*Doet deur open, ziet lege kamer, doet deur dicht en leest de entree nog eens.*
Verrek ik zit toch goed!
Jongens wat een rust hier!
Goed. Hoi! Ik ben Renze, 30 jaar, emigrant van Het Westen van Nederland, naar Het Oosten van Nederland sinds 2017, fijn metaal bewerker, lasser, handige jongeman, heeft een hekel aan tv een voorliefde voor snoeiharde metal. De meeste dagen ga ik werken (verplichtingen he…), avondeten en door naar de schuur om aan het een of ander te klooien.
En nu heb ik iets nieuws om aan te klooien sinds 18 mei 2019.
Zie hier!
Een heuze 86c! Met special paint (ahem... Hij is gerold door een vorige eigenaar...)
Ik hoor het je afvragen, waarom koop je in godsvredesnaam een Polo van zo oud?
Ik heb een voorliefde voor oude auto's. Mijn eerste auto was een Suzuki Swift 13.3 GLX, mint groen uit 1988. Wonderbaarlijke bak. Helaas heb ik deze op de antenne gelegd... Sindsdien ben ik iedere keer op zoek naar een vergelijkbaar iets. En zowaar vond ik deze, in de buurt voor de schappelijke prijs van €350,- met APK tot augustus 2020 en volgensde advertentie een kilometerstand van 135.000 km. Hmmm klinkt erg goed!
Ik ben het ding wezen bekijken en roest heeft deze auto nagenoeg niet. De bitumen laat her en der los, één dorpel heeft een plekje en binnen in zit 1 roestplek. Voor de rest is de auto gewoon hard. Verbazingwekkend.
Motortje loopt wat ruwig, kleppen tikken aardig en het ding meurde omheunig hard naar benzine.
Verder: het start goed, stuurt zonder speling, remt prima rechtuit (Wow geen rembekrachtiger! Vette shit!), nieuwe schokbrekers achter, nieuwe bougie, bougiekabels en rotor en rotorkap. Het ding is dus goed onderhouden. Natuurlijk heeft hij zijn slijtage sporen, maar dat mag ook na 36 jaar.
Fijn! Zeker de €350 euro waard!
Enkele foto's:
Helaas dikke vette pech gehad op de terugweg. Ik had de wagen nog geen uur en dan dit:
Er kwam iets onder/van/vanuit een tegemoetkomende vrachtwagen op mijn voorruit. Dikke klap, 7 kleuren in de onderboxer later had ik een dikke ster in de ruit. Hele dikke.
=( Gelukkig heb ik glasverzekering. Vrijdag 31 mei heb ik een nieuwe voorruit!
En Renze zou niet Renze zijn als hij niet een lijstje met puntjes heeft de hij wilt aanpakken:
Ik citeer mijn voorstel topic post:
De bekende mankementen op het moment zijn:
- Er zit teveel olie op. De olie is zo zwart als mijn ziel, dus die mag ook hoognodig vervangen worden.
- Koelvloeistof is meer water dan koelvloeistof.
- Kleppen moeten hoognodig gesteld worden.
- Ster in voorruit dankzij tegemoetkomende vrachtwagen.
- Lekke band. Deze lekt op maar liefst 7 punten langs de velgrand.
- Er zitten de verkeerde banden op. Er horen 155/70's onder, er liggen 145/75 onder. Op zich moet dat goed gaan, maar de velgrand steekt uit van de band. Stoehr.
- Het hele dashboard doet het het niet, met uitzondering van de toerenteller, accu lampje en knipperlicht lampje. (Dat klopt, ik heb nu geen benzine meter, temp meter en kilometer-meter ) De unit is ook uit een GTI versie. Nieuwe 2e handse unit gevonden op marktplaats.
- Kilometer teller kabel is kaduuk.
- Lichtknop doet alleen maar uit en stadslicht. Nieuwe gevonden met het dashboard.
- Interieur meurt naar de benzine. Zo hing de overloop van de benzinetank:
En 2 stukjes benzine leiding en wat degelijke kit later:
Tadaa! opgelost!
De geur is aanzienlijk minder, maar de achterbank moet ik er even uithalen en uitspoelen/wassen.
- De reflector van de lamp rechts achter mist een lipje waardoor ik deze noodgedwongen met ductape moest vastmaken. Hier moet ik even een lipje op beunen.
- De mistlampen zijn kapot. 1 is gebarsten en 1 bevat vocht. Ze branden beiden wel. Bij groot licht that is.
- Parafan bestaat uit 2/3e uit vuilniszakken.
- Roest wegwerken. Onder andere onder de achterbumper bij de uitlaat, accubak, dorpel rechts achter en aan de binnenzijde bij de achterwielen.
- Er ligt water in de kofferbak.
- Van de deurkaart links laat het 'leer' los. Er missen ook delen
- Er zijn bakken aan de deurkaarten geschroefd die overduidelijk niet origineel zijn maar wel functioneel. Twijfel.
- De asbak is vol.
Ik heb de auto nog geen week, en inmiddels is er dit gebeurt:
- Dashboard/tellerunit vervangen door een originele, geen GTI versie. Kilometerstand is alleen idioot veel hoger. Die wil ik nog terugdraaien (oehoeee!).
Zowaar doet deze unit het! Ik heb een benzine meter! En een temperatuurmeter! En een olielampje! En een zoemer die zoemt. Ik weet nog niet precies waar deze voor dient, maar het zou de verlichting kunnen zijn. Of het olieniveau.
Het olielampje blijft knipperen dus ik vermoed dat de sensor kapot is. Deze heb ik losgekoppeld en kortgesloten zonder resultaat.
- De afwerkingsrand van het dashboard was ook beschadigd en deze heb ik vervangen.
- Werkende lichtknop.
- Luchtfilter verwijdert, olie uit het luchtfilterhuis gehaald, slangen gecontroleerd, carburateur optisch gecontroleerd.
- Distributie riem kap verwijdert en de riem bekeken. Ziet er nog goed uit! Waterpomp lijkt ook recentelijk vervangen.
Heel maf om te zien dat het ding geen spanrol heeft. 3 poelies. Oud man.
- Klepdeksel verwijdert. Puur uit nieuwsgierigheid om te kijken hoe de nokkenas erbij ligt. Helaas was de pakking iets anders dan ik had verwacht, deze bevat namelijk aluminum spacertjes om de juiste afstand te behouden voor de olieleiding die de nokkenaslagers smeert. Tsjah, dan maar even 2 dagen niet rijden. Morgen heb ik een nieuwe pakking en dan kan ik weer blaozen!
Nokkenas is nauwelijks ingesleten. Wel is de olie HEEL zwart. Dus een keertje spoelen.
1 nok bevat roetaanslag.
Zo, nu is het borrel en film tijd. Morgen in ieder geval een klepdekselpakking halen.
Morgen ook de nodige onderdelen bestellen en dan kan het monteren en jakkeren beginnen!
Tot snel =)
Verrek ik zit toch goed!
Jongens wat een rust hier!
Goed. Hoi! Ik ben Renze, 30 jaar, emigrant van Het Westen van Nederland, naar Het Oosten van Nederland sinds 2017, fijn metaal bewerker, lasser, handige jongeman, heeft een hekel aan tv een voorliefde voor snoeiharde metal. De meeste dagen ga ik werken (verplichtingen he…), avondeten en door naar de schuur om aan het een of ander te klooien.
En nu heb ik iets nieuws om aan te klooien sinds 18 mei 2019.
Zie hier!
Een heuze 86c! Met special paint (ahem... Hij is gerold door een vorige eigenaar...)
Ik hoor het je afvragen, waarom koop je in godsvredesnaam een Polo van zo oud?
Ik heb een voorliefde voor oude auto's. Mijn eerste auto was een Suzuki Swift 13.3 GLX, mint groen uit 1988. Wonderbaarlijke bak. Helaas heb ik deze op de antenne gelegd... Sindsdien ben ik iedere keer op zoek naar een vergelijkbaar iets. En zowaar vond ik deze, in de buurt voor de schappelijke prijs van €350,- met APK tot augustus 2020 en volgensde advertentie een kilometerstand van 135.000 km. Hmmm klinkt erg goed!
Ik ben het ding wezen bekijken en roest heeft deze auto nagenoeg niet. De bitumen laat her en der los, één dorpel heeft een plekje en binnen in zit 1 roestplek. Voor de rest is de auto gewoon hard. Verbazingwekkend.
Motortje loopt wat ruwig, kleppen tikken aardig en het ding meurde omheunig hard naar benzine.
Verder: het start goed, stuurt zonder speling, remt prima rechtuit (Wow geen rembekrachtiger! Vette shit!), nieuwe schokbrekers achter, nieuwe bougie, bougiekabels en rotor en rotorkap. Het ding is dus goed onderhouden. Natuurlijk heeft hij zijn slijtage sporen, maar dat mag ook na 36 jaar.
Fijn! Zeker de €350 euro waard!
Enkele foto's:
Helaas dikke vette pech gehad op de terugweg. Ik had de wagen nog geen uur en dan dit:
Er kwam iets onder/van/vanuit een tegemoetkomende vrachtwagen op mijn voorruit. Dikke klap, 7 kleuren in de onderboxer later had ik een dikke ster in de ruit. Hele dikke.
=( Gelukkig heb ik glasverzekering. Vrijdag 31 mei heb ik een nieuwe voorruit!
En Renze zou niet Renze zijn als hij niet een lijstje met puntjes heeft de hij wilt aanpakken:
Ik citeer mijn voorstel topic post:
De bekende mankementen op het moment zijn:
- Er zit teveel olie op. De olie is zo zwart als mijn ziel, dus die mag ook hoognodig vervangen worden.
- Koelvloeistof is meer water dan koelvloeistof.
- Kleppen moeten hoognodig gesteld worden.
- Ster in voorruit dankzij tegemoetkomende vrachtwagen.
- Lekke band. Deze lekt op maar liefst 7 punten langs de velgrand.
- Er zitten de verkeerde banden op. Er horen 155/70's onder, er liggen 145/75 onder. Op zich moet dat goed gaan, maar de velgrand steekt uit van de band. Stoehr.
- Het hele dashboard doet het het niet, met uitzondering van de toerenteller, accu lampje en knipperlicht lampje. (Dat klopt, ik heb nu geen benzine meter, temp meter en kilometer-meter ) De unit is ook uit een GTI versie. Nieuwe 2e handse unit gevonden op marktplaats.
- Kilometer teller kabel is kaduuk.
- Lichtknop doet alleen maar uit en stadslicht. Nieuwe gevonden met het dashboard.
- Interieur meurt naar de benzine. Zo hing de overloop van de benzinetank:
En 2 stukjes benzine leiding en wat degelijke kit later:
Tadaa! opgelost!
De geur is aanzienlijk minder, maar de achterbank moet ik er even uithalen en uitspoelen/wassen.
- De reflector van de lamp rechts achter mist een lipje waardoor ik deze noodgedwongen met ductape moest vastmaken. Hier moet ik even een lipje op beunen.
- De mistlampen zijn kapot. 1 is gebarsten en 1 bevat vocht. Ze branden beiden wel. Bij groot licht that is.
- Parafan bestaat uit 2/3e uit vuilniszakken.
- Roest wegwerken. Onder andere onder de achterbumper bij de uitlaat, accubak, dorpel rechts achter en aan de binnenzijde bij de achterwielen.
- Er ligt water in de kofferbak.
- Van de deurkaart links laat het 'leer' los. Er missen ook delen
- Er zijn bakken aan de deurkaarten geschroefd die overduidelijk niet origineel zijn maar wel functioneel. Twijfel.
- De asbak is vol.
Ik heb de auto nog geen week, en inmiddels is er dit gebeurt:
- Dashboard/tellerunit vervangen door een originele, geen GTI versie. Kilometerstand is alleen idioot veel hoger. Die wil ik nog terugdraaien (oehoeee!).
Zowaar doet deze unit het! Ik heb een benzine meter! En een temperatuurmeter! En een olielampje! En een zoemer die zoemt. Ik weet nog niet precies waar deze voor dient, maar het zou de verlichting kunnen zijn. Of het olieniveau.
Het olielampje blijft knipperen dus ik vermoed dat de sensor kapot is. Deze heb ik losgekoppeld en kortgesloten zonder resultaat.
- De afwerkingsrand van het dashboard was ook beschadigd en deze heb ik vervangen.
- Werkende lichtknop.
- Luchtfilter verwijdert, olie uit het luchtfilterhuis gehaald, slangen gecontroleerd, carburateur optisch gecontroleerd.
- Distributie riem kap verwijdert en de riem bekeken. Ziet er nog goed uit! Waterpomp lijkt ook recentelijk vervangen.
Heel maf om te zien dat het ding geen spanrol heeft. 3 poelies. Oud man.
- Klepdeksel verwijdert. Puur uit nieuwsgierigheid om te kijken hoe de nokkenas erbij ligt. Helaas was de pakking iets anders dan ik had verwacht, deze bevat namelijk aluminum spacertjes om de juiste afstand te behouden voor de olieleiding die de nokkenaslagers smeert. Tsjah, dan maar even 2 dagen niet rijden. Morgen heb ik een nieuwe pakking en dan kan ik weer blaozen!
Nokkenas is nauwelijks ingesleten. Wel is de olie HEEL zwart. Dus een keertje spoelen.
1 nok bevat roetaanslag.
Zo, nu is het borrel en film tijd. Morgen in ieder geval een klepdekselpakking halen.
Morgen ook de nodige onderdelen bestellen en dan kan het monteren en jakkeren beginnen!
Tot snel =)
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen
Polo Steilheck
1.05