Helaas......
Gistermiddag na lange rit nieuwe roetmeting gedaan met de deeltjesteller, nog steeds zelfde resultaat.
Update over de testmethode;
Testapparatuur geeft aan: Waarde buiten bereik, test gestopt (oid). Uitleg bij de melding is dat de uitstootwaardes dan sowieso veel te hoog zijn.
Als de monteur de sonde pas inbrengt nadat hij de test op het apparaat gestart heeft (niet juiste methode voor de APK uiteraard) vliegt de waarde direct naar 17.000.
Ik maak na iedere grote rit de eindstukken even schoon met een doek en na iedere rit zit er toch aardig wat nieuwe roetaanslag wat dan logisch is.
Wat ik niet begrijp is dat je hem warm absoluut niet ziet roken. Ook niet als je er in het donker achter rijdt en met fel ledlicht op schijnt.
Ik geef het voor nu in ieder geval op en ga hem afmelden bij de RDW. Morgen moet hij APK gekeurd zijn.
De opties die nu nog overblijven zijn:
- Roetfilter vervangen. Hoogstwaarschijnlijk end of life. (prijsopgave € 1.800,00)
- Mogelijk probleem verstuivers: Verstuivers reinigen/ vervangen. Diverse additieven/ schoonbranden geen resultaat en verstuivers reviseren/ vervangen zonder aanwijsbare oorzaak is kostbare zaak.
- Motor helemaal inwendig laten reinigen (walnutblasting?). Gezien de troep die in mijn EGR Leiding en putje zat het inlaattratect niet veel beter zijn. Dat brand je niet zo 1-2-3 schoon.
Kortom, allemaal kostbare ingrepen zonder garantie op resultaat, hooguit als je ze alle drie doet maar dan is ondertussen een goed ruilmotortje goedkoper denk ik.
Daarbij is dat geen van allen binnen een weekje geregeld.
Het motortje loopt inmiddels als een zonnetje, zonder enige problemen en foutmeldingen ondertussen dus ik denk denk dat ik maar eens kijk of hij het komende jaar een beetje schoonbrandt. En anders maar niet.
Edit:
Moest even zoeken naar de juiste pagina bij de RDW. Daarna binnen 1 minuut geregeld.
Bij deze nog een keer de juiste koppeling:
Is het roetfilter van uw auto stuk? En wilt u deze verwijderen? Bij sommige dieselauto's kunt u ook de roetfiltergegevens uit het kentekenregister verwijderen.
www.rdw.nl