Wat is de beste brandstof

Hallo,
Tog een vraag die de dealerr niet helemaal kon beantwoorden/vaag kon beantwoorden.
Ik heb bij mijn golf 1.9 TDI Highline altijd v-power diesel getank,
maar nu ik dus mijn nieuwe polo 1.2 TSI Comfortline heb aangeschaft komt weer de vraag.
Wat is nu beter om te tanken
Bij voorbeeld v-power benzine
Of bp Ultimate benzine
Wat ik heb gehoord is ook dat er in de tank van BP meer swafel zit en goed voor je motor is.
Tink en dergelijke tank ik zowieso niet,

Laat jullie meningen maar eens horen...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
Fludizz zei:
ik tank altijd bij zo'n witte self-service pomp ;) Veel goedkoper, daar kan een eventuele besparing van V-power o.i.d. echt niet tegen op Stick Out Tongue


Nee, maar bij zo'n witte pomp is de brandstof niet al te jofel. Een collega van mijn man ging met z'n nieuwe Peugeot altijd daar tanken en had continue motorproblemen. Het lag dus aan de brandstof...Hij tankt nu bij een gerenomeerde pomp en heeft sindsdien nooit meer problemen.

Ik tank al jaren Shell (gewoon euro95) geen V-Power o.i.d. en heb nooit problemen gehad en de auto rijdt er gewoon keurig op.
 
van zowel benzine als diesel schijnt de BP Ultimate variant het beste te zijn. Al zijn de verschillen wel erg klein. Maar ja wie wil er niet het beste voor zijn polo :)

Bij de diesel van BP is het cetaan gehalte en bij benzine het octaan gehalte hoger dan bij andere maatschappijen. Dit is handig voor een betere verbranding = meer vermogen

Er zit verder nog een toevoeging in de brandstof voor het schoonhouden van de motor, maar of dit werkt geen idee.

gr daniel

PS nu zal het bij een auto met veel vermogen meer winst opleveren dan bij een auto met weinig vermogen.
 
audi  A1  1.2 TFSI (135 pk) 
@Fludizz
Maarja is dit dan ook de beste brandstof
een vriend van mij die reed in een passat van 2006 en die heeft een keer bij de tink getank en hij kon niet harder dan 140 beroerd rijden
en snel de tank leeg,

@Daniel
Ik zelf zat te twijfelen tussen bp ultimate en shel vpower
Maar zoals je zegt heeft bp meer octane gehalte,
Dus denk dat het daar tanken word.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
FF over dat octaan gehalte, de ultimate en v-power hebben toch allebei gewoon 95??
Ik meen dat je voor een hoger octaan gehalte bij de BP moet zijn want die hebben euro 98.
Wil je liever octaan 100 dan moet je naar de Shell in Duitsland. Daar verkopen ze de v-power-racing, (kost wel 1.77 de liter)

Ikzelf tank altijd de fuelsave 95 in duitsland maar vorige week voor het eerst eens de vpowerracing erin gegooid en dat was het zeker waard :) Hij loopt een stuk rustiger en is veel gretiger geworden.
 
@mike bp ultimate is wel duurder dan shell Vpower, maar dat mag de pret niet drukken. Het verschil is nog geen euro op een tank dus waar hebben we het over :)

Mijn bluemotion loopt ook het beste op diesel ultimate van BP. en dan ook nog het sparen van freebees :) handig hehehe
 
audi  A1  1.2 TFSI (135 pk) 
John zei:
En met v-power racing octaan 100 is hij echt gretig op het gas.

Heb jij je Polo ge-chip-tuned dan op een dusdanige manier dat de compressie van je blok is veranderd? Indien niet, dan heb je geen enkel profijt van RON/Octaan100.

Hogere octaangetal betekent dat de brandstof minder snel zelf ontbrandt (=pingelen). Om meer vermogen uit een blok te halen kun je de compressie verhogen. Indien je de compressie verhoogt hebt dan heb je brandstof nodig die minder snel pingelt => hoger octaangetal.

De dealer heeft in mijn ABT getunede Polo GTI op diverse plekken stickers achtergelaten dat er absoluut alleen Super98 ingegooid mag worden. Ik tank dan ook bijna uitsluitend BP Ultimate. Het schijnt dat als je er Euro95 ingooit dit ontdekt/gemeten wordt door een pingel-sensor en dat de motor dan in een soort noodprogramma gaat lopen (wat in ieder geval resulteert in een hoger brandstofverbruik dan wanneer er Super98 getankt zou zijn). Tenminste: dit is wat ik van Duitse fora heb begrepen.
 
@Poloabt

Ik post hier dus mijn ervaring met verschillende benzine soorten.
Ja mijn polo is gechipt.
Ja ik merk verschil tussen euro95, euro98 en v-power racing octaan 100.
Maar dat merk jij dus ook tussen 95 en 98 dus waarom zou je het niet merken tussen 98 en 100.
Zo ie zo gaat je motor al steeds soepeler lopen als je een lange rit maakt zoals ik naar oostenrijk pas geleden.
En als ik dan ook nog eens merk dat hij met octaan 100 nog een tikkie feller op het gas reageert wie is diegene dan die mij voor leugenaar uitmaakt?
2 vrienden van mij die er ook bij waren hebben dit zelfde ook gemerkt.

Als het volgens jou dus niks uitmaakt en geen verschil is tussen 98 en 100 waarom zit er dan wel verschil tussen 95 en 98?

Als je je auto laat chippen bij JD en er komt een vermogenswaarde uit waarvan JD denkt hmm wat vreemd, dan zal hij vragen op welke benzine je rijd.
Hij zal je zo ie zo Ultimate BP 98 voorschrijven.
Dat is de beste brandstof die we in ons land hebben.
Hij zal je ook vertellen dat die v-power racing 100 nog veel beter is om zoveel mogelijk vermogen te hebben.
Het verschil in vermogen tussen 95 en 98 is heel goed te zien en te merken als je bij JD op de rollenbank staat.

Maar goed niemand hoeft mij natuurlijk te geloven dus laat ik ieder in zijn/haar waarde.
 
Hey, ik wil je absoluut niet voor leugenaar uitmaken hoor!

Ik leg alleen maar uit hoe het werkt met Octaangetal/RON waardes.

Er is heel veel verwarring en onduidelijkheid over dit onderwerp. Veel mensen denken dat benzine met een hoger octaangetal meer vermogen levert. Dit is absoluut niet het geval. Een hoger octaangetal betekent echt alleen maar dat de benzine minder snel zelf ontbrand (onder invloed van druk & temperatuur). Alleen als je een motorblok met een hoge compressie-verhouding hebt dan heb je profijt van benzines met verhoogde octaangetal.

De Polo GTI (standaard) is ontworpen om op Super98 te rijden. Het blok kent een nood-programma om ook op Euro95 te lopen. Dit is de reden waarom er verschil is tussen Euro95 en Super98.

Chiptuning/ECU-tuning zoals ABT (en anderen doen) verandert niks aan de compressie-verhouding van het blok, dus het heeft in mijn situatie geen zin om er Octaan100 in te gooien. Pas als je je cylinderkoppen gaat afvlakken, andere zuigers, krukassen, oid gaat monteren dan kreeg je andere compressie-verhoudingen. Meestal zijn dit stage-2 (of hoger) tunings-ingrepen.

Alles wat ik hier zeg is te onderbouwen met referenties naar (semi-) wetenschappelijke artikelen.
 
of de volgende redenatie:
lagare RON = eerdere zelfdetonatie (pingelen)
met RON95 zal dus ontstekingstijdstip vervroegd worden.
met RON97/98/100 zal minder snel pingelen = ontsteking iets vertragen = ontsteking dichter bij BDP (bovenste dode punt, meeste compressie in cilinder) = kaboem bij kleinere ruimte = iets meer power

denk dat de compressie (ook bij turbomotoren, lagere compressie maar 2x de druk) zowiezo hoog genoeg is om RON95 al voor zijn BDP te laten detoneren dus de speelruimte is er voor de ECU om de verbranding te finetunen
 
@PoloDave

Ik weet niet of dit zo werkt in de Polo GTI. Ik weet alleen dat de Polo GTI een pingel-sensor heeft. Wanneer gepingel detecteerd wordt dan zal de ECU een soort van noodprogramma inschakelen, ter bescherming van het blok. Het is mij niet bekend of dit bewerkstelligt wordt door het vervroegen van de ontsteking. Het is me wel bekend dat de ECU meer brandstof zal toevoeren (als vorm van koeling). Dit resulteert in het hogere brandstof verbruik ten op zichte van Super98. Het is mij niet bekend of de ECU het ontstekingstijdstip zal verlaten indien hij geen gepingel detecteert. Sommige tuners (Revo Engeland) bieden de mogelijkheid om je ECU te vertellen welke brandstof je gebruikt (bv RON100). Dit schijnt dan te resulteren in extra vermogen. Ik vermoed dat dit dan inderdaad bewerkstelligt wordt door het ontstekingstijdstip te verlaten.
 
hoe het precies bij de polo zit weet ik zelf ook niet, dit wist ik toevallig nog van mn vorige auto (bmw) welke t wel zo deed.

Al klinkt jouw vorige post ook wel logisch omdat t misschien een 'simpeler' systeem betreft
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!