@SY96 Scheurende motorblokken komen voor onder de volgende omstandigheden:
- snelle temperatuurswisseling (met een warme motor door een ijskoude plas rijden)
- oververhitting
- gietimperfecties (luchtbelletjes in het matteriaal, dit is niet te zien maar openbaart zich vaak op latere leeftijd)
- verkeerd koelmiddel (matteriaal word aangetast en vreet langszaam weg)
- verkeerd koelmiddel, niet vorstbestendig (dit bevriest, zet uit en je motor scheurt)
- niet warm rijden en koud vol op zn donder geven (ja, dit alleen icm slechte "casting")
ECHTER is een scheur in de motor niet meteen een reden om afscheid te nemen van je motor. Er zijn gelukkig een heel aantal vakmensen die gegoten metaal (aluminium/gietijzer) kunnen lassen tegen een prijs waarvoor je geen nieuw/gebruikt blok kunt komen. indien er voldoende ruimte is onder de motorkap van de auto is het zelfs mogelijk om dit te doen terwijl de motor nog in de auto zit! (PB voor een adres waar dit verwezenlijkt kan worden. Deze man doet soorgelijke klussen voor revisiebedrijven)
Overigens is dit domweg geen garantie, ja een auto is een duur object, maar heeft ook maar een bepaalde garantie. Alle reparaties daarbuiten, incl gescheurd blok, valt daar helaas vaak buiten. Dit is het risico dat jij als consument neemt bij de aanschaf van een gebruikte auto. Er zijn zelfs verhalen van motoren die buiten de garantie kapot lopen en niet op kosten van de dealer vervangen gaan worden. Overigens heeft Toyota en VW ook een probleem met kantelende zuigers, deze worden niet vervangen onder garantie omdat de motor nog functioneert...