1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Ik had in mn mailbox een tijd terug van Koskamp een aanbieding voor een uitlaatgasfilter, zou 70% van de schadelijke deeltjes tegen houden, wellicht is dat wat?
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Helaas......

Gistermiddag na lange rit nieuwe roetmeting gedaan met de deeltjesteller, nog steeds zelfde resultaat.

Update over de testmethode;
Testapparatuur geeft aan: Waarde buiten bereik, test gestopt (oid). Uitleg bij de melding is dat de uitstootwaardes dan sowieso veel te hoog zijn.
Als de monteur de sonde pas inbrengt nadat hij de test op het apparaat gestart heeft (niet juiste methode voor de APK uiteraard) vliegt de waarde direct naar 17.000.

Ik maak na iedere grote rit de eindstukken even schoon met een doek en na iedere rit zit er toch aardig wat nieuwe roetaanslag wat dan logisch is.
Wat ik niet begrijp is dat je hem warm absoluut niet ziet roken. Ook niet als je er in het donker achter rijdt en met fel ledlicht op schijnt.

Ik geef het voor nu in ieder geval op en ga hem afmelden bij de RDW. Morgen moet hij APK gekeurd zijn.

De opties die nu nog overblijven zijn:

- Roetfilter vervangen. Hoogstwaarschijnlijk end of life. (prijsopgave € 1.800,00)
- Mogelijk probleem verstuivers: Verstuivers reinigen/ vervangen. Diverse additieven/ schoonbranden geen resultaat en verstuivers reviseren/ vervangen zonder aanwijsbare oorzaak is kostbare zaak.
- Motor helemaal inwendig laten reinigen (walnutblasting?). Gezien de troep die in mijn EGR Leiding en putje zat het inlaattratect niet veel beter zijn. Dat brand je niet zo 1-2-3 schoon.

Kortom, allemaal kostbare ingrepen zonder garantie op resultaat, hooguit als je ze alle drie doet maar dan is ondertussen een goed ruilmotortje goedkoper denk ik. Stick Out Tongue Daarbij is dat geen van allen binnen een weekje geregeld.

Het motortje loopt inmiddels als een zonnetje, zonder enige problemen en foutmeldingen ondertussen dus ik denk denk dat ik maar eens kijk of hij het komende jaar een beetje schoonbrandt. En anders maar niet.

Edit:

Moest even zoeken naar de juiste pagina bij de RDW. Daarna binnen 1 minuut geregeld.

Bij deze nog een keer de juiste koppeling:
Balen man :( had gehoopt dat het nu wel goed zou zijn.. Je hebt ieder geval niet meteen opgegeven!
 
Skoda  Kamiq  1.0 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Update van mijn kant;

Fotos van de DPF (met CAT?);

52708327103_c3bd1baf49_w.jpg


Binnenkant;

52708094879_c7db196678_w.jpg


De breaking bad middelen voor het reinigen (bestel geen middelen bij de oplosspecialist, dit zijn "failliete" oplichters met nog wel een live webshop!
52707842886_8326a8ace8_w.jpg


Binnenkant EGR inlaat zijde. De EGR blokkeerd zo'n 50% van de totale inlaat. Deze is bij de flens afgezaagd aangezien die toch dicht zit.

52708327003_c7199dda44_w.jpg


by w k on flickr

Ik zal de DPF dit weekend reinigen. Daarna zal ik nog een injector cleaner kuur erin gooien (ja dat had beter voor het reinigen uitgevoerd kunnen worden:rolleyes:)


Wat meer leesvoer over het dichtzetten van EGR en DPF meetmethodes; https://digimagazine.amt.nl/apk/apk_deeltjesteller
 
Laatst bewerkt:
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight en Jeroldd
Ook pas geweest mijne is van 2010 dacht dat het niet hoefde, maar op de computer van de keurmeester stond dat het verplicht was.

Is er doorheen gekomen egr is uit en gechipt.

Voor de mensen die er echt niet uitkomen, is laten keuren zonder te ''kijken'' geen optie?
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Vorige week heb ook ik mijn egr traject dichtgezet. Voor mijn gevoel reageerde de auto hier positief op, deze maakt zelfs een ander geluid. In mijn geval kan het dus best zijn dat de EGR openstaand is uitgeschreven. De uitlaat blijft ook relatief schoon als ik nu rondrij, hiervoor nooit met mijn klauwen in de uitlaat gezeten dus kan het niet vergelijken.

Ik zou na deze verandering weer langs de garage om nogmaals de meting uit te laten voeren. Helaas vroeg deze meneer ineens 25Eu per meting. Dit zette mij wel aan het denken aangezien ik de onderstaande waardes uit VCDS trek;

- loc 268 particle filter; oil ash volume 65g
- loc 269 particle filter; soot mass calculated 14g
- loc 270 particle filter; soot mass measured -4g :rolleyes:
- loc 272 particulate filter ash load limit 60g

Er zit dus overduidelijk veel as in de DPF. Ik vind het persoonlijk zonde om nu de boete te pakken om vervolgens over enkele maanden de DPF alsnog te moeten reinigen omdat deze dichtgeslibd is..... Dus daarom onder het motto hobby, ben ik begonnen met het eronder weghalen van de DPF om deze chemisch te gaan reinigen. Ik kan nu al meegeven dat dit niet de leukste oprit klus is....
Goed bezig! Zal hem bij mijn Polo ook eens uitlezen. Onder welk kopje zit dit in vagcom?

En DPF zelf verwijderen op zich wel goed te doen voor de gemiddelde doe-het-zelver? Misschien dat ik dat dan toch nog wel een keer zelf ga doen… heb wel een smeerput op het werk waar ik de auto boven kan rijden. Dat sleutelt wel een stuk lekkerder hoop ik.
 
Audi A6 C8 55 TFSI-e | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Update van mijn kant;

Fotos van de DPF (met CAT?);

52708327103_c3bd1baf49_w.jpg


Binnenkant;

52708094879_c7db196678_w.jpg


De breaking bad middelen voor het reinigen (bestel geen middelen bij de oplosspecialist, dit zijn "failliete" oplichters met nog wel een live webshop!
52707842886_8326a8ace8_w.jpg


Binnenkant EGR inlaat zijde. De EGR blokkeerd zo'n 50% van de totale inlaat. Deze is bij de flens afgezaagd aangezien die toch dicht zit.

52708327003_c7199dda44_w.jpg


by w k on flickr

Ik zal de DPF dit weekend reinigen. Daarna zal ik nog een injector cleaner kuur erin gooien (ja dat had beter voor het reinigen uitgevoerd kunnen worden:rolleyes:)


Wat meer leesvoer over het dichtzetten van EGR en DPF meetmethodes; https://digimagazine.amt.nl/apk/apk_deeltjesteller
Is alleen de DPF toch en het flexibele gedeelte van de uitlaat? dus geen CAT? Kan je de waardes alleen met vagcom uitlezen of ook met die cheap ass china dongles?
 
Skoda  Kamiq  1.0 
Die waardes krijg je er uit met Vagcom (ook immitatie, wel wat meer risico’s) en OBDEleven. Binnen module Engine (1) kun je kiezen voor live data of Advanced measurements en daar zoek je de waardes waar je een live rapportage over wil.
Dank je. volgend weekend eens uitlezen. Polo nu hele week uitgeleend. APK zit me in ieder geval niet meer op mijn nek.
 
Audi A6 C8 55 TFSI-e | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Als je onder bouwjaar 2011 zit kan je het roetfilter gegevens bij rdw verwijderen voor 65 euro dan betaal je geloof ik 18 euro in de maand extra roet belasting. Dat ben ik ook van plan aankomende donderdag breng ik de auto weg dan komt er een custom downpipe onder plus tune kost mij 770 euro en is dus goedkoper dan het roetfilter vervangen. Ik zie er alleen maar plus punten in mooier geluid, goedkoper dan roetfilter vervangen, geen gedoe meer met schoonbranden roetfilter en mij egr word tevens ook meteen afgedopt!
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Nog een update van mijn kant;

Zaterdag begonnen met het reinigen van de DPF (met CAT). Bij de eerste keer spoelen met water kwam er al een bak as uit;

52714050282_6c550cc93e_w.jpg


Hiernaa een spoel mix aangemaakt obv Natriumhydroxide (Gootsteenontstopper en vaatwastabletten). Hiermee haal je de roet en olie resten uit de filter. Dit viel reuze mee.. Het water was ipv de verwachte zwarte drek, weer diep rood.

Na veel spoelen een mix aangemaakt met zoutzuur op een 7%. Zo had ik een aantal emmers vol as water;
52714571211_4c08f9a44f_w.jpg


Resultaat CAT
52714571096_853ecdb980_w.jpg


Wat ik moet meegeven is dat dit een van de minste klussen is geweest die ik ooit heb gedaan. Ga dit niet zomaar zonder kennis en de juiste PBMs doen voor jezelf en het milieu, want werken met chemicaliën is echt maar dan ook echt levensgevaarlijk. Na deze hele oefening het water weer netjes geneutraliseerd naar pH7, het water was vele malen zuurder dan ik initieel kon neutraliseren.

Het reinigen van de DPF en afsluiten van de EGR had i.m.o direct gemoeten bij de eerste melding van de gefaalde EGR; De EGR kan openblijven staan bij het uitschrijven waardoor je steeds sneller vervuiling de DPF injaagd. Een DPF scheurt voornamelijk door temperatuurverschillen in de filter (door verstoppingen wordt een deel niet meer zo heet als de open delen). . Wanneer de DPF scheurt zal de tegendruk minder worden (maar niet wegvallen) waardoor de ECU vrolijk wordt en jij lekker mag doorrijden. Maar nu worden de waardes gecontroleerd en komen we er achter dat er toch problemen zijn.

Dit is maar een theorie :) Ik zou graag willen weten waarom onze autos falen, al gaan we daar niet snel achterkomen gezien elke reparatie niet opweegt tegen de fijnstofboete.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: H11 en Sal
Vorige week heb ook ik mijn egr traject dichtgezet. Voor mijn gevoel reageerde de auto hier positief op, deze maakt zelfs een ander geluid. In mijn geval kan het dus best zijn dat de EGR openstaand is uitgeschreven. De uitlaat blijft ook relatief schoon als ik nu rondrij, hiervoor nooit met mijn klauwen in de uitlaat gezeten dus kan het niet vergelijken.

Ik zou na deze verandering weer langs de garage om nogmaals de meting uit te laten voeren. Helaas vroeg deze meneer ineens 25Eu per meting. Dit zette mij wel aan het denken aangezien ik de onderstaande waardes uit VCDS trek;

- loc 268 particle filter; oil ash volume 65g
- loc 269 particle filter; soot mass calculated 14g
- loc 270 particle filter; soot mass measured -4g :rolleyes:
- loc 272 particulate filter ash load limit 60g

Er zit dus overduidelijk veel as in de DPF. Ik vind het persoonlijk zonde om nu de boete te pakken om vervolgens over enkele maanden de DPF alsnog te moeten reinigen omdat deze dichtgeslibd is..... Dus daarom onder het motto hobby, ben ik begonnen met het eronder weghalen van de DPF om deze chemisch te gaan reinigen. Ik kan nu al meegeven dat dit niet de leukste oprit klus is....
Ben ook aan het twijfelen zelf te gaan sleutelen om het DPF te spoelen/vervangen omdat ie op 2,5 miljoen deeltjes komt bij de APK. Maar als ik de Haynes manual moet geloven dan moet je subframe los inclusief bijna de gehele stuurinrichting (inclusief aftappen vloeistoffen etc) om het DPF te kunnen demonteren. Heb jij dit ook allemaal losgehaald of is het toch mogelijk het DPF te verwijderen door alleen het subframe los te maken?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Ben ook aan het twijfelen zelf te gaan sleutelen om het DPF te spoelen/vervangen omdat ie op 2,5 miljoen deeltjes komt bij de APK. Maar als ik de Haynes manual moet geloven dan moet je subframe los inclusief bijna de gehele stuurinrichting (inclusief aftappen vloeistoffen etc) om het DPF te kunnen demonteren. Heb jij dit ook allemaal losgehaald of is het toch mogelijk het DPF te verwijderen door alleen het subframe los te maken?

Subframe en stuurkolom losgehaald geeft genoeg ruimte voor het verwijderen van de DPF. Bekijk anders het onderstaande filmpje;

 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: Mike-Polo6R
Subframe en stuurkolom losgehaald geeft genoeg ruimte voor het verwijderen van de DPF. Bekijk anders het onderstaande filmpje;


Bedankt voor de tip! Had gezocht naar DPF removal maar niks gevonden maar niet bedacht dat ie er ook uit moet als de EGR klep vervangen moet worden. Ziet er wel uit als een klus die zelf te doen is. En ik kom prijzen tegen voor een nieuw DPF van nog geen €600 dan wordt de keuze voor de fijnstoftoeslag toch minder interessant (ook omdat ie dan waarschijnlijk gaat stinken en walmen als een oude diesel).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Bedankt voor de tip! Had gezocht naar DPF removal maar niks gevonden maar niet bedacht dat ie er ook uit moet als de EGR klep vervangen moet worden. Ziet er wel uit als een klus die zelf te doen is. En ik kom prijzen tegen voor een nieuw DPF van nog geen €600 dan wordt de keuze voor de fijnstoftoeslag toch minder interessant (ook omdat ie dan waarschijnlijk gaat stinken en walmen als een oude diesel).
Is wel minder als alles de oprit moet maar de aanhouder wint.

Het spoelen van een DPF kan betere resultaten opleveren maar kan ook juist een verergering veroorzaken. Ook kan dit ervoor zorgen dat aanwezige scheuren of pinholes in de DPF juist beschikbaar komen. Het is maar net wat de onderliggende oorzaak is of spoelen positief of negatief uitpakt. Voor een "Nieuwe" geldt het bovenstaande ook, met daarbij dat de kwaliteit ook tegen kan vallen aangezien het geen originele vw unit is. Dan is 600 euro wel weer veel tov 1xRDW kosten a 65 eu en de toeslag van 150? eu per jaar

In mijn geval zat ik over de DPF as grens, dus ongeacht het resultaat zat dit er aan te komen. Maar roken en stinken deed die zeker niet.

Vrijdag wordt mijne weer gekeurd en weet ik dus meer
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Na alle ellende wat betreft keuringen van klanten heb ik vandaag voor de lol mijn 1.2tdi ook maar eens aan de deeltjesteller gehangen ondanks dat de keuring nog 7 maanden geldig is.
Ik lees in dit topic voornamelijk veel hogere waarden bij afkeur, ik kwam zelf uit op 1,8 miljoen deeltjes zo een 800.000 teveel dus, maar niet zoals vele ver boven de 2 miljoen.
Mijn EGR is uitgeschakeld en de auto is gechipt door JD, enig idee of deze de EGR ook afdoppen of dat JD deze alleen softwarematig uitzet?
Ik zal de auto van de week eens uitlezen met VCDS en kijken wat daar uitkomt.

Ik wou mede door de lage km-stand eigenlijk nog een paar jaar met de Polo doen als dagelijkse auto, maar zit serieus te twijfelen om hem te koop te zetten en terug een bmw diesel van 2014-2016 aan te schaffen ondanks de hogere wegenbelasting (438 euro in de 3 maanden) en de aankoopprijs is natuurlijk vele malen hoger of toch over te stappen naar een auto op gas. Ik heb ook al naar een Golf 7 GTD lopen kijken en een keer proef gereden maar het trok mij niet erg. Ik rij namelijk met gemak zo een 50.000 per jaar waardoor benzine een slechte optie is.

Liefst hou ik de Polo nog een 2-3 jaar zodat ik nog wat meer tijd en geld kan besteden aan project autos waar de Polo voor mij gewoon een goede oplossing was door de lage wegenbelasting en het lage verbruik (1 op 26 gemiddeld) de auto in kwestie is van midden 2012 waardoor roetfilter van kenteken laten verwijderen geen optie is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 
Vandaag is mijn polo ook bij de dealer voor de APK beurt. Afgekeurd! 2.5m deeltjes en na stuk trappen 1.3m deeltjes. Ze gaan nu een additief in de tank gooien en groot stuk rijden om te kijken of het verbeterd kan worden.
De polo is gechipt en heeft de EGR nog gewoon actief
 
Volkswagen  Golf MK7  1.4 TSI 140PK CHPA | VCDS HEX-V2 PRO 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!