Goed, om dan maar een eind te breien aan dit topic heb ik vanmiddag rechtstreeks via mail contact gezocht met Ventura.
Pré was alvast dat ze een paar uur later al reageerden met het onderstaande zeer uitgebreide antwoord. Daarna ben ik ook nog telefonisch benaderd of alles me duidelijk was, netjes. Ik had de volgende vragen:
Vraag: Mijn Polo 1.2 TSI is pas geleden afgeleverd, ik heb begrepen dat het verstandig is om vóór het inbouwen van de externe Ventura ECU de motor eerst in te rijden. Na hoeveel kilometer is het verstandig de unit in te bouwen?
Antwoord Ventura: Dit kan ook bij een nieuwe auto, alleen adviseren wij zeker de eerste 1.500 kilometer niet boven de 2.700 toeren en/of harder dan 130 km/u te rijden, veel wisselen in toerental is echt het beste, zo loopt uw TSi motor mooi in.
Vraag: Ik heb begrepen dat de externe ECU bij elke start van de motor tijd nodig heeft om zich in te leren, kunt u aangeven hoeveel tijd dat in beslag neemt en waar dit voor dient?
Antwoord Ventura: De externe Mini ECU van Ventura Tuning is adaptief, gaat uw auto naar de garage dan hoeft onze externe Mini ECU niet na een software update opnieuw van aangepaste tuningdata te worden voorzien (dat kan onze tuning zelf, wel zo handig, wij leveren ook veel aan het buitenland waaronder Singapore).
Aangezien uw auto niet kan zien of hij stil staat bij uw garage of bij u op de oprit laten wij deze adaptieve functie constant uitvoeren, u kunt gewoon rijden en na 1,5 tot 2 minuten is het getunede vermogen aanwezig. Tevens heeft dit als voordeel dat bij een koude motor nooit meteen met vol vermogen kan worden weggereden (dat is immers slecht voor iedere motor).
Vraag: Ik heb me gezien de kosten en mogelijke ‘risico’s’ vooraf zo goed mogelijk op internet proberen te oriënteren op praktijkervaring met specifiek de 1.2 TSI i.c.m. de externe Ventura ECU. Hoewel ik geen uitgesproken negatieve ervaringen heb kunnen vinden heerst er wel scepsis over de werkelijke vermogenswinst in termen van PK’s en NM (overigens wel van personen zonder ervaring uit 1e hand). Ik kan echter geen objectieve testgegevens (middels rollerbank vóór en na tuning) vinden behalve de opgaves op jullie eigen site. Hebben jullie de beschikking over daadwerkelijke rollerbankuitdraaien die jullie per mail toe kunnen sturen of ter plekke in jullie werkplaats zijn in te zien?
Antwoord Ventura: Wij vertellen altijd eerlijk aan de klant dat de gemiddelde Polo 1.2 TSi op 133 Pk en 215 NM uitkomt na onze tuning, ook melden wij netjes aan de klant dat de Polo 1.2 TSi mits ingereden meer Pk's heeft dan het boekje opgeeft. > 117 Pk origineel is heel gebruikelijk!!! Toch is het verschil in rij-ervaring door het hogere koppel over een breed toerental gebied (zie uitdraai) zeer duidelijk waarneembaar.
Deze auto had 14.000 kilometer gedraaid. Zoals u ziet komen de waarden keurig bij onze opgave aan klanten uit > 133 PK en 215 NM voor de Polo 1.2 TSi
Vraag: Op de site wordt bij de 1.2 TSI-module gesproken over een vermogenswinst van ca. 28PK (+27%) en 40NM (+23%). Er wordt echter geen uitspraak gedaan over de geschatte effecten op acceleratie en topsnelheid, kunt u hier iets over zeggen?
Antwoord Ventura: De metingen omtrent acceleratie laten een winst zien van 1,2 seconde van 0 naar 100. Top na tuning 200/210 km/u, dit is echter sterk afhankelijk of er Ron 95 of Ron 98 wordt getankt. Voor de handgeschakelde versie geldt dat bij een te laag Ron getal de motor zichzelf bovenin de top heel duidelijk terugregelt (detonatie bescherming). Sportieve rijders kunnen dus beter Ron 98 of hoger (in Duitsland) tanken.
Vraag: Er wordt hier en daar gesproken over dat externe ECU’s problemen kunnen opleveren doordat deze niet specifiek op een motor zijn afgestemd in tegenstelling tot OBD-tuning (in andere woorden, er zijn verschillen tussen de afzonderlijke 1.2 TSI’s op bijvoorbeeld software- en constructieniveau). Is dit een reële zorg of past de externe ECU zich automatisch aan de specifieke motorkenmerken aan tijdens de inleertijd na het starten van de motor?
Antwoord Ventura: Zoals eerder gemeld is onze Externe Mini ECU adaptief, kleine onderlinge verschillen per ECU ziet onze Mini ECU en kan hij zelf corrigeren. Door de dubbele meting van de turbodruk weet onze Mini ECU exact de ruimte voor de mate van brandstof correctie. Zo wordt dus vanzelf een mechanisch verschil van de turbo (dat is er altijd) gelijk gecorrigeerd aangezien de turbodruksensor constant de werkelijke turbodruk ziet.
Over de discussies die op de diverse fora woeden tussen voor- en tegenstanders van tunen middels een externe ECU:
Antwoord Ventura: Wij zien deze forums ook en schrijven af en toe zelf informatief. Het is ons ook opgevallen dat dhr Race Eend iedere andere tuning firma afbrandt, wat zeer kinderachtig is omdat hij onder een alias schrijft en zelf bij de Firma JD enginering werkt. Openheid van kaarten zijn wij altijd een voorstander van, klanten willen graag eerlijk geinformeerd worden. Er zijn in Nederland nou eenmaal meer software-chiptuners die door andere bedrijven gemaakte software inlezen en zichzelf dan chip-tuner noemen (ze hebben geen idee wat ze inlezen en of het goed getest is) dan bedrijven die alles zelf ontwikkelen. Ventura Tuning ontwikkelt al haar externe Mini ECU's zelf en ook haar software programmeer apparatuur met bijbehorende tuningsoftware. Menig officeel Volkswagen/Seat Skoda dealer hebben wij als klant. Het feit dat zij vertrouwen in ons stellen is voor ons zeer belangrijk, zoiets beschaam je natuurlijk als producent niet.
Tot slot schreef Bergmeijer (van sales en techniek blijkbaar):
Hopende u hiermee van dienst te zijn hebben wij al uw vragen zo uitgebreid en hopelijk duidelijk toegelicht. Ventura Tuning is van 4 februari t/m 13 februari tijdelijk gesloten wegen testen in Oostenrijk van 3 nieuwe Volkswagen motoren, daarna zijn wij u uiteraard weer graag van dienst.
Wat wij nog wel willen benadrukken is de belangrijkheid van Ron 98 brandstof, niet voor rustige rijders maar er zijn vele wat sportievere 1.2 TSi rijders bij wie we op de vermogenstestbank bij de top PK's "bibberen" zien wat overduideleijk op terugregeling duidt van het originele motormanagement. Test je dezelfde auto met Ron 98 dan is het bibberen weg en zijn de PK's netjes aanwezig.
U kunt ook altijd geheel vrijblijvend bij ons komen proefrijden, testen is volledig gratis.
Wij hebben overigens voldoende tevreden rijders die u zeker ter wille willen zijn om hun ervaring met u te willen delen.
Persoonlijk ben ik wel om hiermee denk ik en ga ik er na de 13e maar eens langs. Het feit dat ze zo de moeite nemen voor een uitgebreid persoonlijk antwoord, al langer in de business zitten en ik op internet geen horrorverhalen kan vinden geven mij wel het vertrouwen dat het goed zit.
Overigens wil ik hiermee niet Ventura op de kaart zetten, noch heb ik daar belang bij. Zoals bekend ben ik al weken op zoek naar duidelijkheid en wilde bovenstaande antwoorden van Ventura op het forum delen ter leering ende vermaeck. Je bent en blijft dus zelf verantwoordelijk voor de gevolgen en ervaringen mocht je voor Ventura kiezen! Ik moet het zelf tenslotte ook nog maar ervaren.
Zal niettemin mijn ervaringen hier t.z.t posten plus dat ik natuurlijk bereid ben een testritje aan te bieden op de Meet & Greet in april