Ik ben vrij nieuw hier op het forum, maar ik wil even melden dat het mij gelukt is met de automatische kofferklep. Ook de ruimte ivm de achterlichten valt uiteindelijk reuze mee. Er is zeker mee te leven. Hier een verslag:
Ik ben in eerste instantie uitgegaan van de duitse beschrijving. Aangezien ik in de automaterialen zit heb ik een aantal leveranciers benaderd met de vraag of ze gasveren kunnen leveren die voldoen aan de in de duitse beschrijving vermelde specificaties. Het antwoord was overal nee. Er bestaan voor zover ik weet dus geen gasveren in de after-market om dit te realiseren omdat ze simpelweg niet aan alle specs voldoen.
Nou wil het geval dat mijn buurman bij een VW dealer in Gouda werkt (Alle VW dealers in de regio Dordrecht zijn bij ons klant, maar je moet iedereen wat gunnen toch? ). Ik heb hem de nummers gegeven en een dag later waren de spullen binnen:
Dit heb je nodig:
Ik ben begonnen om de puffer (rare naam trouwens) in de laagste stand te zetten door de inbus in het gaatje los te draaien en de puffer in te drukken. Daarna heb ik de rubberen kop ingekort. De kop heeft een bolle rand. Ongeveer de helft van dat bolle randje heb ik eraf gesneden. Als je te ver gaat dan kan je de puffer met de inbus weer hoger zetten, maar probeer dit te vermijden.
Hiermee wordt de puffer (ingedrukt) ongeveer 55mm lang (de originele puffer is ongeveer 53mm) het beeld is ietwat vertekent maar de maat klopt.
De oude puffers verwijderd en de nieuwe gemonteerd met de waterpomptang.
Daarna ben heb ik de gasveren vervangen. Doe dit inderdaad met zn tweeën daar de klep echt zakt en hard aankomt (nee, niet gebeurt :? ) Stop de schroevedraaier in het gleufje en wip de klemband omhoog, niet te ver want dan springt ie weg.
Na dit alles getest en inderdaad, de klep staat nog redelijk ver open......ong 2 a 3 mm te ver. MAAR..... er is een oplossing:
Net boven de achterlichten zit de pufferbumper (geen idee hoe het heet maar klinkt wel leuk) Deze is ongeveer 2 a 3mm dik. Aangezien ik de puffer niet verder in wilde korten omdat anders wellicht het rubber eraf valt ben ik hier eens mee gaan experimenteren.
Er zijn twee opties om deze te verwijderen. In het midden zit een pinnetje, en als je deze indrukt valt dit in het achterscherm en ben je m kwijt. Je kan dan de pufferbumper makkelijk verwijderen en in principe heb je hem ook niet meer nodig maar dit kunnen sommige van jullie wellicht vervelend vinden. Ik heb er gewoon een bekledingsvork onder gezet en hem eruit gewipt. De rand van het gaatje gaat dan iets omhoog staan maar met de achterkant van de bekledingswipper heb ik dit weer vlak getimmerd (zonder schade, handvat van kunststof) Deze bumper heb ik vervangen door een rubber afdichtthule die precies of klem in het gaatje past
Je kan het verschil in dikte op deze foto's mooi zien
de originele bumper:
en de rubber afdichtthule, het gaat dan om het bovenste 'hoedje'
De nieuwe thule in het gat
en voila, de klep sluit mooi(er). Hij sluit niet helemaal zoals origineel maar hier is toch zeker mee te leven?
Ik heb voor de geinteresserde nog even naar het rubber van de achterklep gekeken, en dit wordt iets minder ver ingedrukt maar RUIM voldoende nog om de klep waterdicht af te sluiten. De rubber thule sluit het gaatje ook goed af dus voor lekkage hoeven jullie niet bang te zijn.
Alles bij elkaar ben ik net geen uurtje bezig geweest. Moet er wel bij zeggen dat de gasveren best wel wat druk hebben en dat het dicht doen wel even wennen is. De bekledingsvork en rubber thule kan je in elke automaterialenzaak kopen.
Het resultaat mag er zijn, en ik ben tevreden!!
Automatische achterklep VW Polo 6R BM 2011 - YouTube
Bewaar alle verwijderde onderdelen goed. Je kan dan altijd alles weer in de originele staat terugbouwen. Alles is trouwens los verkrijgbaar indien je iets kwijtraakt of kapotmaakt (puffer of pufferbumper)
Waar heb je nou die puffers geïnstalleerd?
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.