Verlengde garantie 1 of 2 jaar, zin of onzin???

In oktober loopt mijn fabrieksgarantie af. Nu kan ik voor 1 of 2 jaar verlengde garantie bijkopen. kosten, respectievelijk 195 en 405 euro bij max 150.000 kilometer. Nu twijfel ik er sterk aan. Gokken dat er de eerst komende twee jaar niets aan komt wat in de (beperktere) garantie valt of op zeker gaan en de garantie afsluiten.

Graag hoor ik jullie mening. :? :? :?
 
Zo goedkoop? Ik zou er niet eens over twijfelen. Gelijk 2 jaar bij kopen!

Ik ga zodra mijn 2 jaar voor mijn GTI bijna aflopen ook zeker nog 2 jaar bij kopen. Voor dat kleine beetje geld zit je wel weer 2 hele jaren gedekt.

Als je ook maar iets aan je auto krijgt ben je zo'n bedrag al zeker kwijt, laat staan als het iets groots is.

Nu bezit ik dan wel de 1.4 TSI DSG waar om bekend staat dat die problemen krijgen, dus ik dek me zeker goed in. Nieuw DSG bakje kost je een godsvermogen.
 
Lees wel even goed na in de voorwaarden wat er precies is gedekt, de 1 of 2 jaar extra garantie is niet gelijk aan de fabrieksgarantie! Volkswagen sluit bij een commerciële partij een garantieverzekering af. Renault doet dat bijvoorbeeld ook met hun Top-occassion-garantie. Daar merk je als klant verder niks van, behalve dat de dekking is een stuk minder is.
 
Ik ben hier ook over aan het twijfelen voor een Golf 6 1.4 160PK TSI DSG, er zijn nogal wat uitsluitingen die de verzekering minder interessant maken. Bijv. Bobines, bougies e.d.
VW heeft deze wel in een coulanceregeling zitten, dus daar hoef ik geen verzekering voor af te sluiten. DSG weet ik niet, maar gezien de premie van zo'n 650 euro voor 2 jaar wordt het minder interessant.
 
Precies, het lijkt makkelijker dan het is. In de fabrieksgarantie wordt (bijna) alles gedekt, zelfs accu enzo. Maar in de verlengd garantie valt een koppeling er ook buiten. Krijg je dan het verhaal-verhaal?! Zeggen ze dat het "normale" slijtage is bijvoorbeeld? Zeggen ze dat delen van je dsg bak onder slijtage vallen?

En dan heb je nog de aanpassingen die je niet via je dealer laat lopen. Zit je dus twee jaar aan dure opties ipv after markt spullen elders.

Ik ga normaal altijd voor opzeker maar merk dat ik dit toch lastiger vind dan ik dacht!

Vandaar het topic
 
Voorwaarden: Artikel 8 UITSLUITINGEN

1. Van de verzekering is uitgesloten schade:
a) als gevolg van onderhoud en/of reparatie;
b) aan onderdelen welke niet gecertificeerd zijn
door de fabrikant;
c) als gevolg van normale slijtage;
d) aan de volgende onderdelen:
1) Vaste pakkingen (zoals platte en papieren
sluitringen) die geen rol spelen bij mechanische
bewegingen (met uitzondering van lekkage bij
waterdragende technische onderdelen),
verzegelingen, pakkingen, draaiende
asbevestigingen, rubberen onderdelen,
slangen, buizen, ontsteking en bougies, tenzij
vervanging daarvan technisch noodzakelijk is
en er een causaal verband is met een schade
die in aanmerking komt voor vergoeding, in
welk geval ook aanvullende kosten zoals olie,
oliefilters en antivries zijn gedekt;
2) Uitlaatsysteem. In de dekking is wel
opgenomen het uitlaatspruitstuk en de
katalysator;
3) Audio en audiovisuele onderdelen die niet
door de fabriek of officiële Volkswagen-dealer
zijn geplaatst;
4) Alle chassis- en carrosserieonderdelen,
afneembaar dak (hardtop) en cabrioletdak
(mechanische en elektronische onderdelen
uitgezonderd), glas, interne en externe
verlichting;
5) Koppelingsplaat en drukgroep, remleidingen
en remtrommels, remschijven en -blokken,
banden, wielbalans, veren/springveren en
schokdempers, pneumatische veren en
pneumatische schokdempende veren;
6) Accu’s, zekeringen en lampen;
7) Interne en externe afwerkingsmaterialen,
afdekkingen, dempers, cosmetische
interieurelementen en bekleding;
8) Ontstekingen en bougies, en tevens
verbruiksgoederen/aan slijtage onderhevige
producten zoals olie, oliefilters en antivries,
tenzij deze direct gerelateerd zijn aan
gebreken die onder de dekking vallen.
afdekkingen, dempers, cosmetische
interieurelementen en bekleding;
8) Ontstekingen en bougies, en tevens
verbruiksgoederen/aan slijtage onderhevige
producten zoals olie, oliefilters en antivries,
tenzij deze direct gerelateerd zijn aan
gebreken die onder de dekking vallen.
e) in de volgende situaties, bij de volgende
handelingen en aan de volgende
onderdelen:windruis, piepen en ratelen, verf-
/carrosseriewerkzaamheden en corrosieschade,
lucht-, water- en olielekkage;
f) aan een Motorrijtuig gebruikt voor
professioneel personenvervoer, autoverhuur of
operational lease;
g) aan een Motorrijtuig dat wordt gebruikt als
lesauto, voor koeriers-/bezorgdiensten en
Motorrijtuigen van hulpdiensten;
h) door gebruik van ongeschikte smeermiddelen
en brandstoffen;
i) die opzettelijk wordt veroorzaakt of het gevolg
is van grove nalatigheid en/of fraude;
j) door oneigenlijk gebruik of overbelasting;
k) die optreedt terwijl aan het Motorrijtuig een
aanhangwagen of een ander voertuig is
gekoppeld, waarvan het brutogewicht hoger is
dan het maximumgewicht dat door de
fabrikant/importeur geadviseerd wordt;
l) als gevolg van voorbereiding tot, oefening
voor
of deelneming aan sportevenementen;
m) aan een Motorrijtuig waarvan de
kilometerteller is uitgeschakeld of met een
kilometerteller die niet het werkelijk gereden
aantal kilometers aangeeft;
n) als gevolg van wijzigingen aan het Motorrijtuig
indien deze niet zijn uitgevoerd volgens de
voorschriften van de importeur;
o) tijdens het gebruik van het Motorrijtuig op last
van de Nederlandse of vreemde overheid,
behoudens in het geval van de verhouding
werkgever/werknemer;
p) wanneer de schade het beoogde of zekere
gevolg is van handelen of nalaten van de
gebruiker van het Motorrijtuig, of ten gevolge
van onoordeelkundig gebruik.
 
Das een flinke lijst...en dan zeggen dat je nog garantie hebt Stick Out Tongue

Aan de andere kant kan ik me goed vinden in wat Vissa zegt, reparaties aan je motor/bak kunnen zomaar bedragen met 3 nullen kosten...

Deze is trouwens wel een leuke...

p) wanneer de schade het beoogde of zekere
gevolg is van handelen of nalaten van de
gebruiker van het Motorrijtuig, of ten gevolge
van onoordeelkundig gebruik.
 
Armo zei:
Das een flinke lijst...en dan zeggen dat je nog garantie hebt Stick Out Tongue

Aan de andere kant kan ik me goed vinden in wat Vissa zegt, reparaties aan je motor/bak kunnen zomaar bedragen met 3 nullen kosten...

Deze is trouwens wel een leuke...

p) wanneer de schade het beoogde of zekere
gevolg is van handelen of nalaten van de
gebruiker van het Motorrijtuig, of ten gevolge
van onoordeelkundig gebruik.

Maar als ik namijn 2jaar fabrieksgarantie mijn bak of motor aan gort rij en het is geen onoordeelkundig gebruik en ze bieden geen enkele coulance zou het er ook uitzien. En welke dealer of importeur wil er nou negatief beoordeeld worden op het MYPOLO forum?!?! :ugeek: Big Grin

Maar ben er ook zeker nog niet uit hoor, heb gelukkig nog drie weken! :?
 
Punt N: als je bijvoorbeeld zelf xenon hebt ingebouwd, een telefoonlader permanent hebt aangesloten op de radiokabelboom of LEDs gebruikt in je binnenverlichting, dan wordt bij een elektrisch probleem of storingen in een regelapparaat direct de claim afgewezen. Ik ken iemand die specialist is in productaansprakelijkheid en werkt voor verschillende importeurs van wat duurdere merken. Hij geeft aan dat er bij een claim als eerste wordt gezocht naar onrechtmatige aanpassingen om de claim te kunnen afwijzen, ook binnen de fabrieksgarantie.
Dus zelfs bij een paar simpele LED's zegt men: "Dat hebben wij niet zo geleverd en het is dus niet door ons getest en OK bevonden. U doet zelf aanpassingen in een product dat wij pas na jaren ontwikkelen en testen hebben geleverd." Einde claim.
 
FlashredBM zei:
Punt N: als je bijvoorbeeld zelf xenon hebt ingebouwd, een telefoonlader permanent hebt aangesloten op de radiokabelboom of LEDs gebruikt in je binnenverlichting, dan wordt bij een elektrisch probleem of storingen in een regelapparaat direct de claim afgewezen. Ik ken iemand die specialist is in productaansprakelijkheid en werkt voor verschillende importeurs van wat duurdere merken. Hij geeft aan dat er bij een claim als eerste wordt gezocht naar onrechtmatige aanpassingen om de claim te kunnen afwijzen, ook binnen de fabrieksgarantie.
Dus zelfs bij een paar simpele LED's zegt men: "Dat hebben wij niet zo geleverd en het is dus niet door ons getest en OK bevonden. U doet zelf aanpassingen in een product dat wij pas na jaren ontwikkelen en testen hebben geleverd." Einde claim.

Zou dat bij de verlengde garantie dan sterker gedaan worden dan bij de standaard fabrieksgarantie?
Ik weet namelijk wel dat de verlengde garantie meer een soort verzekering is, afgesloten bij volkswagen.
 
De dealer zal dan toch echt aan moeten tonen dat de storingen of defecten komen door de aanpassingen die jij hebt gedaan. Kunnen ze dat niet aantonen dan moet het gewoon geclaimd worden.
 
Ik heb voor de Golf besloten om geen verlengde garantie te nemen. Mede voor de prijs van de verlengde garantie maar nog meer voor de uitsluitingen.
Zoals hierboven aangegeven zijn er productverwachtingen waarvan je als consument uit mag gaan en zijn hier zelfs jurisprudenties over. Hoewel PON staat bekend om hun afwijzigingen van garantiezaken, zal je in de rechtzaak sterk staan als bijvoorbeeld je DSG het begeeft na 40.000 km.

Kortom, ik houd de premie van de verlengde garantie in mijn zak en ga het gevecht wel aan als er gekke dingen gebeuren met de Golf.
 
Bas zei:
De dealer zal dan toch echt aan moeten tonen dat de storingen of defecten komen door de aanpassingen die jij hebt gedaan. Kunnen ze dat niet aantonen dan moet het gewoon geclaimd worden.

Reken er maar op dat de bewijslast omgekeerd ligt en zeker nadat de fabrieksgarantie is afgelopen.

Wat zou jij doen: je bedenkt iets, stemt alle onderdelen van tientallen toeleveranciers op elkaar af, legt honderdduizenden testkilometers af, betrekt er allerlei veiligheidsinstanties bij en uiteindelijk breng je het op de markt. Een technisch ingewikkeld product met een stuk of 10 stuurapparaten die via een netwerkje met elkaar verbonden zijn.
Dan is er een klant die iets in jouw product zet, bijvoorbeeld een stuk elektronica dat in China in een achteraf-fabriekje in elkaar is gezet en wat nooit is getest in combinatie met jouw systemen.

Wat zou jij dat zeggen als die klant langskomt met problemen? Dan zeg je toch ook: "donder maar op, je hebt met mijn zorgvuldig samengestelde product zitten knutselen zonder enige kennis van zaken en nou verwacht je dat ik het gratis oplos?"

Niet om VW te verdedigen, want soms schuiven ze wel heel makkelijk dingen aan de kant, maar misschien levert het voorbeeldje hierboven een beetje begrip voor hun standpunt.
 
Ben ik het totaal mee eens. Als jij aanpassingen doet, aftermarket, en er gaat iets stuk dan hoort de verantwoording bij jou te liggen. Niet bij in dit geval VW.

Net zoals het chippen / knutselen aan het motorblok. Als het dan in de prak loopt zou VW jou gewoon de deur horen te wijzen. Jij hebt er immers mee gekloot. Stick Out Tongue
 
Misschien is dit de samenvatting een beetje van deze discussie?!:

Voor (brave) mensen die in hun polo rijden om van A naar B te komen zou aanvullende garantie opzich een prima aanvulling kunnen zijn.

Voor mensen (Veel hier op het forum aanwezigen) die het leuk/mooi vinden wat aanpassingen aan hun (hobby) auto te doen zou het minder van toepassing zijn vanwege de aanpassingen die uitsluiting geven van de garantie. Ik bijvoorbeeld heb mijn superpolo pas een week of drie en heb al aangepast:

Draad van lichtschakelaar naar hemel verlichting getrokken ivm leds in hemel
Voorstoelen eruit gehad om de bodem te bekleden met leer ivm haren van de hond
Sensor passagierstoel losgehaald ivm de hond die met zijn fat ass veel gepiep veroorzaakt
Logo achterklep vewijderd en gespoten
een setje verlagingsveren wil
zelf een carkit tussen de kabelboom heb gemaakt
RCD zelf omgewisseld heb
Display climatronic van plan ben om te bouwen naar wit/zwart ipv blauw
Morgen een mf stuur laat monteren door een niet dealer
 
Heey robert, Die carkit zit op de officiele manier gemonteerd hoor. Een rcd 310 omzetten is alleen kwestie van stekkers ompluggen.

Enz, dus een dealer zal alleen moeilijk doen op moment dat de problemen waar jij over komt zeuren, veroorzaakt worden door jou eigen geknutsel.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!