De module is inmiddels geinstalleerd en uitvoerig getest!
(m.u. van de rode draad voor de leaving home functie).
Ik ben begonnen om de A-stijl en de afdekking links van de lichtschakelaar te demonteren.
Vervolgens heb ik de oude lichtschakelaar verwijderd, (eerst de 17 pins connector verwijderd, via de linker zijkant). (Uiteraard eerst de accu losgekoppeld).
Daarna heb ik de module erbij gepakt en jumper nr 3 verwijderd (het verwijderen van jumper nr 3 zorgt ervoor dat de mistlampen niet inschakelen samen het dimlicht in AUTO modus wat in NL niet is toegestaan onder normale omstandigheden).
De module heb ik een plekje gegeven verticaal en achter de lichtschakelaar, de module heeft 4 bevestigingsoogjes 2 aan elke zijde. 2 van deze heb ik gebruikt om met tyraps vast te maken aan het voertuig. (zorg ervoor dat de module niet beweegt tijdens het rijden om storingen te voorkomen).
Als je Dagrijverlichting hebt zit deze waarschijnlijk gemonteerd op de lichtschakelaar PIN3 (TFL), controleer dit.
De rode draad heb ik niet gebruikt, omdat ik de module uitvoerig wilde testen voordat ik daadwerkelijk aanpassingen wil doen aan de bedrading van het voertuig.
De volgende stap was het aansluiten van de lichtschakelaar, het beteft een origineel asian vw schakelaar. De lichtschakelaar is degelijk, je merkt wel dat de lichtschakelaar toch wat anders aanvoelt.
éénmaal de lichtschakelaar gemonteerd, voelde ik toch wel wat speling,
dit heb ik opgelost door aan de twee hoeken van de schakelaar aan de onderzijde 2x 0,5cm x 0,5cm x2mm dik dubbelzijdig foam tape te plakken, hierna de schakelaar weer in het gat gestoken met als resultaat dat het gewiebel is opgelost! Nu zit de lichtschakelaar mooi stevigvast in het midden
(wellicht dat ik in de toekomst een AUTO EU schakelaar koop)
De lichtsensor heb ik even voor het gemak op het dashboard gelegd.
Goed het aansluiten is voltooid, de test;
Mijn polo heeft OEM H7 koplampen met dagrijverlichting & mistlampen met bochtenverlichting.
1. Geen storingen boordnet/instrumentenpaneel
2. Geen van de standaard functionaliteiten gaat verloren
Altijd goed om even te testen.
- geen verlichten voeren > OK
- alleen dagrijverlichting > OK
- stadsverlichting > OK
- stadsverlichting met mistlampen OK
- dimlicht > OK
- dimlicht met mistlampen > OK
- grootlicht > OK
- dimlicht met grootlicht > OK
- de lampen aan de achterzijde incl. kentekenverlichting > OK
- Knipperlichten > OK
3. de AUTO- Modus, werkt! de lichtsensor bij mij staat hij (standaard) ingesteld op tunnel-mode, waardoor hij bij het inrijden van een kleine tunnel al aangaat. (mocht je niet tevreden zijn met de gevoeligheid van de sensor, is dit naar eigenwens traploos in te stellen).
4. Leaving home werkt niet (rode draad niet aangesloten)
5. Coming home, werkt.
Maar niet zoals beschreven!!!
bij het uitschakelen van het contact blijft alles (mits donker genoeg) circa 20 sec. branden.
behalve de mistlampen aan de voorzijde (de stadsverlichting brandt wel)
Dit komt omdat sommige polo's (waaronder de mijne) de optie bochtenverlichting hebben, bij polo 6R zijn de mistlampen doorom geschakeld via de boordnetmodule (dit is nodig omdat alleen de boornet module weet, welke richting te auto stuurt).
(Dit is met wat aanpassingen aan de bedrading van de auto wel functionerend te krijgen).
Dus bij Coming/Leaving home werkt het volgende;
Stadslicht i.c.m. met de achterlichten en kentekenverlichting.
6. Alle symbolen op de lichtschakelaar lichten op zoals dit hoor, echter de schakelaar dimt niet mee met de verlichting van de rest van de instrumenten!
Het wieltje rechts van de schakelaar heeft dus geen functie op de lichtschakelaar zelf.
(voor mij persoonlijk maakt dit niets, uit aangezien ik de instrumenteverlichting altijd op maximaal heb staan)
(Dit is met wat aanpassingen aan de bedrading in de module/lichtschakelaar wel functionerend te krijgen).
Dit zijn mijn bevindingen tot nu toe!
Ow en ik heb de A-stijl niet zomaar gedemonteerd, wordt vervolgd.