Bijna een bekeuring voor de dagrijlichten.

Vanmiddag reed ik in elst(gld)door een drukke hoofdstraat,hetgene wat ik gemist heb dat een politiemotor die mijn tegenligger was bijna rechtdoor over de rotonde gaat bijna een auto raakt en vervolgens achter mij aan gaat(dit hoorde ik van een getuige).
Maar goed ik rij netjes op toegestane snelheid een rotonde verder,kijk in de spiegel,en ja hoor "stop politie".
Rijbewijs en u weet vast wel waarom ik uw staande hou?
Nee ik zou het niet weten.
Uw mistlampen staan aan!
Ik kijk domhoudend op mijn dashboard,en vertel dat alles uit is.
Vervolgens loop ik met hem een rondje met hem om mijn auto en vertel dat hij waarschijnlijk last van reflecties heeft en raad hem een rayban zonnebril aan.(aan de achterzijde van de auto).
Nee aan de voorkant branden je mistlampen.
Meneer agent,u bedoeld toch niet mijn dagrijverlichting?
Agent ligt inmiddels op zijn buik voor mijn auto,zie je wel dit is de code van een mistlamp.
Ik vertel hem dat het andere lampje de mistlamp is,en ook dat deze in het donker aangaan waneer ik stuur.
Na een vrij lange diskussie geloofde hij het allemaal wel,mijn voorstel om alles te gaan vervangen voor led en xenon maakte hem helemaal pissig. :oops:
Toen er nog een polo reed met uiteraard drv,is meneer agent opgestapt.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
 
je kunt idd de mistlampen aanzetten en dan showen kijk dit zijn de mistlampen ;)
maar ik zie soms mensen met mistlampen rijden vooral die Ford Mondeo's alleen omdat het stoerder lijkt dat je met 4 lampjes rijd...
maar officieel mag je er toch niet mee rondrijden (ja het naam zegt het al MISTlampen..)?
 
KYC zei:
maar ik zie soms mensen met mistlampen rijden vooral die Ford Mondeo's alleen omdat het stoerder lijkt dat je met 4 lampjes rijd...
maar officieel mag je er toch niet mee rondrijden (ja het naam zegt het al MISTlampen..)?
Ik las hier ergens op het forum dat het sowieso wettelijk is toegestaan om mistlampen te voeren in combinatie met stadlicht (en dus alleen verboden is i.c.m. dimlicht). Bij het DRL op de Polo brandt standaard het stadlicht toch ook?

Oom agent moet denk ik eens op een opfriscursus of dacht makkelijk z'n ('afgeschafte') bonnenquotum te halen Stick Out Tongue
 
weem zei:
Ik las hier ergens op het forum dat het sowieso wettelijk is toegestaan om mistlampen te voeren in combinatie met stadlicht.
Welk topic is dat dan? Daar wil ik wel eens een bron van zien, want voor zover ik weet, mag je mistlampen alleen voeren bij slecht zicht (mist en zware neerslag).
 
@graafie
Ah, ik dacht van wel, my bad.

Ik heb het er gelijk maar eens op nagezocht op de intarwebs maar vind het maar lastig om chocola van te maken. Op het Flitsservice.nl forum wordt het nog het meest begrijpelijk uitgelegd:

Dagrijlichten mogen alleen overdag, in de omstandigheid dat het voeren van ander licht niet verplicht is. Dagrijlichten mogen niet i.c.m. met enig ander licht aan de voorkant branden.
Bij inschakeling van een ander licht moeten de dagrijlichten automatisch uitschakelen.

[...]

Veel verschil tussen stadslicht en dagrijlicht is er niet, behalve wat (Europese) technische eisen m.b.t. plaatsing, stralingshoek en lichthoeveelheid (dagrijlicht is feller).
Dagrijlicht: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken.
Stadslicht: licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig.

Overdag mag je of stadslicht of dagrijlicht voeren, niet beide (want bij inschakeling van andere lichten moet het dagrijlicht uitschakelen, art. 41 lid 1 tweede volzin).
Bij stadslicht branden gelijktijdig de achterlichten, bij dagrijlichten niet.
 
nou ik heb mij dagrij licht zo aangesloten dat ze met de stadslichten aan gaan zo dat ik ook achterlichten heb maar ze werken ook zonder de stads lichten tot dat ik mijn Xenon aan doe gaan de dagrij lichten uit.

Vind ik persoonlijk veiliger omdat me achterlichten dan ook aan staan
 
@suvtje

Afgezien dat dit niet mag, begrijp ik je helemaal.
Eerlijk gezegd begrijp ik het hele drl verhaal niet. Jaren lang werd er campagne gevoerd licht aan overdag veiliger overdag, 80% van de mensen deed dit in NL. Bij Mijn vorige auto stonden de lichten standaard ook aan.

Ik weet dat het buiten Nl een ander verhaal is, in bv België begonnen ze altijd te seinen met hun lichten als je overdag je licht aan hebt.
Het zal dus ook wel een Europees masterplan zijn, maar echt veiliger wordt het er niet op. Naast dat achterlichten niet branden, zeker nu met al die regen niet handig, zie ik steeds meer mensen 's avonds zonder licht (weg)rijden, omdat je het idee hebt dat het licht al aanstaat. Mi zou het beter zijn dat nieuwe auto's naast drl ook verplicht automatische verlichting mee krijgt.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!