Turbo problemen VW polo 6c 1.4tdi

Goedemorgen allemaal,

Enkele weken geleden mijn auto afgesleept ivm een kapotte turbo. Inmiddels is de turbo vervangen, was niets meer aan te redden. Het roetfilter zat verstopt en is gereinigd, ook was de intercooler verstopt geraakt met olie uit de turbo en vervangen. Auto rijdt weer als nieuw en bijna storingsvrij, bijna dus.

Heel af en toe gaat hij in de noodloop, en geeft dan code p029900 (lage turbodruk). Echter zijn er volgens mij geen slangen lek, heb het zeer grondig grondig bekeken en gevoeld allemaal. Heb de situatie ook 1 keer in een grafiek kunnen vastleggen met obdeleven, puur geluk. In de noodloop enigszins wat vermogen kwijt, maar na herstart gewoon vol vermogen.

Screenshot_2022-10-28-10-07-22-594-edit_com.voltasit.obdeleven.jpg

Vooraf aan de noodloop begint naar mijn mening de turbo af te blazen. De grafiek laat dat eigenlijk ook zien, de geleverde turbodruk is van het ene op het andere moment 0,5 bar lager, wel heel stabiel. Dat is ook het moment dat je de turbo hoort fluiten. Uiteraard als de situatie lang genoeg blijft krijg je de foutcode turbodruk te laag.

Bij stationair draaien heb ik softwarematig de N75 klep aangestuurd en op de turbo zie ik de actuator goed meebewegen.

Ergens heb ik het vermoeden dat iets in het vacuüm systeem faalt, bijvoorbeeld de actuator (sporadisch) of nog eerder de EGR cooler aansturing. Want het gebeurt altijd bij constante snelheid, nooit bij het optrekken.

Let wel, deze motor is stage 1 getuned bij vagtechniek in Nuenen.

Heb nog garantie, maar wil toch heel graag ook jullie advies of mening horen. Wellicht scheelt dat een hoop zoeken naar een speld in een hooiberg. Ben heel erg benieuwd, alvast dank voor het meedenken.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Ja das een mooie, gevangen op beeld.

Geeft ie alleen de P0299 of meer foutcodes? P0299 betekent alleen dat de druk niet zit in z'n range, maar te laag.
Komt dat door de turbo zelf, komt dat door verkeerde aansturing, vacuum lek, boost lek (hoewel MQB motoren minder pijpwerk hebben), N75 klep, draadbreuk, etc.

Het kan ook zijn dat een sensor (kort) een verkeerde waarde leest en dat de auto dan denkt, laat maar zitten (noodloop). Dus het is ook goed om te bekijken wat oorzaak en wat gevolg is.
 
Echt alleen code p029900. Denk ook niet echt aan een fout meetsensor, want nadat hij druk verloor de cruise control eraf en daarna weer zelf gas gegeven, druk komt dan meteen terug.

Zijn er nog meer regelkleppen die ik zou moeten testen? Zo ja, welke
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Goedenavond allen,

Heb voor zover het mij gelukt is nog enkele metingen gedaan, waaronder de actuator en de luchtmassameter. Die zijn in orde.

Na flink zoeken onder de motorkap er uiteindelijk wel achter gekomen dat de pijp naar de egr klep lek is. Althans, het rubber is gescheurd en de glaswol deels gescheurd. Daarvoor moet je wel heel goed kijken/voelen want je kan hier moeilijk bijkomen. Zie dat pijpje zwart in onderstaande foto

IMG-20221028-WA0008.jpg

Geen idee of jullie hier meer verstand van hebben en of dit een oorzaak kan zijn. Auto staat nu in ieder geval bij de garage waar ze verder gaan zoeken. Ook gaan ze daar de n75 klep een goed onder de loep nemen omdat die ook niet altijd betrouwbaar meer zijn.

Zal jullie op de hoogte houden als ik meer weet.

Groetjes
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Hey allemaal,

Auto weer terug en na enkele honderd kilometer rijden nog geen storing weer gehad. Wat mij wel opvalt is dat de variabele kleppen van de turbo niet volledig lijken te sluiten. De turbo fluit lichtjes vanaf 1400 toeren. Enkel wanneer de motor ook echt wordt belast, niet in zijn vrij. Het rare is, ik kan echt zien dat de actuator uitlezing aangeeft dat de actuator open gaat, zowel de gevraagde als de geleverde waarde liggen gelijk. Dat terwijl de gevraagde turbodruk bij deze toeren achterblijft ten opzichte van de gevraagde. pas bij 1800 a 2000 toeren is de turbodruk gehaald en regelt hij de druk heel netjes, gevraagd en geleverd liggen hier gelijk.

Ergens op dit forum of een ander forum kwam ik de tip tegen om de stekker van de actuator los te halen en dan nogmaals te testen. Niet mee rijden want het turbo vermogen kan dan aanzienlijk zijn met schade tot gevolg. Maar de test was wel succesvol, want de turbo fluit niet meer maar heeft wel zijn vermogen. Nogmaals alles nagelopen, maar er zijn echt geen lekken. Lijkt toch op een storing in de aansturing, wel binnen alle marges want ik krijg geen storingen meer.

Wat ik niet zo goed snap, hoe werkt zo'n actuator van een 1.4tdi nou precies. Er zit een elektrische aansturing op, met ook een meetbare waarde. Maar er zit ook een vacuumleiding op. Wat stuurt die dan aan? En het verschilt nogal per auto, maar is bij de 1.4tdi meer vacuum minder opening van het variabele gedeelte of juist meer opening?

De werking van dit type actuator kan mij zeker helpen in het nadenken over mogelijke oorzaken waarom hij al te vroeg begint te openen. Ter info, de actuator kan niet handmatig afgesteld worden, want er zit geen schroefdraad op. Bij het afzetten van het contact kalibreert hij zelf. dan ga ik er maar vanuit dat het elektrische gedeelte van de actuator dit doet.

Wie kan een uitleg geven over de werking van dit specifieke type actuator?

Groetjes Esther
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Heb toch maar weer eens van alles getest vandaag.

Bij motor uit geeft de actuator waarde aan dat hij 6% open staat. Heb gekeken of ik met kracht het heveltje verder dicht krijg, maar die staat echt wel helemaal dicht. In de opgeslagen gegevens staat de actuator offset op 4,8% (Turbine actuator 1 bank 1, posit,feedback - Offset closed: ---), geen idee wat die waarde aangeeft.

heb tijdens stationair draaien draaien de vacuumslang tussen de N75 en de turbo afgeknepen met een klemmetje, vlakbij de N75 (zo ver mogelijk weg bij de turbo). Daarna motor afgezet. De actuator zakt niet terug, pas na het verwijderen van het klemmetje zakt hij snel terug. Dus het lijkt me dat het vacuüm potje goed is. Het is mij ook duidelijk dat hij bij meer vacuum de turbodruk verlaagd, en niet dat vacuum de druk verhoogt, zoals bij veel andere auto's wel het geval is.

Daarmee lijkt me drukverlies door een vacuümlek ook enigszins uitgesloten, eerder overboost als het vacuumsysteem lek is. Maar ik als leek kan daar volledig naast zitten hoor. Het is mij wel duidelijk dat bij een gesloten klep het motorvermogen hoger is in de lage toeren.

hetzelfde ook gedaan in de andere positie, dus proberen te voorkomen dat de actuator open gaat. De N75 gaat dan trillen door de hoeveelheid vacuum die op de klep komt bij open positie. Kan ivm noodloop niet controleren of de turbo echt fluit, maar dat is ook niet echt nodig hiermee te testen. Mogelijk lichte lekkage binnen de N75 klep zelf?

Volgende test:
Bij stilstaande motor een klem op de vacuumslang vanaf de inlaat gezet (vlakbij de inlaat), gaat de motor vrij snel in noodloop omdat de gevraagde actuator waarde afwijkt van de gevraagde. Wat normaal is in die situatie. Actuator gaat dan niet open. De turbo fluit niet. Het vermogen kan ik niet goed testen ivm de noodloop, niet heel intressant dus.

Het losmaken van de stekker op de actuator zorgt ervoor dat de gemeten waarde stijgt naar 120% (valse meting). Uiteraard gaat dan de N75 dat naar beneden proberen te regelen naar de gevraagde 100%. Omdat de valse waarde op 120% blijft staan gaat N75 helemaal dicht, na enkele seconden noodloop. voor die tijd geen fluit en goed vermogen.

Even weer terug naar normale situatie en dan eens de stekker op de N75 klep eraf halen, ik voel die klep een tik geven en de actuator gaat dicht naar 6%. Ook nu geen gefluit meer en wel vermogen, totdat de noodloop komt.

Tijdens het rijden een logje gemaakt van de gevraagde actuator vs de geleverde waarde, op zich klopt dat allemaal echt wel.

Zie linkje: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
hier geeft hij aan dat de N75 bij normaal gebruik tussen de 50 en 90% moet regelen. Ik kan nergens de data van de N75 zelf terug vinden, maar wel van de actuator. Die ligt bij normaal gebruik tussen de 100% en de 50%. Bij weinig tot geen gaspedaal intrappen geeft de gemeten actuator 100%, bij normaal tot stevig rijden zakt die weleens tot 50%. Enkel bij hele extreme situaties waarbij ik echt het uiterste vraag dan wil de actuator waarde wel een keertje zakken tot 15%. In alle situaties is de geleverde actuator positie gelijk aan de gevraagde.

Na al het testen begin ik mij toch wel wat af te vragen. Wat bepaald nou precies de gevraagde actuator status? want het lijk toch echt wel de de ECU precies de geleverde actuator positie krijgt die hij wil. Maar naar mijn mening klopt het niet dat hij ver bovenin het bereik blijft staan terwijl de geleverde turbodruk iets achterblijft. Zijn er meer sensoren betrokken bij het aansturen van de actuator dan? Uitlaatdruk bijvoorbeeld?

Ik kan me steeds minder voorstellen dat er iets in het vacuumsysteem niet klopt, alles in het vacuumsysteem doet wat er van hem gevraagd wordt. Hen enige wat ik me nog kan bedenken is dat de turbodokter aan de tuning van de motor heeft gezeten.

Zijn er ook tuners actief die hier meer over kunnen vertellen? Is de actuator een onderdeel van tuning? of is het beperkter tot de gevraagde turbodruk en de inspuiting? Want als de tuning is aangepast ga ik liever langs Vagtechniek in Nuenen die de auto eerder gechipt hebben, want na het tunen had ik er een hele fijne auto aan. Totdat de turbo nu vervangen is, maar dat had een hele andere oorzaak.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Het zou kunnen dat er VOOR de N75 klep een vacuumlekkage is waardoor de ECU niet meer de waardes krijgt die hij verwacht te krijgen. Daardoor zal de actuator meer of minder worden aangestuurd. Heb je voor de N75 klep ook het vacuum gecontroleerd? Ik weet van de voorloper (1.2TDI) dat de vacuumaansturing van de EGR-klep wel eens wil lekken (werd mij verteld door een tuner) Dit kan ook resulteren in vacuum verlies. Probeer eens je vacuum te monitoren met een boostguage of een vacuum meter tijdens het rijden.

Andere optie: Koppel/manipuleer net zolang de sensoren rondom de motor totdat het exacte probleem en de foutcode weer optreden. Dit maal door jou eigen toedoen. Daarnaast zou je eventueel met een scoop nog echt de signalen van sensoren kunnen nameten om te kijken of hier geen verstoring op komt en of deze wel de correcte waardes geeft zoals je dat zou verwachten.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Er zit wel eens wat verschil tussen turbo's, of die juist moet trekken om hem open te zetten, of juist duwen.
Dus soms is 100% helemaal open en soms helemaal dicht. Dit is waarom je een basisafstelling moet doen van je turbo positie sensor bij vervangen.

Zolang je turbo positie sensor (bovenop het vacuum potje) precies de stand geeft die de ECU vraagt, onder alle omstandigheden (vol gas tot stationair) durf ik wel te zeggen dat je hele vacuum systeem in ieder geval niet lek is.
 
Afgelopen weekend nog eens tijd genomen om van alles en nog wat na te kijken. Dit keer met zijn tweeën, wel zo handig als je iemand gas wil laten geven. Ook onder de auto gekropen om vanaf die kant eens te kijken.

Conclusie, als de actuator intrekt sluiten de variabele kleppen wat voor hogere rotatie van de turbo zorgt. Anders dan ik eerst zei dus. Pas bij vrij hoge toeren begint de actuator in te dalen en verdwijnt het gefluit. Waar het gefluit nou precies vandaan komt blijft een raadsel. Turbodruk is gewoon goed alleen blijft bij het optrekken in lage toeren achter.

Ben nu aan het kijken naar een lek in het uitlaatspruitstuk. Vanaf het spruitstuk loopt er een rvs pijpje van het hogedruk egr systeem. Gezien de toerentallen dat het vermogen achterblijft icm met de werking van dat systeem, krijgt dat pijpje mijn aandacht.

De slang van de turbo naar de intercooler loopt daaromheen, die is niet lek, want bij 1,5 bar turbodruk moet je dat echt wel voelen. Bij hogere toeren is het gefluit ook weg, ondanks dat er op dat moment wel een hoge turbodruk geleverd wordt. De isolatie van dat egr buisje is erg kapot door uitdroging/hitte/trilling .Kan geen lek voelen tot dusver. Wel zit er wat verbrande oude olie onder de slang van de turbo naar de intercooler. Deze had ik eerder schoongemaakt en bleef schoon.

Voor woon-werkverkeer rij ik niet harder dan 80k/h en is de hogedruk egr klep vrijwel continu gedeeltelijk open muv het optrekken. Dat verlaagd de druk in het spruitstuk (enigszins).

Vanaf 110 km/h blijft die egr klep dicht en is er mogelijk ook weer hogere druk in het uitlaatspruitstuk. Afgelopen weekend na een lange rit van 120/130km/h zit er weer olie onder die turbo slang. Ga toch eens proberen op 1 of andere manier uit zoeken of er een klein gaatje of scheurtje in het harmonica gedeelte van dat uitlaat/egr buisje zit.

Als ik ga rondkijken blijkt dat toch wel een gevoelig onderdeel te zijn, en er zijn verbeterde versies te koop.

Ga eens een rondje rijden met de klep dicht en de klep gedeeltelijk open, en het verschil aanzien.

Zie ook de foto van dat buisje, uiteraard goed toegankelijk zoals zoveel bij deze polo . Ps, je moet goed kijken, de meeste schade zit verstopt achter de turbo slang.



IMG_20221028_224246.jpg
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Het zou kunnen dat er VOOR de N75 klep een vacuumlekkage is waardoor de ECU niet meer de waardes krijgt die hij verwacht te krijgen. Daardoor zal de actuator meer of minder worden aangestuurd. Heb je voor de N75 klep ook het vacuum gecontroleerd? Ik weet van de voorloper (1.2TDI) dat de vacuumaansturing van de EGR-klep wel eens wil lekken (werd mij verteld door een tuner) Dit kan ook resulteren in vacuum verlies. Probeer eens je vacuum te monitoren met een boostguage of een vacuum meter tijdens het rijden.

Andere optie: Koppel/manipuleer net zolang de sensoren rondom de motor totdat het exacte probleem en de foutcode weer optreden. Dit maal door jou eigen toedoen. Daarnaast zou je eventueel met een scoop nog echt de signalen van sensoren kunnen nameten om te kijken of hier geen verstoring op komt en of deze wel de correcte waardes geeft zoals je dat zou verwachten.
Ik heb de data tijdens het rijden van de N75, alsook de N18, de gevraagde+geleverde positie van beide EGR kleppen en de actuator nogmaals vastgelegd. Heb ook eindelijk de dutycyle van beide N kleppen gevonden en die regelen ook binnen de normale grenzen.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Er zit wel eens wat verschil tussen turbo's, of die juist moet trekken om hem open te zetten, of juist duwen.
Dus soms is 100% helemaal open en soms helemaal dicht. Dit is waarom je een basisafstelling moet doen van je turbo positie sensor bij vervangen.

Zolang je turbo positie sensor (bovenop het vacuum potje) precies de stand geeft die de ECU vraagt, onder alle omstandigheden (vol gas tot stationair) durf ik wel te zeggen dat je hele vacuum systeem in ieder geval niet lek is.

Dit is dus het lastige, ik weet niet of ik de actuator zelf kan inleren via OBDeleven. heb geen Vagcom tot mijn beschikking. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat er in het regelsysteem geen fout zit. Echt alles wat ik heb gemeten doet wat er gevraagd wordt, en ook wel heel nauwkeurig (binnen de 1% afwijking).

Echter weet ik niet of een goede calibratie hier nog verandering in kan brengen. het lijkt mij toch dat de turbodokter dit ook al gedaan heeft.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Je moet echt 100% zeker zijn dat de slangen niet lek zijn, indien ze vet zijn van de olie kan je er vanuit gaan dat hij lek is.
Ik heb 1 x een storing gehad die ook bijna niet te vinden was, pas bij demonteren van slangen kwam ik er achter dat er een scheurtje in zat van 0.5 cm.
Dus extra goed opletten!
Gisteren de slangklemmen losgehaald en heel zuiver recht weer goed stevig aangedraaid. Kwam vandaag na 150km snelwegrijden nog 1 klein plekje olie tegen. Dat even schoongemaakt om later nog eens te controleren. Lijkt er vooralsnog op dat er wel wat olie uitgeperst werd. Wordt vervolgd.

Dat de turbodruk plots wegvalt is nog steeds niet meer voorgekomen. Wel blijft de turbo een beetje achter bij het optrekken.

Intussen ben ik er ook achter dat het gefluit van de lagedruk egr klep afkomstig is. Welliswaar geen lek naar buiten maar mogelijk langs de klep zelf. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik die klep opnieuw kan inleren. Kan natuurlijk ook wachten tot die klep weer helemaal dicht gaat zitten met smurrie haha.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!