@olopvw De eisen die jij stelt aan een auto zijn onmogelijk.
Je kan geen sportieve rijstijl combineren met een zuinige auto. Beetje dezelfde klachten als mensen met een "ecoBOOST" van bijvoorbeeld FORD. Deze motor is "eco" als je hier naar rijd (rustig, zuinig en optijd remmen) maar op het moment dat je "Boost" nodig bent, zal deze motor gewoon ordinair gaan zuipen. Een X-hoeveelheid vermogen staat gelijk aan een X-verbruik.
Ik vermoed dat bij jou 1.2TDI de tuning prima is. Krijg zo de indruk dat de problemen ergens elders zitten in de aandrijflijn.
Jou motor levert een X vermogen om de auto op constante snelheid te houden. Dit vermogen zal niet veranderen na tuning. Immers, als je, gesteld, voor de tuning 25pk nodig zou zijn om constant 80 te blijven rijden, zal dit na de tuning niet ineens 30-40pk worden. Het verbruik zal niet mogen veranderen TENZIJ er andere factoren veranderd zijn:
- bandenspanning
- zwaar lopende aandrijflijn
- extra gewicht
- "zware rechtervoet"
- te hoge versnelling
- turbo die niet naar behoren werkt.
- er is een (softwarematige) correctie uitgevoerd op jou verbruiks monitor
De laatste 3 punten zijn wel interessant om even nader te onderzoeken op verschil, rijd eens 50 of 80 in een versnelling lager zodat de motor c.a. 2200 rpm draait? wat doet dit met je verbruik?
Laat de turbodruk, verstelbare geometrie en andere turbogerelateerde zaken (lekkages aan inlaat traject, vergeet dan niet jou intercooler te controleren) controleren
Vraag JD eens na of ze een correctie hebben uitgevoerd in jou verbruiksmonitor? Ik weet van een gebanned lid van dit forum dat hij hier een formule voor uitgedacht heeft zodat het verbruik van de verbruiksmonitor overeen komt met het daadwerkelijke verbruik van de auto inplaats van het (softwarematig) beredeneerd verbruik?
Onhoud wel dat de verbruiksmonitor in jou auto een RICHTLIJN is van het verbruik. Het daadwerkelijke verbruik word enkel duidelijk aan de pomp. En dan is het t beste om c.a. 1500-1800 km te rijden en alle getankte liters bij elkaar op te tellen. Zorg dan wel voor een constante rijstijl voor het meest accuraat resultaat. Elk verbruik tussen de 1:15 en 1:20 is acceptabel. Boven de 1:20 is mooi meegenomen, onder de 1:15 betekend dat er echt wat mis is.