Balen man had gehoopt dat het nu wel goed zou zijn.. Je hebt ieder geval niet meteen opgegeven!Helaas......
Gistermiddag na lange rit nieuwe roetmeting gedaan met de deeltjesteller, nog steeds zelfde resultaat.
Update over de testmethode;
Testapparatuur geeft aan: Waarde buiten bereik, test gestopt (oid). Uitleg bij de melding is dat de uitstootwaardes dan sowieso veel te hoog zijn.
Als de monteur de sonde pas inbrengt nadat hij de test op het apparaat gestart heeft (niet juiste methode voor de APK uiteraard) vliegt de waarde direct naar 17.000.
Ik maak na iedere grote rit de eindstukken even schoon met een doek en na iedere rit zit er toch aardig wat nieuwe roetaanslag wat dan logisch is.
Wat ik niet begrijp is dat je hem warm absoluut niet ziet roken. Ook niet als je er in het donker achter rijdt en met fel ledlicht op schijnt.
Ik geef het voor nu in ieder geval op en ga hem afmelden bij de RDW. Morgen moet hij APK gekeurd zijn.
De opties die nu nog overblijven zijn:
- Roetfilter vervangen. Hoogstwaarschijnlijk end of life. (prijsopgave € 1.800,00)
- Mogelijk probleem verstuivers: Verstuivers reinigen/ vervangen. Diverse additieven/ schoonbranden geen resultaat en verstuivers reviseren/ vervangen zonder aanwijsbare oorzaak is kostbare zaak.
- Motor helemaal inwendig laten reinigen (walnutblasting?). Gezien de troep die in mijn EGR Leiding en putje zat het inlaattratect niet veel beter zijn. Dat brand je niet zo 1-2-3 schoon.
Kortom, allemaal kostbare ingrepen zonder garantie op resultaat, hooguit als je ze alle drie doet maar dan is ondertussen een goed ruilmotortje goedkoper denk ik. Daarbij is dat geen van allen binnen een weekje geregeld.
Het motortje loopt inmiddels als een zonnetje, zonder enige problemen en foutmeldingen ondertussen dus ik denk denk dat ik maar eens kijk of hij het komende jaar een beetje schoonbrandt. En anders maar niet.
Edit:
Moest even zoeken naar de juiste pagina bij de RDW. Daarna binnen 1 minuut geregeld.
Bij deze nog een keer de juiste koppeling:
Gegevens roetfilter auto verwijderen
Is het roetfilter van uw auto stuk? En wilt u deze verwijderen? Bij sommige dieselauto's kunt u ook de roetfiltergegevens uit het kentekenregister verwijderen.www.rdw.nl
Goed bezig! Zal hem bij mijn Polo ook eens uitlezen. Onder welk kopje zit dit in vagcom?Vorige week heb ook ik mijn egr traject dichtgezet. Voor mijn gevoel reageerde de auto hier positief op, deze maakt zelfs een ander geluid. In mijn geval kan het dus best zijn dat de EGR openstaand is uitgeschreven. De uitlaat blijft ook relatief schoon als ik nu rondrij, hiervoor nooit met mijn klauwen in de uitlaat gezeten dus kan het niet vergelijken.
Ik zou na deze verandering weer langs de garage om nogmaals de meting uit te laten voeren. Helaas vroeg deze meneer ineens 25Eu per meting. Dit zette mij wel aan het denken aangezien ik de onderstaande waardes uit VCDS trek;
- loc 268 particle filter; oil ash volume 65g
- loc 269 particle filter; soot mass calculated 14g
- loc 270 particle filter; soot mass measured -4g
- loc 272 particulate filter ash load limit 60g
Er zit dus overduidelijk veel as in de DPF. Ik vind het persoonlijk zonde om nu de boete te pakken om vervolgens over enkele maanden de DPF alsnog te moeten reinigen omdat deze dichtgeslibd is..... Dus daarom onder het motto hobby, ben ik begonnen met het eronder weghalen van de DPF om deze chemisch te gaan reinigen. Ik kan nu al meegeven dat dit niet de leukste oprit klus is....
Is alleen de DPF toch en het flexibele gedeelte van de uitlaat? dus geen CAT? Kan je de waardes alleen met vagcom uitlezen of ook met die cheap ass china dongles?Update van mijn kant;
Fotos van de DPF (met CAT?);
Binnenkant;
De breaking bad middelen voor het reinigen (bestel geen middelen bij de oplosspecialist, dit zijn "failliete" oplichters met nog wel een live webshop!
Binnenkant EGR inlaat zijde. De EGR blokkeerd zo'n 50% van de totale inlaat. Deze is bij de flens afgezaagd aangezien die toch dicht zit.
by w k on flickr
Ik zal de DPF dit weekend reinigen. Daarna zal ik nog een injector cleaner kuur erin gooien (ja dat had beter voor het reinigen uitgevoerd kunnen worden)
Wat meer leesvoer over het dichtzetten van EGR en DPF meetmethodes; https://digimagazine.amt.nl/apk/apk_deeltjesteller
Dank je. volgend weekend eens uitlezen. Polo nu hele week uitgeleend. APK zit me in ieder geval niet meer op mijn nek.Die waardes krijg je er uit met Vagcom (ook immitatie, wel wat meer risico’s) en OBDEleven. Binnen module Engine (1) kun je kiezen voor live data of Advanced measurements en daar zoek je de waardes waar je een live rapportage over wil.
Ben ook aan het twijfelen zelf te gaan sleutelen om het DPF te spoelen/vervangen omdat ie op 2,5 miljoen deeltjes komt bij de APK. Maar als ik de Haynes manual moet geloven dan moet je subframe los inclusief bijna de gehele stuurinrichting (inclusief aftappen vloeistoffen etc) om het DPF te kunnen demonteren. Heb jij dit ook allemaal losgehaald of is het toch mogelijk het DPF te verwijderen door alleen het subframe los te maken?Vorige week heb ook ik mijn egr traject dichtgezet. Voor mijn gevoel reageerde de auto hier positief op, deze maakt zelfs een ander geluid. In mijn geval kan het dus best zijn dat de EGR openstaand is uitgeschreven. De uitlaat blijft ook relatief schoon als ik nu rondrij, hiervoor nooit met mijn klauwen in de uitlaat gezeten dus kan het niet vergelijken.
Ik zou na deze verandering weer langs de garage om nogmaals de meting uit te laten voeren. Helaas vroeg deze meneer ineens 25Eu per meting. Dit zette mij wel aan het denken aangezien ik de onderstaande waardes uit VCDS trek;
- loc 268 particle filter; oil ash volume 65g
- loc 269 particle filter; soot mass calculated 14g
- loc 270 particle filter; soot mass measured -4g
- loc 272 particulate filter ash load limit 60g
Er zit dus overduidelijk veel as in de DPF. Ik vind het persoonlijk zonde om nu de boete te pakken om vervolgens over enkele maanden de DPF alsnog te moeten reinigen omdat deze dichtgeslibd is..... Dus daarom onder het motto hobby, ben ik begonnen met het eronder weghalen van de DPF om deze chemisch te gaan reinigen. Ik kan nu al meegeven dat dit niet de leukste oprit klus is....
Ben ook aan het twijfelen zelf te gaan sleutelen om het DPF te spoelen/vervangen omdat ie op 2,5 miljoen deeltjes komt bij de APK. Maar als ik de Haynes manual moet geloven dan moet je subframe los inclusief bijna de gehele stuurinrichting (inclusief aftappen vloeistoffen etc) om het DPF te kunnen demonteren. Heb jij dit ook allemaal losgehaald of is het toch mogelijk het DPF te verwijderen door alleen het subframe los te maken?
Subframe en stuurkolom losgehaald geeft genoeg ruimte voor het verwijderen van de DPF. Bekijk anders het onderstaande filmpje;
Is wel minder als alles de oprit moet maar de aanhouder wint.Bedankt voor de tip! Had gezocht naar DPF removal maar niks gevonden maar niet bedacht dat ie er ook uit moet als de EGR klep vervangen moet worden. Ziet er wel uit als een klus die zelf te doen is. En ik kom prijzen tegen voor een nieuw DPF van nog geen €600 dan wordt de keuze voor de fijnstoftoeslag toch minder interessant (ook omdat ie dan waarschijnlijk gaat stinken en walmen als een oude diesel).
Waarom is dat geen optie?de auto in kwestie is van midden 2012 waardoor roetfilter van kenteken laten verwijderen geen optie is.
Tekst.
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.