Vraag over olie.

Jafo

Bekend lid
131
54
46
Even vraagje. Ik heb volgens mij de foute olie besteld. In plaats van Castrol edge 0W20 LL heb ik geen LL olie genomen. Is het erg om deze, ondanks de longlife condities erin te stoppen?
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Je zal er nu toch nog geen olie in hoeven te doen? Verder zou ik wel voor LL gaan als je inderdaad van plan bent om de olie intervallen van VW aan te houden. Dit is 30.000 km.
Als je ervoor kiest om elke 15.000 km een oliebeurt te doen (wat dus niet hoeft met de juiste olie, maar niet ongebruikelijk is) dan is het geen probleem om 'normale' niet LL olie te gebruiken.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Jafo
Je zal er nu toch nog geen olie in hoeven te doen? Verder zou ik wel voor LL gaan als je inderdaad van plan bent om de olie intervallen van VW aan te houden. Dit is 30.000 km.
Als je ervoor kiest om elke 15.000 km een oliebeurt te doen (wat dus niet hoeft met de juiste olie, maar niet ongebruikelijk is) dan is het geen probleem om 'normale' niet LL olie te gebruiken.
Heb gisteren gepeild en stond op half. Wil altijd graag vol zien, dus vandaar. En ja wil gebruik maken van LL.
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
maar dat is ook waardoor goede olie van hoog belang is.
En ik zie niet in waarom de motor technologie doorontwikkeld wordt beschouwd, maar de olie niet mee ontwikkeld zou zijn.

Olie veroudering is niet een simpele formule die alleen op basis van KM stand is. Dit is iets wat VW ook aangeeft (https://www.valleiautogroep.nl/volkswagen/service/long-life-onderhoud)

Nu weet ik zelf niet wat precies de omstandigheden zijn waarbij het interval ingekort wordt, maar aangezien VW niet als reputatie wil hebben dat hun motorblokken na 150.000km in de soep lopen (wat ze natuurlijk niet 100% uit kunnen sluiten), durf ik best te vertrouwen op de 30.000km olie beurt interval die VW aangeeft, mits je longlife olie gebruikt.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Uit ervaring weet ik dat motorblokken waarvan de olie vaker ververst wordt na langere tijd in betere staat zijn. Veel motors hebben diverse passages en nauwe doorgangen voor de olie om overal door te dringen. Olie die vaker ververst wordt zorgt ervoor dat er minder 'sludge' opbouwt in de motor. Op de lange termijn gaat dit dingen verstoppen en blokkeren.
De interval van 30k is ook deels omdat de grootste afnemer van nieuwe autos leasemaatschappijen zijn. De interval van 30k loopt de motor niet op stuk en is aanzienlijk goedkoper over een geheel wagenpark van een leasemaatschappij.
 
In de lease is het helaas niet anders. Mijn aanraden voor iedereen die een auto persoonlijk rijdt wel bij de 15 duizend kilometer. Zeker ook met diesels als ze wat ouder worden
Eens, motorolie komt ook in aanraking met benzine en water(damp) en zit niet in een gesloten ruimte zoals versnellingsbak olie.
De olie wordt ook steeds flink opgewarmd en koelt met name in deze maanden ook stevig af, daardoor verliest het ook wat meer capaciteit wat het eigenlijk hoort te hebben, al zal dit niet heel drastisch zijn.

Ik doe liever ook 15k aanhouden i.p.v 30k. Voor de lease zal het geen bal uitmaken, als er iets gebeurt heb je geen extra kosten en krijg je meteen vervangend vervoer.
 
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
Dat bedoel ik ook te zeggen, als je een lease auto hebt wat zou jou het uitmaken wanneer die olie ververst wordt.
Auto is toch niet van jou, en als er een probleem is ben je gedekt en heb je geen extra kosten.

Eigen auto zou ik ook om de 15k olie verversen.
 
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
Nieuwere blokken lopen veel warmer en de spelingen tussen onderdelen zijn krapper, hiermee wordt meer efficiëntie gehaald, maar dat is ook waardoor goede olie van hoog belang is.
Andries, hier heb ik toch wat twijfels bij. Ja de spelingen zijn krapper, dat geloof ik. Echter kreeg mijn Passat 0W 30 LL olie en heb ik hem een kleine 160.000 km gewoon 1 keer in de twee jaar service gegeven. En echt nooit geduvel gehad met de auto.

Wat ik niet begrijp dat deze nieuwe blokken warmer lopen is het feit dat de koelvloeistof bij deze Polo ook op 90 graden staat. Dan wordt de warmte toch gewoon afgevoerd? Waar wordt het warmer?

En ja, tuurlijk heb ik alles rechtgezet. Morgen krijg ik de Castrol Edge LL 0W20 olie binnen. De dunste olie die ik ooit heb gevuld in een auto. Dat zal zeker te maken hebben met die steeds kleiner wordende spelingen. Visco is dan wel belangrijk.

Ik ben wel benieuwd naar het verschil in dopes tussen "normaal" en LL olie van Castrol. Wat is de magic tussen gewoon en LL?
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Wat is de temperatuur van de olie? Dat wil nog weleens schelen.
De samenstelling van ll olie is blijkbaar anders en met verschillende toevoegingen waardoor het langer mee zal kunnen. Bij de diesel specificaties zit er weer andere additieven in.
Het is ook zeker zo dat een motor prima lang mee zal kunnen op onderhouds intervallen van 2jaar/30duizend km, echter voor de mensen die hun motor zo schoon mogelijk willen houden van binnen en echt het maximale uit de levensduur willen halen zal het regelmatig verversen van de olie uitmaken.
Autos die veel stilstaan of waar alleen maar korte stukjes mee gereden wordt moeten ook ververst worden omdat die juist allemaal condens in de motor krijgen van het stilstaan. Dan zie je drapperige gele prut aan de oliedop hangen.
 
Wat is de temperatuur van de olie? Dat wil nog weleens schelen.
De samenstelling van ll olie is blijkbaar anders en met verschillende toevoegingen waardoor het langer mee zal kunnen. Bij de diesel specificaties zit er weer andere additieven in.
Het is ook zeker zo dat een motor prima lang mee zal kunnen op onderhouds intervallen van 2jaar/30duizend km, echter voor de mensen die hun motor zo schoon mogelijk willen houden van binnen en echt het maximale uit de levensduur willen halen zal het regelmatig verversen van de olie uitmaken.
Autos die veel stilstaan of waar alleen maar korte stukjes mee gereden wordt moeten ook ververst worden omdat die juist allemaal condens in de motor krijgen van het stilstaan. Dan zie je drapperige gele prut aan de oliedop hangen.
In de stad wanneer hij warm is 90-95 graden, en op de snelweg omdat je dan meer koeling hebt 80-85 graden. Ik weet nog vanuit mijn Golf GTI tijd dat de oliekoeler werd vrijgegeven bij 125 graden. Dat lukte alleen in Duitsland met pedal to the metal. Dus speling zat.

Mijn ervaringen met mijn twee vorige passat's allebei 1,8 turbo waar ik "gewoon" het boekje met LL volgde maar ook de Castrol olie instopte is gewoon goed. Met mijn eerste Passat heb ik 11 jaar gereden en 190.000 km op de klok gezet. Met de tweede 15 jaar en 160.000 km gereden. Motorisch nooit gedoe gehad.

Dus ja, je mag olie wisselen om de 15.000 km, maar als de Polo van mij was geweest had ik ook weer LL policy gevolgd hoor. En elke 30.000 km een beurt.
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!