Darkside is veel bezig met diesel tuning. Zij kunnen behoorlijk wat met een dieseltje!
Toch houd t bij een 1.6TDI al snel op bij de 180-190pk zonder extreem dure aanpassingen.
Je zal al snel over moeten stappen naar een grotere turbo en ander injectoren. Daarnaast is je roetfilter een enorme restrictie...
Dusja, verlekker je niet op 200pk 1.6TDI.... Er is GEEN mogelijkheid voor veel vermogen en een zuinig verbruik. Er is een leer dat vertelt dat je, om een X vermogen te winnen, een Y hoeveelheid energie nodig bent dat weer uit een Z hoeveelheid brandstof gehaalt moet worden. Daarnaast zit je met hogere vermogens ook weer met temperaturen en vooral emissies. Auto stoot meer zooi uit dat VW wist te verbloemen met de DieselGate. Daar houd Tante Overheid niet van en je krijgt geen geldige APK meer op je voertuig. Dit betekend dat je auto zelfs voor "trackdays" nutteloos is aangezien je voor de meeste trackdays, met een personen auto, een geldig landskenteken met geldige keuring moet hebben om het circuit op te mogen...
Dus:
Veel vermogen, Grote motor, Hoger verbruik, Duurder rijden
Weinig vermogen, Kleine motor, Lager verbruik, Goedkoper rijden!
Fun Fact:
Samen met mn pa ben ik bezig met een Saab 9-3 Aero. 2.8V6T motor. Origineel 250pk. Ding is getuned door Hirsch naar 275pk en later weer verder getuned naar c.a. 290pk (290.2 om precies te zijn, binnen kort terug te vinden in Autoweek). Het grappige van deze auto is dat het verbruik op de snelweg bijna gelijk staat aan de Saab 9-3 1.8 (turboloos, op LPG) van mn pa: 1:12! Dit komt weer doordat de motor op lange afstanden en constante snelheden letterlijk op zn teentjes loopt. Maar, rijd je (rustig!) in de stad rond, veel optrekken en afremmen, loopt t verbruik al snel terug naar c.a. 1:5-6... Autch...
Dat wil maar zeggen: Optrekken en afremmen zijn enorme verbruikskillers, daarom zal je gemiddeld verbruik in de stad, zeker met die 1.2TDI, exorbitant (gewoon leuk woord) toenemen. Immers, dat 1.2TDI-tje van jou moet KNEITERHARD stampen om dat voertuig van jou op snelheid te krijgen (zie kopje bij "dus").
Echter is het verschil met die ZuipSaab weer zo groot vanwege het hoge consumptiegedrag bij stationair draaiende motor (convensionele automaat met een vloeistofkoppelomvormer).