Clone vs Originele VCDS kabel

Nadat ik na 1 bericht al meteen gebanned ben bij uk-polo door een mod die met z'n verkeerde been uit bed is gestapt ben ik wel benieuwd naar jullie meningen over clone en echte VCDS kabels.

Ik zie het namelijk zo, Een VW is een auto van Volkswagen. Als je bepaalde opties wil kan je die aanvinken bij je bestelling of achteraf door een dealer tegen betaling laten activeren.

Dit kost uiteraard geld, vaak ook vrij prijzig.


Op den duur was daar Ross Tech met VAG com en daarna doorontwikkeld naar VCDS. Men heeft een software applicatie ontwikkeld die alleen werkt met een specifieke kabel van hun (vendor lock in). Een leuk idee ook voor iedereen natuurlijk geweldig omdat je nu 1 keer een kabel kan kopen en VW kan omzeilen.
En daar zit precies de crux. Je/Ross tech omzeilt VW, ze omzeilen de dealers die hier normaal geld mee verdienen. Dit kost de VAG en ook dealers die een duur diagnose apparaat hebben moeten aanschaffen geld. Met die gedachte in mijn achterhoofd kan je dus nooit zeggen dat als ik een clone kabel koop op aliexpres dan ik dat dit dan niet eerlijk is tegenover Ross tech. Hoe je het ook went of keert zij doen namelijk precies hetzelfde richting VAG en dealers.


Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken, misschien zit ik er wel helemaal naast en klopt mijn mening niet.
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ik heb zonet OBDEleven besteld, nogsteeds veel goedkoper dan een Ross Tech kabel maar wel betrouwbaar in tegenstelling tot de AliExpress kabels volgens veel mensen. Zelf heb ik nog een Alikabel onderweg maar ga hem niet gebruiken aangezien ik van mensen met ervaring negatieve feedback heb gekregen. (Ookal zijn de reviews op de kabel allemaal goed).

Maar buiten dat, is wat je zegt wel waar in economische zin. Ross Tech omzeilt van VAG en Ali omzeilt zowat alles :)
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
Ross Tech ontwikkelt z'n dingen zelf vanaf 0. AliExpress is pure diefstal. En die clone kabels doen nog wel eens iets wat niet zou moeten.

De canbus is gewoon een open protocol waar ieder apparaat op kan. Deels verplicht (OBD2) en deels een keuze van VW Met een seriële adapter en een raspberry pi kan ik uitlezen en coderen.

De kracht van Ross Tech is dat ze een grafische interface hebben ontwikkeld waarmee dit heel makkelijk gaat EN dat ze veel tijd en moeite hebben gedaan om uit te dokteren wat iedere bit en byte doet. Dat kost geld en daar vragen ze geld voor. Helemaal terecht. Dat zijn hun inkomsten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: JensV
Ross Tech ontwikkelt z'n dingen zelf vanaf 0. AliExpress is pure diefstal. En die clone kabels doen nog wel eens iets wat niet zou moeten.

De canbus is gewoon een open protocol waar ieder apparaat op kan. Deels verplicht (OBD2) en deels een keuze van VW Met een seriële adapter en een raspberry pi kan ik uitlezen en coderen.

De kracht van Ross Tech is dat ze een grafische interface hebben ontwikkeld waarmee dit heel makkelijk gaat EN dat ze veel tijd en moeite hebben gedaan om uit te dokteren wat iedere bit en byte doet. Dat kost geld en daar vragen ze geld voor. Helemaal terecht. Dat zijn hun inkomsten.
Oke, Maar die redenatie moet je dan ook doortrekken naar VAG Het is hun computer met programmatuur. Dat Ross Tech handig is met software neemt niet weg dat hij via de rug van VAG geld verdient.
Ik ben ook groot voorstander van Ross tech laat ik dat voorop stellen maar om Aliexpress pure diefstal te noemen terwijl Ross Tech in feite hetzelfde doet is vindt ik persoonlijk niet correct.
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ross Tech implementeert een open protocol om zelf een compleet legale business case op te zetten.

Denk je dat VW niet allang the living daylight uit Ross Tech zou hebben geprocedeerd? (RT is een USA bedrijf. VW heeft daar genoeg advocaten).

Ross Tech steelt helemaal niets van VW. Geen software, geen hardware en geen intellectueel eigendom. Dat is helemaal legaal.

Wat die Chinezen doen is de hardware namaken en de software dusdanig hacken dat het werkt met de nagemaakte hardware. Dat is zo illegaal als je het maar zien wilt.

Nu stimuleer jij deze praktijken door zo'n kabel te kopen. Terwijl jij zelf heel goed weet dat het niet koosjer is. En dat probeer je dan voor jezelf goed te praten. Ik vind het nogal kansloos.

Ik denk trouwens dat je voor deze opmerking gebrand bent/was: https://uk-polos.net/viewtopic.php?...&sid=b3b84b7935c6b7d99e07de4c532bd7b3#p569953
"Like i said, open another topic if u want to discuss that. I like to talk here about my car problem not your cable problem.
I expect more from a moderator than this."
Ik snap wel dat ie niet zon zin had in jou Stick Out Tongue
 
Los van dat je hoogstwaarschijnlijk je auto sloopt met zo'n AliExpress kabel moet er weer iemand met een origineel kabel je uit de brand helpen.
 
Volkswagen  X  X 
wat een kromme manier om piracy recht te praten voor jezelf lol
Dat is totaal niet mijn intentie. Ik ben opzoek naar iemand die mij kan overtuigen waarom ik een originele kabel zou moeten kopen. Jou reactie overtuigt mij niet.


@joosspekloos
Dat snap jij? Ik vindt het bijzonder kinderachtig. Ik doe mijn best om een fatsoenlijke post te schrijven en dan inhaken op 1 dingetje waarvan ik expliciet zeg dat ik daar best over wil praten maar in een eigen topic en het dan toch doen...?
Maar ik wist niet dat het een open protocol was, en inderdaad nu ik er over na denk als VAG dat echt niet had gewild hadden ze waarschijnlijk ook wel juridische actie ondernomen. Bedankt voor het inzicht.


Wel grappig om te zien als je over een aliexpress kabel begint dat heel veel mensen meteen verontwaardigd zijn en zich op hun teentjes getrapt voelen. Ondertussen wel jaren lang een illegale windows versie draaien, games, muziek en films downloaden en andere producten uit China bestellen.

Ik ben best bereid om een legale kabel aan te schaffen maar ik weet alleen nog niet welke. Aangezien ik niet aan 3 VIN nummers vast wil zitten en aangezien ik naar mijn polo ook nog wel een GTE zou willen uitlezen.

@JensV Thanks ik zal eens kijken wat ik allemaal met OBDeleven kan, en of dit in mijn situatie geschikt is.
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
wat een gelul, wil je nou goedkope mods of wil je lopen mauwen wie over wie z'n rug geld verdient... wees blij anders sta je weer met je knip aan de balie bij de dealert.....
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Antera
Dat is totaal niet mijn intentie. Ik ben opzoek naar iemand die mij kan overtuigen waarom ik een originele kabel zou moeten kopen. Jou reactie overtuigt mij niet.

Mijn intentie is ook niet om jou te overtuigen, ik ben immers niet degene die zichzelf voor de gek houd lol
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Het gaat er gewoon vooral om dat er veel slechte ervaring is op dit forum met die AliExpress kabels waarbij er geen backup is en er dan maar moet worden uitgevogeld wat de schade precies is
 
Volkswagen  X  X 
  • Leuk
Waarderingen: David97
Voor de simpele tot middelmatige mods zou ik voor obdeleven gaan, uitlezen van foutcodes is ook niet zaligmakend ben ik achtergekomen. De ANWB en ik hadden 2 verschillende codes en de ANWB won.

De ross-tech kabel is de beste, maar ook gelijk de duurste.

Chinese kabels werken wel, maar ook niet allemaal en soms met onverwachte resultaten. Alleen al daarom zou ik huiverig zijn.

Uiteindelijk hangt het af van wat jij wilt doen. Ik koos voor obdeleven voor het makkelijk meenemen in de auto, ligt er standaard in. Storing wissen is zo gedaan. Heb wat dingen zelf aan gezet, needle zweep, drl aan de achterzijde en nog dingen.

Leer jezelf wel 1 ding aan: back-up alles voor je begint!

En hou het een beetje gezellig
 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi, M.U.Y en JensV
Ik snap je opzich wel, maar je vergelijking gaat mank. Het is namelijk compleet anders.

De Chinezen jatten en kopiëren alles wat los en vast zit. Zij kopiëren de software en jatten het idee en op die manier wordt Ross Tech ondermijnd. En zoals je weet, dat doen ze met alles. En als we dat toelaten zullen we op korte termijn misschien goedkoper uit zijn, maar op langer termijn is er geen hond meer die geld en tijd wil investeren in producten, diensten en software omdat de inkomsten verschrikkelijk teruglopen. Hier is natuurlijk ook het hele copyright/patent systeem op gebaseerd. Want waarom zou ik een startup beginnen met een miljoen schuld terwijl de Chinezen achterover hangen en wachten tot ze het kunnen kopiëren, en wij er toe bereidt zijn om het van die Chinezen te kopen?

Daarnaast moet je het canbus protocol zoals al eerder gezegd hier zien als een publieke API. Ook in de webwereld gebeurd dit veel. Spotify, Facebook, Twitter, Google, alle grote partijen hebben een publieke API. Daarmee kan je software/apps/diensten schrijven die daarop aan kunnen sluiten. En zo is dat ook voor het canbus protocol. Het is een standaard waarmee een ieder vrij is er tegenaan te praten. En juist door die publieke API's worden deze diensten populair.

Daarnaast kun je je afvragen hoever VW schade oploopt door het gebruik van VCDS. Want VW biedt over het algemeen niet dezelfde diensten als wij met Ross Tech. Sterker nog, ik kan gewoon met de dealer overleggen over dit soort zaken. Niet dat ze er ooit wat van begrijpen en direct roepen dat het onmogelijk is, maar dat terzijde. Je kunt misschien wel stellen dat juist VW baad heeft bij ons modders/hobbyisten. VW is een populair platform waar je veel aan je auto kan veranderen etc.

Ik durf het zelfs om te draaien. De dealer/vw vraagt veel te veel geld voor producten en diensten en heeft daar een monopolie in. Ik krijg hier mensen die een optie geactiveerd willen hebben die al in de auto zit, en VW vraagt voor dat ene vinkje zetten €150,-. Dat riekt eerder naar oplichting.

Maar goed, Ross Tech is dus een malafide bedrijf. Zijn universele garages dat ook? Zij repareren immers VW's, en eigenlijk zorgen zij ervoor dat VW minder geld verdient?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en iichel
Dan zou ik voor 6 tientjes obdeleven pro halen
Als je niet weet wat je doet en je hebt geen software om te checken of het terugdraaien van een optie etc. gelukt is zou ik dit zeker niet aanraden. Ik hoor en zie genoeg ellende over obdeleven, zeker als je daarna met VCDS of VPS gaat controlleren of het allemaal klopt wat er onderwater gebeurd is. Nog afgezien van de terugkerende kosten die je hebt..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
  • Leuk
Waarderingen: David97 en iichel
Dat is totaal niet mijn intentie. Ik ben opzoek naar iemand die mij kan overtuigen waarom ik een originele kabel zou moeten kopen. Jou reactie overtuigt mij niet.

Waarom wil je jezelf laten overtuigen als je er in de basis zelf al niet achter staat?

Voor mij is het niet anders dan je auto bij de dealer laten onderhouden of bij de plaatselijke vakgarage(of zelf)
Waarom zou ik 85eu exbtw uurloon betalen bij de dealer als de vakgarage het voor 50 doet?
Waarom zou ik bij de dealer 50 euro betalen voor 3 liter olie en een filter als ik zelf voor 40 euro 5liter olie en een filter heb?
Waarom zou je te veel geld uitgeven aan originele onderdelen als aftermarket net zo goed kan zijn?
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
Als je niet weet wat je doet en je hebt geen software om te checken of het terugdraaien van een optie etc. gelukt is zou ik dit zeker niet aanraden. Ik hoor en zie genoeg ellende over obdeleven, zeker als je daarna met VCDS of VPS gaat controlleren of het allemaal klopt wat er onderwater gebeurd is. Nog afgezien van de terugkerende kosten die je hebt..
Persoonlijk denk ik als je de long coding van OBDEleven gebruikt en op voorhand goed opzoekt welke byte en bit je moet hebben er niet veel mis kan gaan tenzij je met dikke vingers 5 dingen tegelijk aan gaat klikken. Maar ik heb het net besteld en dus nog geen ervaring ermee, is gewoon een eerste indruk die ik heb van de app. En inderdaad, back-ups zal ook al veel doen.
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!