Bijna een bekeuring voor de dagrijlichten.

jayray zei:
Dat laatste van vergeten licht aan te zetten valt me gewoon op bij mensen met drl, omdat het nl bij het wegrijden lijkt alsof je je lichten aan hebt.
Misschien zie ik het teveel vanuit mij eigen perspectief omdat ik altijd met dimlicht aan heb gereden en dat ook bij mij rijlessen kreeg.
3 of 1 lamp vind ik persoonlijk niet meer of minder opvallen, heb daar niet zo bij stilgestaan.

Alles wat ik hierboven heb geschreven is ook volledig berust op mijn eigen perspectief ;) , voor zover ik weet is hier nog geen officieel onderzoek naar gedaan. Wellicht wel interessant!

Ik was trouwens wel benieuwd wat je bedoelt met je opmerking "omdat het nl bij het wegrijden lijkt alsof je je lichten aan hebt.". Ik zie als bestuurder namelijk helemaal niks van mijn DRL...

Edit: Ik ben het trouwens absoluut eens met je wat betreft automatische verlichting! Dat zou inderdaad nog beter zijn :)
 
HakanC zei:
jayray zei:
En met automatische verlichting kun je het niet vergeten.
Dat is wat anders ;) Of je DRL hebt of niet heeft daar geen invloed op..

Ik kan me iets herrineren van 3 tot 5 % meer verbruik met je lichten aan..
Het zit 'm er vnl in dat je met drl het gevoel kan hebben dat je je licht aan het terwijl dat niet zo is. Zeker met een vluchtige blik op het wegdek. En ja dimlicht geeft veel meer licht en het verschil is te zien, maar niet voor iedereen even duidelijk.
Nogmaals het is iets wat mij is opgevallen in het wegbeeld van de afgelopen tijd en mijn vrouw trouwens ook. Tij als in afgelopen jaar.
3 tot 5% hoe lang is dat gelden ;)
 
SilencerNL zei:
jayray zei:
Dat laatste van vergeten licht aan te zetten valt me gewoon op bij mensen met drl, omdat het nl bij het wegrijden lijkt alsof je je lichten aan hebt.
Misschien zie ik het teveel vanuit mij eigen perspectief omdat ik altijd met dimlicht aan heb gereden en dat ook bij mij rijlessen kreeg.
3 of 1 lamp vind ik persoonlijk niet meer of minder opvallen, heb daar niet zo bij stilgestaan.

Alles wat ik hierboven heb geschreven is ook volledig berust op mijn eigen perspectief ;) , voor zover ik weet is hier nog geen officieel onderzoek naar gedaan. Wellicht wel interessant!

Ik was trouwens wel benieuwd wat je bedoelt met je opmerking "omdat het nl bij het wegrijden lijkt alsof je je lichten aan hebt.". Ik zie als bestuurder
namelijk helemaal niks van mijn DRL...

Mijn auto staat in de parkeer garage ;)

En bij schemer zie je er dan ook niks van?

Edit: Ik ben het trouwens absoluut eens met je wat betreft automatische verlichting! Dat zou inderdaad nog beter zijn :)
 
Mooie discussie dit, ik ben een absoluut voorstander van DRL en inderdaad het mooiste zou zijn als auto's ook nog eens automatisch dimlicht zouden hebben(zoals in mijn vorige auto).
Het brandstof verbruik met dimlicht aan is hoger dan met DRL aan, dus meer CO2 uitstoot en dat is nou net wat we niet willen (Slowmotion rijders weten daar alles van. ;)) In Zweden zijn ze al lang geleden begonnen met een proef om altijd dimlicht te voeren en daar bleek het aantal kop-staart botsingen behoorlijk toegenomen te zijn, dit na bleek later, veroorzaakt te worden doordat de remlichten minder opvielen overdag met de gewone achterlichten aan. Er waren echter wel veel minder frontale ongelukken, met name op kruisingen omdat de auto's beter opvielen door het licht aan de voorzijde. Vanuit deze proef is DRL ontstaan. DRL geldt echter alleen in alle gevallen waar je geen dimlicht hoeft te voeren, zodra er sprake is van regen, duisternis of andere zichtbeperkende omstandigheden zul je dus gewoon dimlicht moeten voeren. Probleem is dat sommige bestuurders zo geilen op hun DRL ledjes (die bij veel auto's uitgaan als ze dimlicht gaan voeren) Dat ze maar zolang mogelijk met DRL aan blijven rijden. Gelukkig blijven mijn ledjes ook gewoon branden met dimlicht, dus je kan me rustig loslaten in het donker.. Big Grin

Doordat DRL alleen dient om gezien te worden en niet om te zien, is DRL absoluut geen vervanger van dimlicht.
 
Mooi verhaal skyracer. Gek hè trouwens dat er een tijd was dat het derde remlicht zelfs verboden was...

Oh ja en ik rijd een zeer zuinige en schone gti ;) dus doe echt mij best. Blue motion diesel was geen optie omdat ik geen diesel meer mocht rijden :mrgreen:
 
SilencerNL zei:
@Skyracer

Nice! Over een jaartje (hopelijk) zit ik ook op een litertje of 25.000++ op een gemiddelde dag. Gezien je nickname, zit jij daarbij dan ook rond de 37.000ft hoogte?
God ik zit ook wel erg te slapen.... Soms moet je een nickname ook "lezen" :roll:
Jij compenseert je gebrek aan snelheid van je "slow motion" met je werk.
Maarre dan is een Polo bluemotion zo'n beetje het laatste waarin ik je zou verwachten...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!