
Deed me wel afvragen wat er na die 2 jaar garantie gebeurd, met de chip erop gaan de onderdelen nog net zo hard eerder kapot maar moet je er dan wel zelf voor opdraaien, lijkt me dus geen goede lange termijn investering.
 
ligt voor (even laag ingeschat) 70% aan de eigenaar van de auto of en wanneer er iets kapot gaat, en voor de rest kan de auto natuurlijk een zwak kindje blijven tegenover andere (dezelfde) blokken.. Al kan je met turbodiesels wel je bak kapot trekken met dat extra koppel

alles draait om goed warmdraaien en afkoelen na een chip, en opassen als je naar het buitenland gaat ivm eventueel slechtere brandstoffen.

de ene auto draait 3 ton met een chip, de ander is op na 2,5 ton zonder chip..
en denk ik dat de chiptuner zelf ook een rol kan spelen..

er zit gewoon een grote marge ingeprogrammeerd in het management om met al die brandstoffen om te gaan, en na het chippen gaat hij gewoon veel beter om met onze goede brandstof :) en voluit rijden doe je ook niet 100% natuurlijk dus dan belast je je auto ook niet meer dan normaal
 
Bedankt voor de reacties allen.

Maar ik begrijp dat er dus niemand tot nu toe feitelijke praktijkervaring heeft met de TSI module? (zie zo links en rechts hoor ik overigens wel mensen op het forum melden met hun BM langs Ventura te zijn geweest).

Twijfel nog steeds, kan op internet geen uitgesproken negatieve berichten vinden behalve mensen die beweren dat men 'heeft gehoord' van gevallen waarbij de prestaties op de rollerbank van een meestal concurrend tuningbedrijf zouden tegenvallen. Ventura zelf geeft dan echter net zo hard aan dat de testcondities een vertekend beeld geven.
 
Het feit dat elke auto DEZELFDE module krijgt is al een reden om er weg van te blijven.

Elke auto is anders en iedere auto moet ook net dat tikkeltje anders afgesteld worden om een bepaald vermogen te halen.
(daarom haalt ook de ene wagen niet de hoge resultaten die een andere wel haalt)

Zo een tuningbox is ALTIJD slechter dan een tuning op maat.
Zowel naar resultaat en vooral naar levenduur/slijtage.
 
TwistedBE zei:
Het feit dat elke auto DEZELFDE module krijgt is al een reden om er weg van te blijven
Ik snap de principes en gevaren van een standaard powerbox wel, veel mensen hebben het over een doos met weerstandjes die het motormanagement misleidt met verkeerde sensorwaarden en interne beveiligingen omzeilt. Natuurlijk is dat niet de bedoeling of goed op de lange termijn.

Hoewel dat vroeger wellicht inderdaad het geval was (ik ben niet in de materie thuis) lijkt het in het geval van Ventura toch om een geavanceerder systeem te gaan. De box betreft een module:
stekkeerunit-1.png

die met meerdere stekkers aan de verschillende sensoren en het motormanagement wordt verbonden. Ze spreken zelf over een externe ECU die de brandstofinspuitcurve wijzigt alsmede de daarvoor benodigde eerdere en verhoogde turbodrukopbouw om in combinatie met die gewijzigde curve tot een optimale verbranding te komen (ivm co2 waarde en verbruik).
Klinkt link moet ik toegeven maar toen ik ze een tijdje geleden aan de lijn had was hun verhaal dat de intrinsieke beveiligingen van het VW motormanagement (temperatuur, turbodruk etc.) intact blijven.

Voor zover ik het op hun site kan opmaken betreft het ook niet één module voor alle type motoren maar een grote reeks aan verschillende types, zie hier hun lijstje.

Ik besef dat het een zeker risico met zich meebrengt maar rechtstreekse ECU tuning door derden is wat mij betreft niet aan de orde omdat daarmee ook de garantie komt te vervallen. De officiële Abt optie (mèt garantiebehoud) is met ruim 1.500 euro naar mijn mening veel te duur.

Deze externe unit (€485,-) is voor elke beurt te verwijderen en blijkbaar niet te traceren in het MM. Prestatieverbetering is naar eigen zeggen een plus 28PK (+27%) en 40NM (+23%), bij Abt is dat respectievelijk 35PK en 45NM.

Ook bij Abt lijkt het om niet meer te gaan dan een andere (of anders geprogrammeerde) chip, hoewel het hier natuurlijk om de 'interne' ECU gaat (maar dus geen gewijzigde turbo of injectoren etc.). De slijtage aan de standaardonderdelen valt blijkbaar binnen de normen mits je, zoals Polodave al aangeeft, fatsoenlijk met je materiaal blijft omgaan.

Het enige waar ik dus nog naar op zoek ben is iemand die zo'n ding ook daadwerkelijk heeft ingebouwd en wat de ervaringen ermee zijn qua prestatieverbetering en tracering bij de de VW garage bij onderhoud :|.
 
Ik zie in die link toch nog steeds maar 1 module per type wagen hoor... ;)

Wat ik wil zeggen is dat bv. mijn 1.6 TDI 105pk niet dezelfde is als iemand anders zijn (fabrieks) identieke 1.6 TDI 105pk.
Iedere chiptuner zal dit bevestigen. 2 identieke wagens/motors zullen zo goed als altijd verschillende resultaten boeken.

Feit is en blijft dat zo een box hoe geavanceerd hij ook is altijd hetzelfde programma bevat, eentje dat algemeen geschreven is voor dat type wagen, niet afgestemd op jouw specifiek voertuig. ==> cheap ass solution imo.

En wat je zegt over garantie verliezen met chiptunen, dat valt zo goed als niet te traceren.
Zo een box die er zichtbaar bijgekomen is dat valt pas op ! Verwijderen voordat je op onderhoud gaat, allemaal goed en wel...
(maar heb eens een stevig ongeval met zo een ding onder je motorkap, de politie of je verzekering zal je graag zien komen...)

Beide mag in principe niet, naar verzekering of garantie ! Tenzij je genoeg geld wil geven voor de ABT optie.
Maar echt chiptuning (OBD) blijft het minste zichtbaar of lastigste na te kijken. (geen fysieke aanpassing)

Het is trouwens niet dat als je het zou uitlezen dat daar dan in koeien van letters x-aantal pk staat he.
Het gaat hier om ongelooflijk veel kleine instellingen die kwasie niet (direct) herleid kunnen worden naar een vermogen toename.
Wat dan nog eens moet bewezen worden op een rollenbank. (als je auto in het vb. van een ongeval nog kan rijden that is...)


Nuja ik heb een duidelijke voorkeur voor het echte werk ipv zo een box dat is wel duidelijk lol. Big Grin
Die dingen kunnen perfect goed werken en prima resultaten boeken maar de verfijning dat je krijgt bij een tuning op maat kan je gewoon niet evenaren.
 
TwistedBE zei:
Ik zie in die link toch nog steeds maar 1 module per type wagen hoor... ;)
Kijk even naar het 7e kolommetje met de naam 'type module' op deze link die ik al noemde ;).
Je zult zien dat de verschillende motoren verschillende typen modulen hebben (de 1.2 TSI heeft module TSI-3).
Overigens weet ik net zo goed niet wat dat waard is maar het wordt iig gesuggereerd dat elk van die modules andere parameters hebben die aansluiten op het type motor waarvoor ze zijn geprogrammeerd.

Ik wil ook absoluut niet bestrijden dat OBD tuning doorgaans tot betere resultaten leidt maar ik heb toch echt twijfels bij de niet-traceerbaarheid daarvan. Als de VAG computer eraan hangt tijdens een motortest (bijv. APK) zullen daar geremapte en dus afwijkende waarden uit voortkomen (turbodruk, inspuiting etc.).

Qua verzekering lijkt het me sterk dat hier problemen mee te verwachten zijn bij bijv. een ongeluk, het is nou niet bepaald een grote of mechanisch gevaarlijke modificatie aan je auto zoals NOS-flessen op je achterbank en de prestaties i.c.m. de originele motoronderdelen stijgen minder dan bij de Abt-tuning. De extra belasting van de motor lijkt me dus niet onverantwoord. Denk zelfs dat ie zonder problemen door de APK zou komen.

Anders wordt het als de motor in de fik vliegt en een verzekeringsexpert onder de motorkap gaat kijken maar dan nog denk ik niet dat zo iemand tussen de verkoolde onderdelen van een complexe motor een klein doosje kan onderscheiden of herleiden wat het is tenzij daar echt naar gezocht wordt door een kenner.

Bedankt voor je commentaar niettemin, ik begrijp je reserveringen maar toch blijven alle methodes zo hun voor en nadelen houden, zij het prijs, resultaat, risico's. Daarom ben ik dus op zoek naar praktijkervaringen :mrgreen:.
 
Je zegt het nu toch zelf ! Elke 1.2TSI 77kw krijgt die wel bepaalde module (TSI-3)
Dus elke type wagen krijgt dezelfde module met dezelfde instellingen.
Op papier is het dezelfde motor met hetzelfde vermogen maar in de praktijk is dat niet zo.
Eenzelfde auto kan van de fabriek uit een totaal ander OBD programma hebben tov een wagen die bv. een jaar ouder is. (zie mijn eigen wagen op papier is dat een 1.6TDI 77kw/105pk in praktijk zit ik 11pk hoger)
Ze kunnen trouwens tijdens een onderhoud (op aanraden van VW) een nieuw programma inlezen om eventuele verbeteringen door te voeren. (wat niet vaak gebeurdt maar het kan dus wel)

In belgie mag je geen enkele aanpassing doen aan je wagen om het vermogen aan te passen.
Van zodra dat je ook maar een beetje afwijking hebt tov wat op je roze kaart staat kan de verzekering zich terugtrekken. (ivm het niet conform zijn met je inschrijvingsbewijs)
In theorie wil dit zeggen dat ik al in de problemen zit, ik heb mijn wagen stock laten testen op de rollenbank en ik heb al 116pk/278nm.

(Dat dit in Nederland anders is kan wel zijn maar ik schets hier het totaal plaatje een beetje, er zitten hier ook redelijk wat belgen)

En geloof het maar ze zoeken grondig (met experts) todat ze iets vinden wat niet in de wagen hoort zodat ze niet hoeven te betalen...
OBD tuning checken ze in normale omstandigheden niet, (te omslachtig) tenzij daar grondige redenen toe zijn.
 
TwistedBE zei:
Je zegt het nu toch zelf ! Elke 1.2TSI 77kw krijgt die wel bepaalde module (TSI-3)
Dus elke type wagen krijgt dezelfde module met dezelfde instellingen.
Op papier is het dezelfde motor met hetzelfde vermogen maar in de praktijk is dat niet zo.
Eenzelfde auto kan van de fabriek uit een totaal ander OBD programma hebben tov een wagen die bv. een jaar ouder is. (zie mijn eigen wagen op papier is dat een 1.6TDI 77kw/105pk in praktijk zit ik 11pk hoger)
Ah, nu begrijp ik je, dacht dat je het over één en dezelfde module had voor alle benzine- cq. dieselmotoren.

Puntje over het kentekenbewijs (wat bij jullie roze kaart heet blijkbaar) lijkt me inderdaad ook valide hoewel ik me toch afvraag in hoeverre een verzekeringsexpert hier naar kijkt als daar geen concrete aanleiding toe is. Maar niettemin goed om mee te nemen in de overweging.
Hoe zit het dan met de officiële Abt-tuning, moet ik hiervoor dan ook opnieuw een typekeuring laten uitvoeren inclusief een nieuw kentekenbewijs i.v.m. m'n verzekering?

Ironisch vind ik dan wel dat er veel gevaarlijker modificaties aan je auto te maken zijn die potentieel dan niet leiden tot een conflict met de verzekeringsmaatschappij (montage van crappy aftermarket filters, accu's, (sier-)bekabeling, ledlampjes, slechte Chinese imitatievelgen met flutbanden etc.).

Wat een gedoe ook zeg voor een beetje meer pret.

Dank voor je reactie in ieder geval wederom :) .
 
Het feit dat elke auto DEZELFDE module krijgt is al een reden om er weg van te blijven.

Fabrieksaf krijgen alle auto's van hetzelfde type en bouwjaar toch ook de zelfde ecu mee?

Het lijkt mij dat de modules in een veilige waarde zijn afgesteld zodat je deze veilig kan gebruiken.

Als je een auto echt op de rollenbank laat tunen met een afgestemd programma op jou setup, zal hierop een veel kleinere veiligheidsmarge in zitten.

Ik denk dat het gewoon de keuze is van de bestuurder of ze veilig wat extra vermogen willen.
Of dat ze het maximale uit de motor willen trekken dus risico's hebben.
 
Dezelfde ecu hebben ze wel, maar de software die erop staat kan verschillen.
(ook al hebben de 2010 modellen van bv. De golf gti toch een andere ecu dan bv de 2009 versie, beiden golf 6)
Maar dat wil niet zeggen dat ze dezelfde software hebben !
Zoals ik al zei je VW garage kan die ook vernieuwen als het nodig zou zijn.

Btw. chiptuning wil niet persee zeggen dat je betere resultaten zal hebben.
Maar vooral dat het een betere/volledigere manier van tunen is.
Daarom dat de resultaten doorgaans lager liggen bij zo een box.
Omdat ze zich beperken bij de "simpelere" instellingen en dus minder verfijnd zijn.

Je kan ook voor eco tuning gaan bv. Zelfde pk's maar enkel meer Nm.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!